Meta Platforms ja silmä- ja aurinkolasialan suuryhtiö EssilorLuxottica ovat sopineet kumppanuutensa pidentämisestä uudella kymmenvuotisella sopimuksella.
Meta on tuonut yhdessä EssilorLuxottican Ray-Ban-brändin kanssa markkinoille jo kaksi sukupolvea kameroilla ja kaiuttimilla varustettuja älylaseja. Syksyllä 2023 esitelty toisen sukupolven Ray-Ban | Meta Smart Glasses -malli on osoittautunut yllättävän suosituksi: sen on kerrottu myyneen muutamassa kuukaudessa enemmän kuin alkuperäiset lasit parin vuoden aikana.
”Uskomaton työ, jonka olemme tehneet Metan kanssa, vasta sen alkuvaiheessa, on jo osoittautunut tärkeäksi virstanpylvääksi matkallamme tehdä laseista portti yhdistettyyn maailmaan”, kommentoi EssilorLuxottican toimitusjohtaja Francesco Milleri.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kumppanuutta jatkavasta sopimuksesta kertoneessa tiedotteessa ei mainittu, että Meta sijoittaisi EssilorLuxotticaan.
Aiemmin heinäkuussa Financial Times raportoi Metan keskustelleen miljardien eurojen sijoituksesta. Wall Street Journal totesi myös yhtiöiden keskustelleen, että Meta hankkisi 5 prosentin omistuksen EssilorLuxotticasta.
Italialaisranskalainen EssilorLuxottica on pörssilistattu yhtiö, jonka markkina-arvo on parhaillaan noin 95 miljardia euroa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Olen ylpeä työstä, jota olemme tehneet EssilorLuxottican kanssa tähän mennessä, ja olen innoissani pitkän aikavälin suunnitelmastamme. Meillä on mahdollisuus muuttaa lasit seuraavaksi suureksi teknologia-alustaksi ja tehdä niistä muodikkaat osana prosessia”, kommentoi Metan perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg.
Aiemmin heinäkuussa kuultiin myös huhuja, joiden mukaan Google on ollut kiinnostunut yhteistyösä EssilorLuxottican kanssa – ja se pyrki ikään kuin varastamaan tämän kumppanuuden Metalta. Lopulta EssilorLuxottican ja Metan kumppanuus kuitenkin jatkuu.
Tulevaisuuden suunnitelmiin Metalla kuuluvat lisätyn todellisuuden lasit, joissa on kameroiden ja mikrofonien lisäksi myös käyttäjän näkökenttään heijastuva näyttö.
Toistaiseksi saatavilla Ray-Ban | Meta Smart Glasses voi kuvata valokuvia ja videoita sekä lähettää live-lähetystä Facebookissa ja Instagramissa. Lisäksi Yhdysvalloissa Meta on tuonut laseihinsa Meta AI -tekoälytoimintoja.
EssilorLuxottica laajensi kesän aikana liiketoimintaansa optisen alan ulkopuolelle ostamalla yhdysvaltalaisen katumuotimerkin Supremen 1,5 miljardilla dollarilla. Financial Timesin lähteiden mukaan suunnitelmissa on julkaista Metan kanssa uudet Supreme-älyaurinkolasit, joiden kohderyhmänä on nuoriso.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
EssilorLuxottica on maailman suurin puettavien lasien valmistaja, minkä lisäksi se omistaa myös optisen alan vähittäismyyntiketjuja.
Meta-yhteistyön lisäksi EssilorLuxottica on panostanut teknologiakehitykseen myös omalta osaltaan, muun muassa yritysostoin. Vuonna 2022 yhtiö hankki israelilaisen Nuance Hearingin hankkiakseen osaamista suuntaavan äänentoiston toteuttamisesta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »