Applen uuden iPad Air -tablettilaitteen myynti näyttäisi lähteneen rivakasti liikkeelle avausviikonloppuna. iPad Air saapui markkinoille 42 maassa Suomi mukaan lukien viime perjantaina 1. marraskuuta.
iPad Airin hyvästä ensimmäisen viikonlopun myynnistä on kuultu useammasta eri lähteestä.
Yhdysvaltalaisoperaattori AT&T on kertonut iPad Air -aktivointien olleen kolminkertaisia viime vuoden lanseerausviikonloppuun nähden. Tuolloin markkinoille tulivat sekä iPad mini että neljännen sukupolven iPad. ”iPad-aktivoinnit AT&T:llä nousivat yli 200 prosenttia viimeisten kolmen päivän aikana verrattuna viime vuoden lanseerausviikonloppuun”, totesi AT&T:n toimitusjohtaja Ralph de la Vega. Hänen mukaansa syynä nousuun olivat kuluttajien innostus sekä AT&T:n tarjoama datapakettihinnoittelu.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myös mobiilisovellusten käyttöä seuraava Fiksu-analytiikkayhtiö on raportoinut iPad Airin käyttöosuuden iPadeista nousseen noin viisinkertaiseksi verrattuna viime vuoden neljännen sukupolven iPadiin. Viime vuonna osuus nousi 0,15 prosenttiin ja nyt jo 0,74 prosenttiin koko iPad-käytöstä. Jos viime vuoden lanseeraukset iPad minin ja neljännen sukupolven iPadin niputtaa yhteenkin, nousi tänä vuonna iPad Airin käyttöosuus silti yli kaksinkertaiseksi niihin nähden avausviikonloppuna. iPad Air tuli nyt tarjolle laajemmin kuin uudet iPadit viime vuonna. Viime vuonna uudet iPadit tulivat tarjolle aluksi 34 maassa verrattuna nyt nähtyyn 42 maahan.
Apple itse ei ole kertonut avausviikonlopun myyntilukuja. Tämän on nähty johtuvan siitä, että toisen iPad-uutuuden eli Retina-näytöllä varustetun iPad minin myynti alkaa vasta myöhemmin marraskuun aikana tuotanto-ongelmista johtuen. Sen tarkemman näytön valmistaminen on hankalaa, ja saatavuuden odotetaan olevan aluksi erittäin heikko.
iPad Airin saatavuus on puolestaan ollut alusta alkaen varsin hyvä, millä lienee osansa myös vahvoihin myyntilukuihin. Applen ennakkotuotannon myötä iPadeja on riittänyt paremmin kaikille halukkaille. Hyvä saatavuus käy ilmi esimerkiksi Applen omasta verkkokaupasta: lähes kaikkia malliversioita iPad Airista luvataan toimitukseen vuorokauden sisällä tilauksesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myös analyytikot ovat olleet yllättyneitä iPad Airin suosiosta. Avausviikonlopun jonot olivat heidän odotuksiaan pidempiä. Nyt esimerkiksi analyytikko Gene Munster odottaa Applen myyneen 2,5-3,5 miljoonaa iPad Airia avausviikonloppuna.
iPad Airille voi olla olemassa paljon patoutunutta kysyntää: monet toista tai useammatta iPadia jo ostajat jättivät todennäköisesti neljännen sukupolven iPadin välistä, koska se oli varsin pieni päivitys kolmannen sukupolven versioon. Sen sijaan nyt uusi iPad Air eroaa huomattavasti aiemmasta keveydellään ja ohuudellaan. Olemme jo ehtineet julkaista iPad Airista arvostelumme, ja totesimme laitteen suosittelemisen arvoiseksi – edelleen tutuksi iPadiksi, mutta monin tavoin parannettuna.
Erityisen suosittuja iPadit ovat joululahjoina. Fiksun mukaan viime vuonna uusien iPadien suosio kiri huomattavasti ylöspäin juuri joulupäivänä. Applen toimitusjohtaja Tim Cook ennusti aiemmin Applen osavuosikatsauksen yhteydessä, että tästä joulusta onkin tulossa varsinainen iPad-joulu.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »