Suosittu pilvitallennus- ja jakopalvelu Dropbox on listautunut pörssiin. Dropboxin osakkeiden noteeraus käynnistyi tänään NASDAQissa.
Dropboxin osakkeen hinta listautumisen yhteydessä järjestetyssä annissa oli 21 dollaria osakkeelta, jolla yhtiön markkina-arvo oli reilut 8 miljardia dollaria. Dropboxin listautumisannin koko oli yhteensä 756 miljoonaa dollaria.
Markkina-avauksessa kurssi pomppasi yli 40 prosentin nousuun osakkeiden vaihtuessa pörssissä yli 29 dollarin hinnalla, ja Dropboxin markkina-arvo nousi yli 12 miljardiin dollariin. Dropbox oli edellisen kerran nostanut rahoitusta vuonna 2014 yhteensä 350 miljoonaa dollaria 10 miljardin dollarin arvostuksella.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Dropboxin jälkeen teknologiayhtiöistä odotetaan seuraavana ruotsalaislähtöisen musiikkipalvelu Spotifyn listautumista.
Dropboxilla on yli 500 miljoonaa käyttäjää yli 180 maassa. Käyttäjistä yli 11 miljoonaa maksaa Dropboxin käytöstä, ja viime vuonna Dropboxin liikevaihto ylsi yli 1,1 miljardiin dollariin.
Dropbox tarjoaa palvelussaan 2 gigatavua pilvitallennustilaa ilmaiseksi. 9,99 euron kuukausi- tai 99 euron vuosimaksulla saa 1 teratavun tallennustilan. Lisäksi Dropbox tarjoaa tilauksia yrityskäyttöön.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Dropboxin liikevaihto on kasvanut vauhdikkaasti. Vuonna 2015 se oli 603,8 miljoonaa, vuonna 2016 jo 844,8 miljoonaa ja viime vuonna 1 106,8 miljoonaa kasvaen 31 prosenttia.
Dropboxin liiketoiminta oli viime vuonnakin kuitenkin vielä tappiollista. Liiketappio oli 113,7 miljoonaa dollaria ja nettotulos tappiolla 111,7 miljoonaa.
Dropbox hyödynsi aiemmin palvelunsa taustalla Amazonin pilvipalvelua, josta se on kuitenkin vuodesta 2015 lähtien siirtynyt pääosin omiin palvelimiinsa. Tämä on tuonut Dropboxille suuria säästöjä sillä lähes tuplaantuneesta liikevaihdosta huolimatta palvelun tuottamisen suorat kustannukset ovat laskeneet 407,4 miljoonasta dollarista vuonna 2015 viime vuoden 368,9 miljoonaan. Näin niiden osuus liikevaihdosta on painunut 67 prosentista 33 prosenttiin viime vuonna.
Vielä tappiollisen tuloksen rinnalla Dropboxin vapaa kassavirta, eli liiketoiminnan tuoma kassavirta vähennettynä investoinneilla, on ollut positiivinen jo viime ja edellisvuonna. Viime vuonna vapaa kassavirta ylsi jo 307 miljoonaan dollariin. Vapaa kassavirta on reippaasti raportoitua tulosta korkeampi, koska siihen eivät vaikuta osakeperustaiset kannustimet (164,6 miljoonaa dollaria viime vuonna) tai poistot ja arvonalentumiset (181,8 miljoonaa dollaria viime vuonna).
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »