Uusien Quest 3S -virtuaalilasien julkistamisen ja tulevaisuudesta kertovien lisätyn todellisuuden Orion-lasien prototyypin esittelyn lisäksi Meta kertoi Meta Connect -tapahtumassaan uudistuksista Ray-Ban Meta -älylasien suhteen.
Meta on tuonut yhdessä EssilorLuxottican Ray-Ban-brändin kanssa markkinoille jo kaksi sukupolvea kameroilla, kaiuttimilla ja mikrofoneilla varustettuja älylaseja. Syksyllä 2023 esitelty toisen sukupolven Ray-Ban | Meta Smart Glasses -malli on osoittautunut yllättävän suosituksi: sen on kerrottu myyneen muutamassa kuukaudessa enemmän kuin alkuperäiset lasit parin vuoden aikana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jatkossa Metan Ray-Ban-älylasit saavat päivityksellä lisää tekoälytoimintoja, uusia sovelluskumppanuuksia sekä uuden läpinäkyvän tyylin.
Valituilla markkinoille älylasit ovat jo tähän asti tarjonneet mahdollisuuden käyttää Meta AI -tekoälyä. Tätä Meta helpottaa jatkossa. Keskustelun aloittaminen vaatii edelleen Hey Meta -aloituksen, mutta jatkokysymykset onnistuvat ilman sitä. Meta AI:ta ei myöskään tarvitse enää jatkossa erikseen pyytää katsomaan (”look”) kysyttäessä jostakin lasien läpi katseltavasta.
Lasit saavat myös uuden muistamistoiminnon, joka voi auttaa esimerkiksi muistamaan pysäköintipaikan tai laseilla voi puhuen asettaa muistutuksen vaikkapa lähetettävästä viestistä tietyn ajan päästä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Meta AI:ta voi myös jatkossa käyttää ääniviestien tallentamiseen ja lähettämiseen WhatsAppissa ja Messengerissä.
Lisäksi Meta AI oppii ymmärtämään myös videota, joten siltä voi kysyä esimerkiksi kaupungilla käveltäessä ohitettavista nähtävyyksistä tai kaupassa näkyvistä tavaroista. Laseilla voi myös jatkossa skannata QR-koodeja avaten sen linkin paritetussa puhelimessa tai tunnistaa puhelinnumeroita.
Meta on myös pian tuomassa laseihin mahdollisuuden kääntää puhetta reaaliajassa. Lasit kääntävät keskustelun vastapuolen sanoman puhuttuna toiselle kielelle. Aluksi tuettuja ovat englannin ohella ainakin espanja, ranska ja italia.
Valitettavasti Meta AI -tekoälytoiminnot laseissakaan eivät ole toistaiseksi saatavilla EU-alueella.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myös Ray-Ban-älylasien sovelluskumppanuudet laajenevat ja kehittyvät. Jo entuudestaan tarjolle olleet toiminnot Spotifyn ja Amazon Musicin hallintaan kehittyvät, minkä lisäksi uusina kumppaneina mukaan tulevat Audible ja iHeart. Näissä palveluissa voi käyttää puhuttua hakua sisältöjen etsimiseen ja toistamiseen.
Meta ryhtyy myös yhteistyöhön Be My Eyesin kanssa. Tämä sovellus yhdistää sokeat ja heikkonäköiset vapaaehtoisiin, jotka sovelluksen välityksellä voivat kertoa mitä edessä näkyy.
Ohjelmistouudistusten ohella Meta esittelee Ray-Ban-älylaseista uuden läpinäkyvän Shiny Transparent Wayfarer -version, joka paljastaa lasien sisäiset komponentit.
Lisäksi lasit tuodaan tarjolle myös Ray-Banin emoyhtiön EssilorLuxottican uusilla UltraTransitions GEN S -linsseillä, jotka reagoivat ultraviolettisäteilyyn ja mukautuvat tummuudeltaan käyttöympäristöön.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »