Suomalaisen Asmo-laturin eri vaiheita on seurattu tiiviisti myös Mobiili.fissä muutaman viime vuoden aikana. Nyt tapahtumat lopulta kaatuneen yrityksen käänteistä käydään läpi myös Asmo Salorannan uudessa Asmo: No Exit -kirjassa, josta on ammennettavissa niin yleisluontoisia kuin myös yksityiskohtaisempia oppeja.
Asmo Solutions toi alkuperäisen laturinsa ennakkomyyntiin joukkorahoituspalvelu Indiegogon kautta menestyksekkäästi keväällä 2015. Tätä oli edeltänyt epäonnistuminen toisessa joukkorahoituspalvelussa Kickstarterissa. Lopulta Asmo Solutions kaatui viime vuonna, aluksi selvitystilaan, ja konkurssiin yhtiö asetettiin tämän vuoden helmikuussa.
Asmo Saloranta oli valmiustilassa väitetysti täysin virrattoman ja näin paloturvallisen Asmo-laturin keksijä ja yhtiön perustaja. Toimitusjohtajaksi myöhemmin tullut Marc Dillon tunnetaan Jollan yhtenä perustajana ja sen entisenä toimitusjohtajana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Miksi Asmo-laturi epäonnistui? Syitä on kirjan perusteella useampia, mutta perimmäinen syy on, ettei Asmo-laturi tarjonnut riittävästi vastinetta rahalle. Ihmiset eivät olleet valmiit maksamaan paloturvallisesta laturista niin paljoa tavallista enempää kuin mitä kannattava liiketoiminta olisi vaatinut.
Kirja on oiva muistutus siitä, miten vaikeaa uuden teknisen laitteen markkinoille tyhjästä on. Hardware is hard ei ole turha sanonta. Aloittavalle, ja näin luonnollisesti alkujaan pienelle yritykselle laitteen markkinoille tuomisesta vaikeaa tekevät vaikeasti ennakolta arvioitavien tuotekehityskulujen lisäksi valmistuksesta vastaavien yritysten vaatimat suuret minimieräkoot samalla, kun todellista kysyntää on lopulta vaikeaa – lähes mahdotonta – ennustaa. Asmo-latureitakin piti valmistaa heti kerralla 30 000 kappaletta, joista valtaosa jäi kannattavalla hinnalla myymättä. Ennen kuin varsinainen myynti oli edes alkanut, olikin mennyt jo noin 600 000 euroa pelkkään tuotekehitykseen ja valmistukseen. Ja tässä oli kyse vain laturista – kuten Marcilla oli tapana sanoa: ”It’s just a fucking charger!”.
Kun ensimmäinen laturi monien vaiheiden jälkeen ei tuottanut kaivattua myyntiä eikä paloturvallisuus myyntivalttina näyttänyt kiinnostavan ihmisiä tarpeeksi, kokeiltiin Asmo Solutionsissa vielä siirtymistä design-laitteiden pariin. Ajatuksena oli ottaa edullisempi perustekniikka valmiina ja kerätä eri designerien brändin vetämänä tuotteista premium-hintaa, jolla pystyttäisiin kattamaan paremmin aiheutuvat kulut.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Viime vuoden toukokuussa Asmo esitteli yhteistyössä muotoilija Eero Aarnion kanssa suunnitellun uuden Mr. Charger -laturin, jonka oli tarkoitus aloittaa uusien suomalaista designia edustavien laitteiden tuotesarja. Lopulta Mr. Charger ei ikinä, ainakaan toistaiseksi päässyt myyntiin, sillä jälleen Indiegogossa järjestetty ennakkomyynti jäi niin pahasti odotuksista.
Liiketoiminta päätettiin lopettaa, ja yrittää vielä myydä se mitä myytävissä oli.
Lopulta Asmo Solutionsista jäi konkurssin jälkeen Asmolle maksettavaksi takauksen kautta jonkin verran velkoja, joita nyt myös kirjamyynnillä on tarkoitus lyhentää. Laitebisneksen vaikeuden lisäksi Asmo-kirjan tärkein opetus onkin, että elämä opettaa mutta samalla myös jatkuu vaikeuksien jälkeenkin. Yrityksiä tulee, yrityksiä menee. Ei se ole niin vakavaa.
Henkilökohtaista velkaa minulle jäi tehokkaan urheiluauton verran. Onneksi minulla kuitenkin on kohtuullisen nopea perheauto, jolla ei jää jalkoihin. Tutkinto amerikkalaisessa yliopistossa maksaisi saman verran, ja olisi kestänyt yhtä kauan kuin laturiprojektini. Nyt minulle on kuitenkin tiedon lisäksi karttunut myös kokemusta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Asmo: No Exit -kirja on tilattavissa Asmon omasta verkkokaupasta 29,90 euron hintaan. Nopealukuista kirjaa on helppo suositella kaikille yrittäjille, yrittäjäksi aikoville tai vaikka muuten vain teknologia- tai mobiilialasta kiinnostuneille.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »