Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKOn julkaisema Gotech-kodintekniikkaindeksi kertoo elektroniikkakaupan alhon jatkuneen yhä heinä-syyskuussakin.
Kokonaisuutena kauppa laski 2,3 prosenttia vuodentakaisesta 660,9 miljoonaan euroon.
Heinä-syyskuussa televisioiden ja puhelinten oheislaitteineen myynti kasvoi kuitenkin kappaleissa, ja myös loppuvuodesta odotetaan positiivista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Puhelimia myytiin heinä-syyskuussa yli puoli miljoonaa kappaletta. Kappalemääräinen myynti kasvoi puhelimien ja oheislaitteiden sektorilla 4,4 prosenttia vuodentakaisesta, yhteensä 636 517 laitteeseen, vaikka myynnin arvo laskikin 1,6 prosentilla 261,6 miljoonaan euroon. Älypuhelimien keskihinta kuitenkin pysyi alle 500 eurossa lippulaivamallien hintojen noususta huolimatta.
”Kuluttajakunta on jakautunutta, sillä edullisten älypuhelinmallien kysyntä kasvaa jatkuvasti. Samaan aikaan myös lippulaivamallien kysyntä kasvaa. Kuluttajien kiinnostus edullisimpia puhelinmalleja kohtaan on laskenut keskihintoja, vaikka lippulaivamallien hinnat nousevat”, toteaa Jesse Kieksi, DNA:n Head of Devices. ”Puhelinmyynnin kannalta on kiinnostavaa myös se, että uusien puhelinvalmistajien panostukset Suomeen ovat selkeästi kasvaneet. Suomi kiinnostaa Android-vetoisena markkinana uusia valmistajia.”
Sektorin kasvua edistivät erityisesti puettava elektroniikka; etenkin älykellot kehittyivät positiivisesti. Kasvu selittyy sekä laitevalmistajien panostuksella oheislaitteisiin että hyvinvoinnin trendillä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Valmistajat sitouttavat kuluttajia kannustamalla puhelimen lisäksi myös älykellon hankintaan. Kasvavaa kiinnostusta älykelloja kohtaan voidaan selittää myös sillä, että kuluttajat haluavat seurata enenevissä määrin omaa aktiivisuuttaan ja urheilusuorituksiaan”, jatkaa Jesse Kieksi DNA:lta.
Puhelinkaupan odotetaan jatkuvan vahvana loppuvuonnakin.
”Markkinassa on paljon patoutunutta kysyntää, joka varmasti näkyy loppuvuoden hintakampanjoiden käynnistyessä positiivisena myyntinä”, päättää Kieksi.
Televisiomyynti kasvoi heinä-syyskuussa sekä euromääräisesti että kappaleissa, vaikka keskihinnat laskivat. Erityisesti suuret televisiot kasvavat myynneissä ja kiinnostavat kuluttajia ja myös OLED-televisiot ovat kasvussa. Audiopuolella keskihintojen laskun myötä kappalemääräinen kasvu ei aivan riittänyt euromääräiseen positiiviseen myyntiin. Nousujohteisuuteen kuitenkin uskotaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Kolmannen kvartaalin myynnin kasvu antaa odottaa kasvavaa myyntiä myös neljännessä kvartaalissa. Tulevalta huippusesongilta odotamme kampanjoiden sekä joulumyynnin myötä kasvua koko loppuvuodelle”, kertoo Markus Nummisalo, ETKOn puheenjohtaja.
Myynnin arvossa kasvuun Gotech-kodintekniikkaindeksissä listatuista kategorioista ylsi ainoastaan kamerat sisältävä kuvaus-kategoria, joka on kuitenkin pieni vain noin yhden prosentin osa kokonaismarkkinoista.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »