Venäjän hyökkäys Ukrainaan on ajanut myös suomalaisen, Sailfish-käyttöjärjestelmää ja AppSupport-Android-sovellustukiratkaisua kehittäneen Jollan jälleen uuteen, vaikeaan tilanteeseen, koska Jollan suurin omistaja on epäsuorasti venäläinen Rostelecom.
Jollan hallituksen puheenjohtajana toukokuusta 2018 asti toiminut, asianajotoimisto Boreniuksen osakas ja hallituksen puheenjohtaja Samuli Simojoki on ottanut asiaan kantaa tänään LinkedIn-päivityksessään.
”Jollalle on vuosien varrella kehittynyt tilanne, jossa yhtiön suurin omistaja, ei kuitenkaan enemmistöomistaja, on epäsuorasti Rostelecom. Rostelecom taas on venäläinen pörssiyhtiö, josta Venäjän valtio omistaa noin 45 %”, selittää Simojoki.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Jolla on jo pidempään etsinyt omistusjärjestelyä, jossa yhtiöön löytyisi tasapainoinen omistusrakenne ja venäläinen omistus laskisi merkittävästi pienemmäksi. Kansainvälinen investointipankki on ollut mukana edistämässä järjestelyä. Nyt uudessa tilanteessa on selvää, että yhtiöllä ei ole tulevaisuutta ilman, että venäläisestä omistuksesta irtaudutaan kokonaan. Yhtiö ponnistelee löytääkseen omistusjärjestelyn, jolla tämä voidaan toteuttaa”, Simojoki kertaa tämänhetkistä tilannetta, johon Jolla on nyt ajautunut.
Jolla täytti syksyllä 2021 kymmenen vuotta. Toisen uuden tuotteensa AppSupportin lisäksi Jolla on keskittynyt takavuosien oman laitemyynnin sijaan Sailfish OS -käyttöjärjestelmän kehittämiseen ja lisensoimiseen valituille markkinoille ja niillä toimivien kumppaneiden tarpeisiin, esimerkiksi Venäjällä ja Latinalaisessa Amerikassa. Tämän rinnalla Jolla tarjoaa käyttöjärjestelmäänsä Sailfish X -ohjelman kautta kehittäjäyhteisölle ja muille kiinnostuneille. Jolla on kertonut yltäneensä vuonna 2020 ensi kerran voitolliseen tulokseen. Jolla keräsi vuonna 2020 liikevaihtoa 5,4 miljoonaa euroa ja teki noin 0,5 miljoonan euron tuloksen.
Osana LinkedIn-päivitystään Jollan hallituksen puheenjohtaja kertoo Jolla Oy:n ajaneen Venäjän liiketoiminnan aktiivisesti alas jo vuoden 2021 aikana ja ettei sille kerry enää mitään liikevaihtoa Venäjältä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Ainoa sidos on siis omistus. Yhtiöllä on todella mielenkiintoisia liiketoiminta-avauksia niin automotive-sektorilla kuin käyttöjärjestelmäsektorilla. Useammasta Euroopan maasta on indikoitu jo pitkään, että ne ryhtyisivät yhteistyöhön viipymättä kun omistusrakenne saadaan oikaistua. Yhtiöllä on jatkuva ja positiivinen dialogi Suomen valtion edustajien kanssa näistä teemoista. Jolla Oy:n yksi tärkeä kumppani on Daimler, ja Jollan hallituksessa on myös Daimlerin edustaja. Meillä on ollut viime päivinä jatkuva vuoropuhelu Daimlerin kanssa tilanteesta, ja Daimlerin edustus hallituksessa säilyy”, Simojoki kommentoi.
”Tavoitteena on siis pelastaa firma edellä kuvatulla omistusjärjestelyllä. Jolla Oy on hieno suomalainen yhtiö, joka omalta osaltaan ylläpitää suomalaista osaamista käyttöjärjestelmäkentällä ja jolla voisi olla edessään hieno tulevaisuus. Jolla Oy:n hallituksen jäsenenä ajan Jollan intressiä enkä Jollan omistajien intressiä. Siksi aion toistaiseksi jatkaa yhtiön hallituksessa ja yrittää omalta osaltani auttaa yhtiön pelastamisessa hankalasta tilanteesta. Näen, että se on vastuullinen tapa toimia”, selittää Simojoki sitä, miksi hän haluaa jatkaa hallituksen puheenjohtajana yhä nykyisessä tilanteessa yhtiössä, jonka pääomistaja on Venäjältä.
AppSupportilla autonvalmistajat voivat lisätä verrattain helposti tuen Android-sovelluksille Linux-pohjaisiin järjestelminsä. Jolla kehitti Android-sovellustuen alun perin osaksi oman älypuhelimensa käyttöjärjestelmää. Nyt samaa perusratkaisua hyödynnetään uudella tavalla eri kohdemarkkinalle myytävässä tuotteessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jollan mukaan AppSupport mahdollistaa autonvalmistajille Android-sovellusten saumattoman tuen autoissaan ilman, että niiden pitäisi esimerkiksi käyttää Googlen tarjoamaa Android Automotive -käyttöjärjestelmää.
Jollan mukaan tämä mahdollistaa autonvalmistajien säilyttävän strategisen itsenäisyyden digitaalisten kojelautaratkaisujen osalta sekä oman brändi-identiteettinsä mahdollistaen kuitenkin samalla asiakkaille pääsyn tärkeiksi koettuihin sovelluksiin.
Autojen lisäksi kysyntää AppSupport-tuotteelle voi olla Jollan mukaan jatkossa esimerkiksi lentokoneiden ja junien viihdejärjestelmissä, myyntiterminaaleissa, erilaisissa älykioskeissa ja muissa esineiden internetin laitteissa, joissa halutaan vaikkapa saada toimimaan vain jokin tietty yksittäinenkin Android-sovellus.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »