Applen App Store -sovelluskaupan Haku-näkymän Ehdotetut-osiossa näkyy jatkossa myös maksettuja mainoksia.
Apple on vahvistanut ottavansa käyttöön App Store -sovelluskaupassaan uuden mainospaikan. Jatkossa App Storessa maksettuja mainoksia voi näkyä myös Haku-näkymän Ehdotetut-sovelluslistauksessa.
Ehdotetut ja mainostetut sovellukset näkyvät tässä näkymässä suoraan, ennen minkään haun tekemistä. Mahdollinen mainospaikka löytyy listauksesta ylimpänä.
Aiemmin Apple on tarjonnut sovelluskehittäjille mainosmahdollisuuksia App Storen hakutuloksissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen oman mainosliiketoiminnan laajennus on kiinnittänyt jo viimeaikaisten raporttien yhteydessä erityistä huomiota, sillä samalla Apple on tänä keväänä leikannut toimintamahdollisuuksia kilpailevilta mainosratkaisuilta esitellessään osana iOS ja iPadOS 14.5 -käyttöjärjestelmäversioita uudistuksena sovellusten seurannan läpinäkyvyyden, joka pakottaa sovellukset kysymään käyttäjiltä erikseen luvan seurannalle. Tämä vähentää mahdollisuutta erityisesti seurata mainonnan tehokkuutta eri sovellusten välillä – esimerkiksi sitä, asentaako käyttäjä sovelluksen nähtyään ensin sen mainoksen Facebookissa.
Apple itse käyttää App Store -mainosten kohdentamiseen Apple ID -käyttäjätiliin liittyviä tietoja, kuten ikää, kiinnostuksen kohteita ja aiemmin App Storesta ladattuja sovelluksia. Applen omalta osalta tällä tavoin kohdennettu mainonta on päällä oletusasetuksena.
Applen oman mainosliiketoiminnan laajentaminen sen samalla leikatessa toimintamahdollisuuksia kilpailevilta ratkaisuilta on omiaan kiihdyttämään puheita Applen mahdollisesta hallitsevan markkina-aseman väärinkäytöstä ja oman liiketoimintansa suosimisesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Alun perin Apple toi App Store -hakumainokset saataville vuonna 2016, ja niiden arvioidaan tuottavan Applelle ainakin yli miljardi dollaria vuodessa. Osassa arvioita on puhuttu jo kahdestakin miljardista dollarista vuositasolla, ja uuden mainospaikan lisäämisen odotetaan jatkossa vain kiihdyttävän kasvua.
Applen mukaan uudenkaan mainospaikan osalta se ei aseta vaatimuksia sovelluksille minimibudjetista. Mainosten hinnoittelu perustuu näyttökertoihin, ja hinta määräytyy huutokaupan perusteella.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »