Apple on esitellyt laajan joukon muutoksia App Store -sovelluskauppansa ehtoihin ja sääntöihin pyrkiessään välttymään Euroopan unionin lisäsakoilta.
EU lätkäisi Applelle huhtikuussa 500 miljoonan euron sakot digimarkkinasäädöksen rikkomisesta.
Digimarkkinasäädös asetti 7. maaliskuuta 2024 alkaen uusia vaatimuksia niin sanotuiksi portinvartijoiksi määritellyille yrityksille. Euroopan komission mukaan digimarkkinasäädöksen pitäisi mahdollistaa sovelluskehittäjille maksutta kertoa vaihtoehtoisista halvemmista ostomahdollisuuksista, ohjata käyttäjiä näihin tarjouksiin sekä mahdollistaa ostosten tekeminen, eikä Applen nähdä eri rajoitustensa vuoksi täyttäneen näitä vaatimuksia. Lisäksi komissio on nähnyt Applen maksujen ylittävän asianmukaisen tason.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sakkojen langettamisen lisäksi komissio on edellyttänyt Applen muuttavan toimintaansa, ja uusilla muutoksilla Apple pyrkiikin muuttamaan toimintansa säädöksen mukaiseksi. Digimarkkinasäädös on tietyiltä osin vaikeaselkoinen ja tulkinnanvarainen, ja Apple on jatkuvasti kyseenalaistanut komission näkemyksiä sen soveltamisesta.
Apple esitteli viimeisimmät muutoksensa viimeisenä mahdollisena päivänä 26. kesäkuuta, joka oli takaraja Applen muutoksille toimintaansa aiemman digimarkkinasäädöstuomion jälkeen.
Uusien muutosten myötä Apple helpottaa rajoituksiaan sovelluskehittäjille mitä tulee linkittämiseen sovellusten ulkopuolelle ostosten tekemiseksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Aiemmin Apple on sallinut kehittäjien lisäävän tähän tarkoitukseen vain yhden staattisen linkin sovelluksiinsa rajoittaen linkin sisältämiä seurantaparametreja, uudelleenohjauksia ja eteenpäin linkityksiä. Lisäksi mahdollista oli ohjaaminen linkillä vain kehittäjien omille verkkosivuille.
Applen nyt ilmoittamien muutosten myötä jatkossa kehittäjät voivat lisätä linkin ohjaamaan muuallekin kuin omille verkkosivuilleen. Muiden verkkosivujen lisäksi linkki voi ohjata toiseen sovellukseen tai vaihtoehtoiseen sovelluskauppaan.
Lisäksi linkit voivat olla monimuotoisempia eikä kyse tarvitse olla enää staattisesta, samanlaisena kaikille käyttäjille näkyvästä linkistä. Mukana linkeissä voi olla seurantaparametreja tai uudelleenohjauksia. Lisäksi linkkejä voi olla sovelluksissa useampia aiemman yhden sijaan.
Kaiken kaikkiaan kehittäjät voivat vapaasti suunnitella linkkeihin ja tarjouksiinsa liittyvän käyttöliittymän, kun aiemmin Apple rajoitti sitä eri tavoin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple tekee muutoksen myös käyttöjärjestelmän linkkiä avattaessa esittämiin tiedoksiantoihin, jotka kertovat linkin vievän sovelluksen ja Applen palvelujen ulkopuolelle. Jatkossa käyttäjälle on tarjolla valintamahdollisuus, josta voi valita, ettei halua enää jatkossa nähdä näitä tiedoksiantoja linkin avaamisen yhteydessä kyseisessä sovelluksessa.
Edellä mainitut muutokset ovat saatavilla sovelluskehittäjille EU-alueella tästä eteenpäin.
Samalla Apple on esitellyt muutoksia liiketoiminnallisiin ehtoihinsa EU-alueella, liittyen App Storessa jaeltuihin sovelluksiin, jotka sisältävät linkkejä sovellusten ulkopuolelle ostosten tekemiseksi tai hyödyntävät vaihtoehtoisia sovellusten sisäisiä maksupalveluja digitaalisten sisältöjen myyntiin.
Jatkossa Apple veloittaa 2 prosentin Initial Acquisition Fee -maksun digitaalisen sisällön ja palvelujen myynnistä uusille käyttäjille. Tämä maksu koskee ensimmäistä kuutta kuukautta sen jälkeen, kun käyttäjä lataa sovelluksen App Storesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Maksua ei peritä Apple Small Business Program -ohjelmaan liittyneiltä vähäisen liikevaihdon sovelluskehittäjiltä eikä aiemmin hankittujen käyttäjien tekemistä ostoksista.
Lisäksi Apple jakaa Store Services Fee -palvelumaksun kahteen osaan.
Ykköstasolla Applen palvelumaksu myynnistä on 5 prosenttia. Tätä vastaan sovelluskehittäjät saavat rajatun valikoiman pakollisia App Store -palveluja sisältäen sovellusten jakelun ja toimittamisen, turvallisuuteen liittyvät ominaisuudet ja sovellusten hallinnan.
Ykköstason palveluihin ei lukeudu automaattisia sovelluspäivityksiä tai sovellusten automaattista latausta käyttäjän eri laitteisiin, kuten ei myöskään näkyvyyttä App Storessa esittelyillä, hakuehdotuksilla, henkilökohtaisissa ehdotuksissa, arvostelumahdollisuutta eikä markkinointityökaluja kehittäjille.
Toisella tasolla Applen palvelumaksu myynnistä on 13 prosenttia, tai 10 prosenttia Small Business Program -ohjelmaan liittyneillä vähäisen liikevaihdon sovelluskehittäjillä tai yli vuoden jatkuneista tilauksista.
Kakkostasolla tarjolla ovat kaikki App Storen palvelut.
Edellä mainitun ohella Apple uudistaa myös Core Technology -maksujaan EU-alueella.
Apple ilmoitti, että 1. tammikuuta 2026 alkaen se siirtyy EU-alueella yhtenäiseen liiketoimintamalliin, jonka myötä sovelluskehittäjät siirtyvät aiemmasta Core Technology Fee -maksusta uuteen Core Technology Commission -maksuun.
Aiemmin esitellyllä tavalla Applen vaihtoehtoiset liiketoimintaehdot valinneet kehittäjät maksavat toistaiseksi vielä tämän vuoden ajan 0,50 euron vuotuisen Core Technology Fee -maksun jokaista sovellusasennusta kohden ensimmäisen miljoonan vuotuisen asennuksen jälkeen. Asennuksiksi lasketaan tässä yhteydessä niin uudet asennukset kuin myös päivitysten asennukset.
Applen tavallisilla liiketoimintaehdoilla jatkaville ja ensi vuodesta alkaen kaikille kehittäjille Apple on nyt esitellyt EU:ssa uuden Core Technology Commission -maksun. Asennuskohtaisen maksun sijaan nämä sovelluskehittäjät maksavat Applelle 5 prosentin palvelumaksun digitaalisten sisältöjen ja palvelujen myynnistä, joka tapahtuu vaihtoehtoisilla, muilla kuin Applen maksutavoilla.
Lisäksi toistaiseksi beetatestivaiheessa olevista, lähiviikkojen aikana julkaistavaksi odotetuista iOS ja iPadOS 18.6:sta alkaen Apple yksinkertaistaa käyttökokemusta vaihtoehtoisten sovelluskauppojen asentamiseksi tai sovellusten asentamiseksi verkkosivuilta.
Apple tekee nyt ilmoitetut muutokset pakon edessä eikä ole niihin tyytyväinen.
”Euroopan komissio vaatii Applea tekemään useita lisämuutoksia App Storeen. Olemme eri mieltä tästä lopputuloksesta ja aiomme valittaa siitä”, Apple kommentoi muun muassa 9to5Mac-sivustolle.
Applen mukaan se on tehnyt läheistä yhteistyötä Euroopan komission kanssa digimarkkinasäädöksen noudattamiseksi, mutta viranomaiset ovat toistuvasti muuttaneet odotuksiaan Applelta vaadittavista muutoksista ja uhkailleet sitä massiivisilla sakoilla.
Vähemmän yllättäen myöskään tunnettu Applen sovelluskaupan kriitikko ja kiistakumppani Epic Gamesin toimitusjohtaja Tim Sweeney ei ole tyytyväinen. Sweeney on haukkunut uudet muutokset pystyyn.
”Applen uusi digimarkkinasäädöksen (Digital Markets Act) vihamielinen noudattamisjärjestelmä on räikeän laiton sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa ja pilkkaa digitaalisten markkinoiden reilua kilpailua. Kilpailevia maksutapoja käyttäviä sovelluksia ei ainoastaan veroteta, vaan ne myös lamautetaan kaupallisesti App Storessa”, Sweeney tylyttää.
”Apple estää näiden sovellusten automaattiset päivitykset, lamauttaa niiden haun ja estää asiakastuen ja perheen kanssa jakamisen ja muutenkin varmistaa, että näiden sovellusten käyttö on tarkoituksella kurja kokemus käyttäjille ja kaupallinen epäonnistuminen kehittäjille”, Sweeney jatkaa.
Omana ehdotuksenaan Sweeney esittää Applen tulisi sallia vapaasti kehittäjille kaikkien maksutapojen käyttö ja veloittaa palvelumaksu vain sen maksutavalla tehdyistä ostoksista – eikä mitään muita maksuja kaikkien App Store -palvelujen tarjoamisesta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »