Tutkimusyhtiö Counterpoint Research on julkaissut erittäin mielenkiintoisen uuden raportin, jossa tarkastellaan premium-älypuhelinten markkinoita.
Useimmitenhan älypuhelinmarkkinoita tarkastellaan mediassakin kappalemääräisillä maailmanlaajuisilla kokonaismarkkinaosuuksilla, jotka eivät kerro kovinkaan paljoa mitään merkittävää, kun älypuhelinten hintahaitari ulottuu muutamasta kympistä jo lähemmäs kahta tuhatta euroa – ja osa valmistajista ei ole mukana kuin vain tietyissä hintasegmenteissä, olipa kyse sitten matalista tai korkeista hintaluokista.
Counterpointin uusi raportti valottaakin syvemmin kilpailutilannetta älypuhelinen korkeammissa hintaluokissa. Counterpoint on määritellyt premium-älypuhelimiksi laskettavien laitteiden rajaksi 400 dollarin hinnan eli noin 340 euron hinnan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tässä premium-älypuhelinten luokassa selkeä markkinajohtaja on Apple 43 prosentin osuudella perässään Samsung (24 %), Oppo (10 %), Huawei (9 %), Xiaomi (3 %) ja OnePlus (2 %). Yli 800 dollarin hintaluokassa Apple hallitsee myynnistä 88 prosentin osuutta ja 600-800 dollarin hintaluokassa 44 prosenttia verrattuna Samsungin 41 prosenttiin. Premium-älypuhelimiakin tarkasteltaessa suurin osa myynnistä (45 % kappalemäärästä) ja kilpailusta asettuu 400-600 dollarin hintaluokkaan, jossa markkinaosuudet jakaantuvat jo tasaisemmin useammille toimijoille.
Counterpointin mukaan yli 400 dollarin premium-älypuhelinten markkina kasvoi huhti-kesäkuussa 7 prosenttia vuotta aiemmasta samanaikaisesti, kun kokonaismarkkina supistui kappalemääräisesti 1 prosentilla. Nousua toivat kiinalaisvalmistajien kasvaneet toimitukset kalliimmassa hintaluokassa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Counterpoint nostaa erikseen esiin Suomessakin suositun OnePlussan nopean kasvun 400-600 dollarin hintasegmentissä. OnePlussan myynnistä valtaosa kertyy Intiasta, Kiinasta ja Isosta-Britanniasta. Intiassa se nousi jo premium-älypuhelinten markkinajohtajaksi 40 prosentin osuudella. Myös monilla Euroopan markkinoilla OnePlus on noussut jo TOP5-merkiksi, kun tarkastellaan vain yli 400 dollarin premium-älypuhelimia. Läntisessä Eurooopassa OnePlus ylsi 4. suurimmaksi premium-älypuhelinbrändiksi Applen, Samsungin ja Huawein perässä.
Huawei ja OnePlus ovat toistaiseksi pystyneet murtautumaan kansainvälisille markkinoille, kun taas muiden kiinalaisten Oppon, Vivon ja Xiaomin premium-älypuhelinmyynnistä yli 95 prosenttia syntyi vielä Kiinan kotimarkkinoilla, toteaa Counterpoint.
Alla on vielä eri markkina-alueittain (Pohjois-Amerikka, Lähi-itä ja Afrikka, Latinalainen Amerikka, Länsi-Eurooppa, Itä-Eurooppa, Kiina, Kiinan ulkopuolinen Aasia) listattuna TOP5-merkit markkinaosuuden mukaisessa järjestyksessä mitä tulee yli 400 dollarin premium-älypuhelimiin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »