Viihde-elektroniikan ja kodintekniikan myynnin lasku hidastui toisen vuosineljänneksen aikana.
Puhelimien myynnissä näkyi jo koulunsa aloittavien ensipuhelimien ostot ja kiinnostus edullisemman hintapisteen älypuhelimiin.
Kokonaisuutena Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKOn julkaiseman Gotech-kodintekniikkaindeksin mukaan viihde-elektroniikan ja kodintekniikan myynti laski 3,8 prosentilla vuodentakaisesta 564,3 miljoonaan euroon huhti-kesäkuussa 2024. Koko vuoden 2024 alkuoliskolta mitattuna myynti on laskenut 6,0 prosentilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Puhelinten ja oheislaitteiden kategoriassa myynti laski vuodentakaisesta 2,5 prosentilla 228,3 miljoonaan euroon huhti-kesäkuussa.
Älypuhelimien kappalemääräinen myynti säilyi toisella kvartaalilla, mutta euromääräinen myynti laski muutaman prosentin. Lasku johtuu kaikista edullisimpien älypuhelimien myynnin kasvusta.
”Alle 150 euron puhelinten myynti on noussut, kun esimerkiksi hajonneen laitteen tilalle ostetaan mahdollisimman edullinen vaihtoehto. Tämä on eduksi erityisesti pienemmille valmistajille, koska alan suurimmilla valmistajilla ei ole tarjolla laajaa valikoimaa edullisemman hintapisteen älypuhelimia”, kertoo Jesse Kieksi, DNA:n Head of Devices.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huhti-kesäkuussa ostetaan tyypillisesti myös ensimmäisiä puhelimia koulunsa aloittaville, mikä sekin kasvattaa edullisempien laitteiden myyntiä. Puhelimien rinnalla koulunsa aloittaville hankitaan kellopuhelimia, joiden käyttömahdollisuudet ovat rajatumpia.
”Käytännössä jokaisella koulunsa aloittavalla on oma puhelin tai kellopuhelin. Huoltajien valveutuneisuus älypuhelimien eduista ja toisaalta haitoista näkyy siinä, että vaihtoehtona älypuhelimelle valitaan kellopuhelin tai älylaitteen sovelluksia sekä ruutuaikaa rajoitetaan”, Kieksi jatkaa.
Älykellojen myynnin kehitys osoittaa, että urheilurannekkeista on siirrytty älykelloihin, joissa on laajemmin ominaisuuksia. Makrotalouden tilanne on kuitenkin saanut aikaan sen, että kalliimpien, mobiiliyhteydellä varustettujen älykellojen kysyntä on hiipunut, kertoo ETKO tiedotteessaan.
Viihde-elektroniikassa televisiot olivat vuoden toisella neljänneksellä suurin sektori. Erityisesti suurien televisioiden myynti kasvoi sekä euroissa että kappaleissa. Myös ruutukooltaan pienemmät televisiot ylsivät kasvuun.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Q2-ajanjakso on ollut hyvä tv-kaupassa. Suurimmat valmistajat toivat markkinaan vuoden 2024 tv-mallistot toisen kvartaalin aikana, ja se kiihdytti televisiokauppaa. Myös kesän mahtavat urheilutapahtumat ovat lisänneet erityisesti isojen ruutukokojen myyntiä”, kertoo Markus Nummisalo, ETKOn puheenjohtaja.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »