Euroopan komissio on esittänyt alustavat näkemyksensä siitä, miten Alphabet ja erityisesti sen tytäryhtiö Google rikkovat unionin digimarkkinasäädöstä Google-haussaan sekä Google Play -sovelluskaupassaan.
Komissio kertoi Googlen osalta näkemyksistään samana päivänä, kun se kertoi Applen pakottamisesta laajempiin muutoksiin yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi kolmansien osapuolten kanssa sen laitteissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Digimarkkinasäädös toi 7. maaliskuuta 2024 alkaen uusia vaatimuksia niin sanotuiksi portinvartijoiksi määritellyille yrityksille.
Komission näkemyksen mukaan Google suosii sen tähän asti tekemistä muutoksista huolimatta edelleen digimarkkinasäädöksen vastaisella tavalla omia palvelujaan Google-haussa.
Komissio näkee, että Google suosii omia palvelujaan esimerkiksi verkkokaupan hintojen ja vertailujen, hotellivarausten, kuljetuspalvelujen (lentojen), taloudellisten tietojen ja urheilutulosten osalta verrattuna kolmansien osapuolten tarjoamiin vastaaviin palveluihin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
EU näkee, että Google suosii omia palvelujaan antamalla niiden paremman näkyvyyden Google-haun tulosten kärjessä tai korostetulla tavalla erillisissä omissa osioissaan.
Toisaalta, mitä tulee Google Play -sovelluskauppaan, komissio näkee, ettei Google ole riittävällä tavalla ja maksutta mahdollistanut sovelluskehittäjille vaihtoehtoisista maksutavoista kertomista, ohjaamista tarjouksiin sekä maksujen vastaanottamista eri maksutavoilla. Komissio muun muassa näkee Googlen veloittavan liiallisia palvelumaksuja kehittäjiltä.
Googlella on seuraavaksi mahdollisuus puolustautua komission syytöksiä vastaan, mahdollisesti samalla muuttaen toimintaansa. Lopulta tutkinnan lopputuloksena komissio voi digimarkkinasäädöksen perusteella määrätä Alphabetille 10 prosenttiin sen maailmanlaajuisesta liikevaihdosta yltävät sakot.
”Verkon hakukoneet ovat ovi, jonka kautta käyttäjät hakevat ja löytävät tietoa, tuotteita ja palveluita. Alustava näkemyksemme on, että Alphabet antaa Googlen hakutulosten rankingissa enemmän näkyvyyttä ja kohtelee palveluitaan, kuten ostoksia tai matkustamista, edullisemmin kuin kolmansien osapuolten vastaavia palveluita. Tänään alustavasti toteamme myös, että Alphabet ei mahdollistanut ilmaisia tarjouksia ja valinnanvapautta kehittäjille ja käyttäjille Google Play -sovelluskaupassa, vaikka se on digimarkkinasäädöksen mukaan velvollinen tekemään niin. Molemmat käytännöt vaikuttavat kielteisesti moniin eurooppalaisiin ja Euroopan ulkopuolisiin yrityksiin, jotka luottavat Google-hakuun tai Google Playhin tavoittaakseen käyttäjänsä EU:ssa. Sen varmistaminen, että Alphabet on täysin DMA:n mukainen, on avainasemassa takaamaan liiketoiminta- ja innovaatiomahdollisuudet kaikille digitaalisten palvelujen tarjoajille”, kommentoi teknologisesta omavaraisuudesta, turvallisuudesta ja demokratiasta vastaava komission varapuheenjohtaja Henna Virkkunen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Googlen mukaan EU on vähemmän yllättäen väärässä näkemystensä kanssa.
Googlen kilpailuasioista vastaava johtaja Oliver Bethell on todennut Googlen blogissa, että EU:n vaatimat muutokset ”vahingoittavat eurooppalaisia yrityksiä ja kuluttajia, estävät innovaatioita, heikentävät turvallisuutta ja laskevat tuotteiden laatua”.
Googlella nähdään EU:n vaatimusten tekevän etsimänsä tiedon löytämisestä vaikeampaa ja vähentävän Google-haun eurooppalaisille yrityksille tuomia kävijöitä.
”Otetaan yksi esimerkki: kun emme voi näyttää matkatuloksia, jotka vievät ihmiset suoraan lentoyhtiöiden sivuille, he päätyvät yleensä kalliimpiin lippuihin, koska lentoyhtiöiden on maksettava välityssivustoille palkkioita. Nämä muutokset ja monet muut, jotka meidän on täytynyt tehdä Euroopassa, aiheuttavat jo eurooppalaisille yrityksille jopa 30 prosentin menetyksen (kävijä)liikenteessä. Käyttäjät ovat niin turhautuneita, että monet turvautuvat kömpelöihin ratkaisuihin päästäkseen haluamiinsa yrityksiin ja tietoihin”, Google-pomo Bethell kirjoittaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sovelluskauppaan liittyvien vaatimusten Google puolestaan näkee lisäävän haittaohjelmien ja huijausten mahdollisuutta.
”Mutta jos emme pysty suojaamaan käyttäjiämme huijauksilta tai haitallisilta linkeiltä, jotka vievät käyttäjämme suojatun Play-ympäristön ulkopuolelle, komissio pakottaa meidät valitsemaan suljetun mallin ja vaarallisen mallin välillä”, Bethell toteaa ja viittaa siihen, kuinka Androidille sovellusten jakelu on lähtökohtaisesti ollut vapaata.
”Jatkamme yhteistyötä komission kanssa ja noudatamme sen sääntöjä. Mutta tämänpäiväiset näkemykset lisäävät nyt eurooppalaisten riskiä saada vielä huonompi kokemus. DMA on suunniteltu säätelemään suuria alustoja, kuten Google, Apple ja Meta, ja lisäämään kilpailua, mutta todellisuudessa sillä on päinvastainen vaikutus vahingoittaen eurooppalaisia yrityksiä ja kuluttajia. Toivomme, että löydämme tavan vastata näitä huolenaiheisiin”, Bethell päättää Googlen kannanoton.
Digimarkkinasäädöksen voimaantulon jälkeen ensimmäisenä Euroopan komissio totesi jo kesäkuussa 2024 Applen rajoittavan kilpailun toteutumista sovelluskaupassa säädöksen vastaisella tavalla. Sakkoja komissio ei ole vielä Applelle määrännyt, mutta päätöstä niistä odotetaan piakkoin.
Jo ennen digimarkkinasäädöstä ja sen uusia vaatimuksia Euroopan komissio on jaellut teknologiajäteille sakkoja laajempaan kilpailulainsäädäntöönsä pohjautuen.
Syksyllä 2024 unionin tuomioistuin piti voimassa 2,4 miljardin euron sakot Googlelle. Komissio määräsi sakot jo vuonna 2017, perustuen siihen, että Google toi korostetusti esille omaa Google Shopping -hintavertailupalveluaan hakukoneensa tuloksissa, kilpailevien palveluiden kustannuksella – eli käytännössä samasta asiasta, josta komissio syyttää Googlea edelleen nyt digimarkkinasäädöksen nojalla.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »