Suomalaisen, kiinalaisen Tencentin pääomistaman peliyhtiön Supercellin liikevaihto laski viime vuonna 1,37 miljardiin euroon. Supercellin liikevaihto oli laskusuunnassa jo toista vuotta – vuonna 2017 liikevaihto ylsi 1,8 miljardiin ja vuoden 2016 huipussaan 2,1 miljardiin euroon.
Supercell julkaisi maailmanlaajuisesti ensimmäisen uuden pelinsä, Brawl Starsin, lähes kolmen vuoden tauon jälkeen edellisestä pelistään vasta aivan viime vuoden lopulla, joten se ei ehtinyt vielä juurikaan vaikuttaa viime vuoden tulokseen ja näin liikevaihdon laskua vanhoilla peleillä voitiin pitää viime vuodelta odotettuna.
Käyttökatetta eli tulosta ennen rahoituseriä, veroja, poistoja ja arvonalentumisia Supercell keräsi 537 miljoonaa euroa vuodelta 2018. Kannattavuus pysyi siis vahvana käyttökatteen oltua 39 prosenttia liikevaihdosta. Vuonna 2017 ylsi Supercell ylsi 729 miljoonan euron ja huippuvuonna 2016 917 miljoonan euron käyttökatteeseen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Supercell vähensi edelleen viime vuonna markkinointipanostuksiaan 145 miljoonaan euroon edellisvuoden 216 miljoonasta. Huipussaan vuonna 2015 Supercell käytti markkinointiin 450 miljoonaa euroa.
Mielenkiintoisena tietona Supercell kertoi tänään sen neljän ensimmäisen merkittävän pelin eli Hay Dayn, Clash of Clansin, Boom Beachin ja Clash Royalen jokaisen yltäneen yli 1 miljardin dollarin myyntiin historiansa aikana. Supercellin suurimmat hitit Clash of Clans ja Clash Royale ovat yhteenlaskettuna synnyttäneet 10 miljardin dollarin myynnin. Hay Day ja Clash of Clans julkaistiin jo vuonna 2012, Boom Beach vuonna 2014 ja Clash Royale vuonna 2016.
Supercell kerää käytännössä kaiken liikevaihtonsa peliensä sisäisistä maksuista pelaajilta, jotka haluavat nopeuttaa oman pelinsä etenemistä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Supercellin joulukuussa julkaistua Brawl Starsia on toistaiseksi ladattu yli 80 miljoonaa kertaa. Peliä ei ole vielä julkaistu merkittävällä markkinalla Kiinassa, koska kaikkia pelijulkaisuja siellä on hidastanut viranomaisten vaatimus ja pitkä katkos pelien ennakkohyväksymisessä ennen niiden julkaisua.
Tälle vuodelle Supercell ei lupaa uusia pelijulkaisuja, mutta jatkaa jo julkaistujen peliensä kehittämistä ja lisäksi 1-2 uutta peliä voi edetä julkiseen, rajattuun testivaiheeseen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »