
Oppon tavoitteena on nousta TOP3-joukkoon Pohjoismaiden markkinoilla. Kuvassa Pohjoismaiden toimitusjohtaja Jeremy Geng lanseeraustilaisuudessa Helsingissä 2. lokakuuta.
Maailman suurimpien puhelinvalmistajien joukkoon lukeutuva Oppo saapui viimein viime viikolla itsenäisesti Suomen markkinoille.
Oppo järjesti Pohjoismaiden lanseeraustilaisuutensa torstai-iltana 2. lokakuuta Helsingissä.
Oppon Pohjoismaiden toimintaa johdetaan Helsingistä. Samalla Suomen kanssa Oppo rantautui myös Ruotsin, Norjan ja Tanskan markkinoille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ensimmäisinä Oppon nyt esitteleminä puhelimina Suomessa myyntiin ovat tulleet keskihintaluokan Reno14 5G ja Reno14 F 5G, jotka Oppo julkaisi ensimmäisillä markkinoilla kesän aikana. Oppon ensimmäinen paikallinen jälleenmyyjäkumppani Power toi puhelimet myyntiin verkkokaupassaan 3. lokakuuta alkaen.
Oppo Reno14 5G:n suositushinta on 549 euroa ja Oppo Reno14 F 5G:n 399 euroa.
Vaikka Oppo on lähtenyt Suomessa liikkeelle parilla puhelinmallilla ja yhden jälleenmyyjäkumppanin kanssa, ovat sen tavoitteet paljon suuremmat.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Oppon Pohjoismaiden toimitusjohtajana toimiva Jeremy Geng kertoi Oppon suunnitelmista Mobiili.fin haastattelussa lanseeraustilaisuuden yhteydessä.
Lue tästä myös:
Pohjoismaihin tulo osa laajempaa laajentumista
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Oppo on lukeutunut jo pitkään maailman suurimpien puhelinvalmistajien joukkoon, ja on ollut vuosia läsnä valituilla markkinoilla Euroopassakin.
Eurooppa ei kuitenkaan ole ollut Oppolle aivan keskeisintä markkina-aluetta, eikä myöskään menestyksen suurin lähde. Osalta Euroopan markkinoista Oppo on myös vetäytynyt, mutta nyt suunta on taas laajentumista kohti.
Miksi siis nyt Suomeen?
Oppon Pohjoismaiden toimitusjohtaja Jeremy Geng kertoo itse saman kysymyksen esittämisestä pääkonttorin väelle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Kyse on strategiamuutoksesta. Oppolla tehtiin päätös uusille markkinoille suuntaamisesta tänä vuonna”, Jeremy Geng kertoo. Ennen Pohjoismaiden-pestiään Geng työskenteli Oppolla Singaporessa.
Pohjoismaiden ohella Oppo hakee kasvua muiltakin uusilta markkinoilta Euroopasta.
Oppolle Eurooppa näyttäytyy merkittävä kasvumahdollisuutena tiukasti kilpailluilla älypuhelinmarkkinoilla. Viime aikoina Oppo on pudonnut osan tutkimusyhtiöistä tilastoissa niukasti pois maailmanlaajuisesti kappalemäärillä mitattuna suurimpien älypuhelinvalmistajien TOP5-joukosta, kun Applen, Samsungin ja Xiaomin lisäksi Vivo sekä erityisesti Afrikan markkinoille keskittynyt Transsion ovat yltäneet sen edelle.
Esimerkiksi Kiinan ja Intian kaltaisilla markkinoilla kilpailu älypuhelinten myynnissä on todella kovaa, ja vaikka kilpailua on paljon Euroopassakin, ei kilpailun taso välttämättä ole yhtä raadollista. Kenties tämän vuoksi Oppolla uskotaan kasvun mahdollisuuksiin Euroopassa.
Myös huippupuhelimet tulossa – laajalla mallistolla tähdätään markkinoiden kolmen kärkeen
Eurooppa on siis laajemminkin nyt Oppon painopisteenä.
Rantautuminen Pohjoismaihin lähti liikkeelle maltillisesti parilla keskihintaluokan älypuhelimella yhden jälleenmyyjän kanssa yhteistyössä.
Vaikka alku on rauhallinen, ovat suunnitelmat suuret.
Oppo kertoi lanseeraustilaisuutensa yhteydessä pitkän aikavälin – tarkemmin viiden vuoden – tavoitteekseen nousta kolmanneksi suurimmaksi älylaitetoimijaksi Pohjoismaissa.
Yksityiskohtaisemmin Pohjoismaiden johtaja Jeremy Geng ei haastattelussa avannut, onko tavoite TOP3-sija erikseen myös Suomessa, mutta tahtotila on selvä.
Pohjoismaidenkin älypuhelinmarkkinoilla on runsaasti kilpailua, eikä tavoite noususta kolmen kärkeen ole helppo. Suomessa Samsungin ja Applen perässä kolmossijasta parhaillaan kamppailevat tiukasti OnePlus ja Honor.
Täällä Oppo onkin tunnetuin siitä, että se on OnePlussan emoyhtiö – ja Oppo itsekin nosti OnePlus-yhteyden esille Pohjoismaiden lanseerauksensa yhteydessä.
OnePlus on ollut mukana suomalaisilla markkinoilla pitkään (Elisa oli aikanaan vuonna 2016 OnePlussan ensimmäinen jälleenmyyjä Euroopassa) ja sen asema on vahvempi kuin monissa muissa maissa.
OnePlussan tuotevalikoima keskittyy kuitenkin nykyisellään vain muutamiin puhelinmalleihin vuodessa, mistä Oppo eroaa suuresti. Oppolla on laaja valikoima puhelimia, ja monet niistä on tarkoitus tuoda myös Pohjoismaiden markkinoille.
Pohjoismaiden toimintaa johtava Jeremy Geng näkeekin Oppolle olevan sijaa markkinoilla – myös tytärbrändin OnePlussan rinnalla.
”OnePlus on keskittynyt enemmän teknologiaintoilijoille, kun meillä on laajempi valikoima”, kommentoi Geng lanseerauksen yhteydessä.
Oppon ensimmäisenä esittelemän keskihintaluokkaa edustavan Reno-sarjan jatkoksi tulossa ovat huippupuhelimia sisältävä Find-sarja sekä edullisten puhelinten A-sarja. Jeremy Geng vahvisti eri hintaluokkien puhelinten olevan tulossa myös Suomeen.
Kiinassa Oppo on julkistamassa ensimmäiset Find X9 -sarjan lippulaivapuhelimensa 16. lokakuuta, ja Find X9 -sarjan puhelinten on jo vahvistettu olevan tulossa myös kansainvälisille markkinoille.
Uusia Find X -sarjalaisia voidaan siis odottaa myyntiin Suomessakin, ja Euroopan painoarvo lanseerauksessa on entistä merkittävämpi.
Jo vuonna 2018 Oppo jopa julkisti alkuperäisen Find X -lippulaivapuhelimensa Pariisissa järjestetyssä tilaisuudessa, mutta sittemmin Oppo välillä vähensi panostuksiaan huippupuhelimiin niilläkin Euroopan markkinoilla, joilla se muuten oli läsnä.
Nyt Jeremy Gengin mukaan tarkoituksena on tuoda Find X -sarja vahvasti takaisin Eurooppaan.
Lisäksi puhelinten ohella Oppo suunnittelee tuovansa myös muut tuotteensa – älykellot, kuulokkeet ja tablettinsa – Pohjoismaidenkin markkinoille.
Edessä pitkä tie
Suurten tavoitteiden lunastaminen ei tule olemaan helppoa Oppolle. Sen pitäisi pystyä aidosti erottautumaan markkinoilla menestyäkseen.
Älypuhelinmarkkinat itsessään eivät enää kasva valtavasti, joten asiakkaat on voitettava kilpailijoilta.
Tuotteiden paremmuuden lisäksi tärkeässä asemassa ovat brändi, hinnoittelu ja laaja saatavuus. Oppon brändi Pohjoismaissa on vielä useimmille tuiki tuntematon samalla, kun vastassa on joukko todella suuria nimiä.
Myös saatavuus on aluksi rajattu, kun Oppo lähti liikkeelle vain yhden jälleenmyyjäkumppanin eli Powerin kanssa. Haastattelussa Pohjoismaiden toimitusjohtaja Jeremy Geng ei suoraan ottanut kantaa, onko Powerin kanssa sovittu jonkinlaisesta ajallisesta yksinoikeudesta ennen kuin myyntikanavia laajennetaan.
Oppon osalta vahvasanaisesti vakuutettiin kuitenkin pitkäjänteisyyttä, joka antaa syytä olettaa laajemman saatavuuden olevan jo työn alla. Puheiden mukaan Pohjoismaihin ei ole tultu vain kokeilemaan, vaan pysyvästi.
”Emme jahtaa lyhyen tähtäimen voittoja”, totesi myös johtaja Jeremy Geng haastattelussa.
”Suunnitelmana on askel askeleelta rakentaa paikallista tiimiä”, Geng kertoo. Aluksi tiimi on vielä hyvin pieni ja koostuu Gengin ohella lähinnä myynnistä ja markkinoinnista vastaavista johtajista.
Oppo kuitenkin esimerkiksi suunnittelee jo niin sanotun retail-kenttätiimin rekrytointia. Kyse on henkilöistä, jotka kiertävät jälleenmyyjien myymälöitä tukien myyjien osaamista ja myyntiä edistävien kampanjoiden toteutumista. Suunnitellut rekrytoinnit osaltaan kertovat sitoutumisesta.
Sinällään maailman suurimpiin lukeutuvalla älypuhelinvalmistajalla pitäisi olla valmiudet nousta merkittäväksi toimijaksi Pohjoismaidenkin markkinoilla, jos siihen tahtoa ja sinnikkyyttä riittää.
Oppo-leiriin OnePlussan tavoin tytärbrändinä lukeutuva Realme on yrittänyt myös mukaan Suomen markkinoille, mutta ilman pitkäjänteisyyttä ja sinnikkyyttä. Vuonna 2022 Realme-puhelimia ilmestyi myyntiin esimerkiksi Verkkokauppa.comissa ja DNA:lla, mutta jo saman vuoden aikana brändi lopetti panostuksensa Suomeen. Vuonna 2025 Realme yritti jälleen palata Suomeen, mutta edellistäkin kertaa heikommin tuloksin.
Selvää on, että Oppon täytyy menestyäkseen toimia toisin kuin Realmen. Alle vuoden pyrähdyksellä markkinoita ei voiteta, vaan se vaatii pidemmän ajan. Parissa kolmessa vuodessa tunnettuutta ja sitä kautta myyntiä voi jo olla saavutettavissa.
Laajalla tuotevalikoimallaan Oppo vastaa enemmän Samsungia ja Honoria kuin kapeammalla tarjonnalla toimivia Applea ja OnePlussaa. Koko hintaskaalan käsittävä valikoima puhelimia luo mahdollisuuden merkittävään osuuteen markkinoista – mutta tavoitteiden saavuttamiseksi edessä on paljon työtä niin brändin tunnettuuden nostamiseksi kuin myös saatavuuden laajentamiseksi.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla








Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »