Apple toteutti iOS ja iPadOS 14.5 -versioista alkaen käyttöjärjestelmissään muutoksen, jonka myötä sovelluskehittäjien on pitänyt kysyä sovellusten käyttäjiltä lupa erikseen käyttäjien seurantaan eri sovellusten ja verkkosivustojen välillä.
Appiseurannan läpinäkyvyys eli Applen App Tracking Transparency -muutoksella on ollut mielenkiintoiset seuraukset.
Wall Street Journal raportoi mainosmittausyhtiö Tenjinin lukuihin perustuen, että Applen muutosten jälkeen mainostajien kulutus mainoksiin Applen iOS- ja iPadOS-käyttöjärjestelmissä laski noin yhdellä kolmanneksella 1. kesäkuuta ja 1. heinäkuuta välisellä ajanjaksolla. Samalla mainostajat ovat kuluttaneet noin 10 prosenttia enemmän rahaa mainoksiin Android-käyttöjärjestelmän sovelluksissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Androidilla mainoshinnat ovat myös nousseet kasvaneen kysynnän myötä, kun ne iOS:n osalta ovat puolestaan laskeneet. Mainostoimisto Tinuitin tutkimusjohtajan Andy Taylorin mukaan Android-mainoshinnat ovat nyt 30 prosenttia korkeammat kuin iOS:llä.
Eri arvioiden mukaan keskimäärin alle kolmasosa iOS-käyttäjistä on antanut sovelluksille luvan seurantaan. Määrä vaihtelee tietenkin merkittävästi sovellus- kuin myös aluekohtaisesti.
Jos ja kun käyttäjät eivät anna lupaa seurantaan, eivät mainostajat voi aiemmalla tarkkuudella seurata mainostensa toiminnan tehokkuutta. Tämän takia mainoskysynnän lasku Applen edellyttämien muutosten seurauksena ei ole suuri yllätys, mutta kuitenkin mielenkiintoinen lopputulos.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »