Nothing on juuri julkistanut uuden Phone (3) -älypuhelimensa, joka on toistaiseksi selvästi parhaiten varusteltu Nothing-puhelin. Samalla Nothing
Kaikki perustiedot Nothing Phone (3):sta löytyvät julkistusartikkelistamme ja Nothing Headphone (1):stä toisesta artikkelistamme.
Tässä artikkelissa luomme lyhyen katsauksen Phone (3):n kehittymiseen sekä Nothingin etenemiseen kolmen pointin kautta.
1) Phone (3) on lähes kaikin tavoin entistä parempi – muttei aivan täysverinen huippupuhelin
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nothing itse puhuu Phone (3):sta sen ensimmäisenä aito lippulaivapuhelimena. Siinä missä Phone (1) ja Phone (2) olivat vahvoja (ylemmän) keskihintaluokan vaihtoehtoja, pyrkii Nothing Phone (3):lla haastamaan entistä vahvemmin terävimmän kärjen huippupuhelimet.
Uudelle tasolle noustakseen Nothing on tehnyt Phone (3):ssa paljon parannuksia aiemmista puhelimistaan. Phone (3) on entistä parempi muun muassa seuraavilla tavoilla:
- Tarkempi (2800×1260 pikseliä) ja kirkkaampi (huipussaan 4 500 nitiä) näyttö entistä 18 prosenttia pienemmillä reunuksilla
- Takana Glyph Matrix -pistematriisinäyttö LED-valojuovien sijaan
- Tehokkaampi järjestelmäpiiri Snapdragon 8s Gen 4 (keskussuoritin +36 %, grafiikkasuoritin +88 %, neuroverkkolaskentayksikkö +60 % vs. Phone (2))
- Parempi kamerakokoonpano – enemmän valoa tallentava ja nopeampi pääkamera sekä uusi 3x optisen zoomin telekamera, joka tukee myös makrokuvausta
- Tarkempi 50 megapikselin etukamera
- Suurempi 5 150 milliampeeritunnin akku, ensi kertaa Nothing-puhelimessa pii-hiiliteknologialla ja tehokkaammalla 65 watin pikaltauksella
- Parempi kestävyys IP68-luokitellulla pöly- ja vesitiiviydellä
- Pidempi päivityslupaus: viisi vuotta Android-järjestelmäversiopäivityksiä ja seitsemän vuotta tietoturvapäivityksiä
Kokonaisuutena Nothing on tehnyt Phone (3):ssa vakuuttavia parannuksia, joiden myötä Phone (3) on selvästi kokonaisvaltaisemmin varusteltu.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samalla myös hinnat ovat nousseet. Nothing Phone (3):n suositushinnat Suomessa ovat 879 euroa (12+256 Gt) ja 979 euroa (16+512 Gt), kun edeltävä Phone (2) saapui kesällä 2023 markkinoille suositushinnoilla 679 euroa (8+128 Gt), 729 euroa (12+256 Gt) ja 849 euroa (12+512 Gt).
Edelleenkään Phone (3) ei ole aivan täysverinen huippupuhelin siinä mielessä, että järjestelmäpiirinä ei ole Qualcommin parhainta Snapdragon 8 Eliteä, vaan toiseksi parasta tasoa edustava Snapdragon 8s Gen 4. Suorituskyvyssä Phone (3) tulee edelleen jäämään parhaimmista Android-puhelimista, joita osin myydään jo samaan hintaan tai edullisemminkin, kymmeniä prosentteja.
Myös esimerkiksi akun, latausnopeuden ja osin näytönkin osalta markkinoilla on nähty vieläkin kehittyneempiä ratkaisuja. Myös Phone (3):n kameroiden lopullinen kuvanlaatu on vielä kysymysmerkki.
Kokonaisuus Nothing Phone (3):ssa on kuitenkin mielenkiintoinen, ja sitä alleviivaavat Nothingin erottuva design sekä uusi Glyph-pistematriisinäyttö takana.
2) Glyph-muutos osoittaa Nothingin uudistumiskyvyn
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tähän asti Nothing-puhelinten erikoisuuksia ovat olleet läpinäkyvä takapinta sekä Glyph Interfacen LED-valojuovat. Nämä ovat olleet läsnä kaikissa Nothingin oman brändin puhelimissa ennen Phone (3):a.
Phone (3):ssa Nothing on kuitenkin rohkeasti lähtenyt uudistumaan ja menemään eteenpäin. Tunnusmerkkinä toimineet Glyph-LED-valojuovat on hylätty ja korvattu jollakin paremmalla.
Takaa Nothing Phone (3):n oikeasta yläkulmasta löytyvä Glyph Matrix -pistematriisinäyttö on Phone (3):n uniikein ominaisuus, jolla puhelin erottuu kilpailijoistaan. Käytännössä Glyph Matrix -näytöllä saavutetaan sama toiminnallisuus kuin aiemmilla valojuovilla – ja vähän päälle. Pistematriisinäyttö voi esittää monipuolisemmin tietoa ilmoituksista ja Nothing on jo hyödyntänyt näytön mahdollisuuksia uusilla hauskoilla tavoilla.
Hienoa on, ettei Nothing jäänyt jumiin tunnusmerkkiinsä valojuoviin, vaan on uskaltanut uudistua.
3) Nothing on vielä pikkutekijä, joka on haastajan asemassa
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Carl Pein vuonna 2020 OnePlussalta lähtemisen jälkeen perustama Nothing on onnistunut luomaan alusta alkaen erottuvia tuotteita, jotka ovat myös järjestäen tarjonneet hyvää vastinetta rahalle.
Neljässä vuodessa Nothing on yltänyt yli 10 miljoonan tuotteen myyntiin ja miljardin dollarin kumulatiiviseen liikevaihtoon. Ajoittain, esimerkiksi vuoden 2024 alkupuolella Nothing on ollut nopeimmin kasvava brändi sekä älypuhelin- että kuulokemarkkinoilla.
Phone (3):n julkistuksen yhteydessä Nothingin toimitusjohtajana toimiva perustaja Carl Pei muistutti Nothingilla olevan vielä hurjasti kasvumahdollisuuksia. Maailmassa myydään vuosittain yli 1,1 miljardia älypuhelinta, ja Nothing on saavuttanut tästä vasta 0,2 prosentin markkinaosuuden.
Kilpailu älypuhelinmarkkinoilla on kovaa, mutta Nothing näyttää jo saavuttaneen jossain määrin vakaan aseman, jonka päälle se voi nyt rakentaa useammilla uutuuksilla.
Kuulokkeiden puolella Nothing Headphone (1) -kuulokkeet ovat myös mielenkiintoinen avaus Nothingille uuteen tuotekategoriaan, kun täyslangattomien nappikuulokkeiden rinnalle on saatu Nothingin ensimmäiset over-ear-kuulokkeet.
Myös over-ear-kuulokkeissa Nothing erottuu designilla, kuten puhelimissakin. Haastajalla ei menestyäkseen oikein olekaan muuta mahdollisuutta kuin olla selvästi erilainen.
Päivitetty 4. heinäkuuta kello 16.25: Korjattu hinnat oikeiksi. Suositushinnat Suomessa ovat korkeammat kuin osin muualla Euroopassa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »