Torstain Gemini-julkistusten vanavedessä Google on tuonut viimeisimmän Gemini 2.0 Flash Thinking (experimental) -mallin sekä muita uudistuksia laajasti saataville Gemini-verkkopalvelussa sekä mobiilisovelluksissa Androidille ja iOS:lle.
Ensi kerran erikseen testattavaksi Gemini-palvelussa Google julkaisi Gemini 2.0 Flash Thinking (experimental) -mallin jo helmikuun alussa. Kyseessä on niin sanottu ajatteleva ja järkeilevä tekoälymalli.
Nyt Gemini 2.0 Flash Thinking (experimental) on saatavilla kaikille Gemini-ilmaiskäyttäjillekin verkkopalvelussa ja mobiilisovelluksissa uutena versiona, joka tarjoaa paremman tehokkuuden ja nopeuden.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Gemini 2.0 Flash Thinking (experimental) -malli voi myös hakea käyttäjän tietoja käyttäjän eri Gemini-sovelluksista, kuten Gmail, Google Kalenteri, Google Drive, Google Messages ja YouTube, mikä mahdollistaa monivaiheiset useita eri palveluja hyödyntävät pyynnöt. Mallin analysoitavaksi voi myös ladata tiedostoja. Gemini Advanced -käyttäjillä käytettävissä on 1 miljoonan tokenin konteksti-ikkuna, kun ilmaiskäyttäjät joutuvat tyytymään vähempään.
Lisäksi Google on tuonut tarjolle Deep Research -toiminnon myös ilmaiskäyttäjille, mutta Gemini Advanced -tilaajia matalammilla käyttörajoituksilla.
Deep Research perustuu nyt Gemini 2.0 Flash Thinking (experimental) -malliin, mutta Google ei mainitse tätä enää erikseen palvelussaan. Alun perin Deep Research julkaistiin Gemini 1.5 Prohon perustuen joulukuussa Gemini-verkkopalvelussa ja helmikuussa Google toi sen saataville Gemini-mobiilisovelluksissa. Aiemmin Deep Research vaati Gemini Advanced -tilausta, muttei enää jatkossa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Deep Researchin ansiosta Geminiltä voi kysyä laajemman tutkimuskysymyksen, johon vastaamiseksi palvelu luo monivaiheisen suunnitelman, jota käyttäjä voi myös muokata esimerkiksi lisäten siihen vaiheita. Tämän jälkeen suunnitelman toteuttamisen voi käynnistää, jolloin Gemini alkaa esimerkiksi etsiä tietoa verkosta kattavan vastauksen luomiseksi. Muutaman minuutin jälkeen lopputuloksena pitäisi olla kattava, organisoitu raportti kysymyksen aiheesta. Gemini tarjoaa osana vastaustaan myös lähdetiedot. Tätä nykyä Gemini Deep Research on saatavilla yli 45 kielellä.
Google julkisti torstaina myös Gemini 2.0 Flash Thinking (experimental) -malliin perustuvan Personalization (experimental) -mallin, joka yhdistää Geminin vielä kattavammin muihin Google-sovelluksiin ja palveluihin alkaen Google-hausta. Google antoi esimerkin, että uuden mallin myötä Geminiltä vinkkejä ravintoloista kysyttäessä se voi ottaa huomioon myös viimeaikaiset ruoka-aiheiset Google-haut tai vaihtoehtoisesti matkavinkkejä pyydettäessä huomioi matkustamiseen liittyvät haut. Jatkossa Google-haun lisäksi Personalization alkaa hyödyntämään tietoja myös Google Kuvista ja YouTubesta.
Myös Personalization-mallin pitäisi saapua nyt kokeiltavaksi kaikille käyttäjille, mutta tämä tapahtunee vaiheittain, sillä meidän laitteissamme mallia ei vielä näkynyt Gemini 2.0 Flash Thinking (experimental) -mallin rinnalla.
Perusmallina Gemini-palvelussa jatkaa yhä Gemini 2.0 Flash. Sen ja edellä mainittujen ilmaiskäyttäjillekin saatavilla olevien Gemini 2.0 Flash Thinking (experimental) -mallin, Deep Researchin sekä Personalization (experimental) -mallin lisäksi Gemini Advanced -tilaajille tarjolla on suurempi, monimutkaisiin kysymyksiin soveltuva Gemini 2.0 Pro (experimental) -malli.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Gemini Advanced on osa esimerkiksi Google One AI Premium -tilausta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »