Apple on esitellyt jälleen muutoksia App Store -sääntöihinsä ja -komissiohinsa Euroopan unionin alueella.
Applen viimeisimmät muutokset tulevat nyt sen jälkeen, kun Euroopan komissio kesäkuun lopussa ilmoitti alustavan näkemyksensä, että Apple rikkoo Euroopan unionin maaliskuusta alkaen uusia vaatimuksia asettanutta digimarkkinasäädöstä.
Euroopan komissio totesi, että digimarkkinasäädöksen pitäisi mahdollistaa sovelluskehittäjille maksutta kertoa vaihtoehtoisista halvemmista ostomahdollisuuksista, ohjata käyttäjiä näihin tarjouksiin sekä mahdollistaa ostosten tekeminen. Komission mukaan Apple ei eri rajoitustensa vuoksi täyttänyt näitä vaatimuksia. Apple ei ole sallinut sovelluskehittäjille esimerkiksi hintatietojen tarjoamista sovelluksissa tai vaaditulla tavalla tarjonnut sovelluskehittäjille mahdollisuutta kertoa tarjouksistaan ja vaihtoehtoisista sovellusten jakelukanavista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sääntöuudistuksessaan Apple on nyt poistanut monia aiempia rajoituksiaan mitä tulee kehittäjien sovelluksiin sisällyttämiin linkkeihin, jotka johtavat ostomahdollisuuksiin sovelluksen ulkopuolella. Samalla Apple on kuitenkin esitellyt myös uuden komissiorakenteen koskemaan näitä tapauksia.
Aiemmin Apple rajoitti linkkien käyttömahdollisuutta staattisiin eli muuttumattomiin linkkeihin ilman tunnistetietoja. Nyt tätä ei enää rajoiteta, vaan sovellukset voivat käyttää rajoittamatonta määrää dynaamisia linkkejä, jotka voivat sisältää tunnisteparametreja. Edelleenkään näitä ei kuitenkaan saa käyttää mainos- tai käyttäjäprofilointitarkoituksiin.
Linkit voivat myös nyt viedä käyttäjät monipuolisemmin erilaisille sivuille, joissa kehittäjät voivat esitellä tarjouksiaan tai esimerkiksi kertoa vaihtoehtoisista sovelluskaupoista, joista sovellus on ladattavissa tai ostettavissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Aiemmin linkit avautuivat myös erillisessä verkkoselaimessa, mutta nyt Apple sallii niiden avautuvan sovelluksen sisäisessä selaimessa.
Samalla Apple päivittää myös käyttäjille App Storen ulkopuolisista hankinnoista esitettävää tietonäkymää vähemmän varoittelevaksi sekä tarjoaa käyttäjälle valintamahdollisuuden poistaa nämä näkymät käytöstä. Tulevan iOS-päivityksen myötä Apple tulee esittämään näkymän automaattisesti, kun tähän asti kehittäjän on täytynyt toteuttaa sen esittäminen sovellukseensa.
Lisäksi merkittävänä muutoksena Apple sallii jatkossa linkittämisen sovelluksen ulkopuolelle muihin ostomahdollisuuksiin ilman, että kehittäjän tulee siirtyä Applen uusien liiketoimintaehtojen alle. Tämä tarkoittaa, etteivät sovellukset alistu 0,50 euron vuotuiselle Core Technology Fee -maksulle.
Sen sijaan Apple on nyt esitellyt uuden komissiorakenteen sovelluksille, jotka hyödyntävät linkitystä vaihtoehtoisiin ostotapoihin sovelluksen ulkopuolella.
Uusi komissiorakenne on kaksiosainen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple veloittaa kehittäjältä Initial Acquisition Fee -palvelumaksun digitaalisten sisältöjen ja palvelujen ostoista, jotka käyttäjät tekevät ensimmäisen 12 kuukauden aikana sovelluksen ensilatauksesta. Palvelumaksu on maksettava kaikista ostoista millä tahansa alustalla, jolla palvelu tarjoaa ostoja, jos ne ovat sisällyttäneet sovellukseensa ulkopuolisiin ostomahdollisuuksiin vievän linkin.
Toinen palvelumaksu kulkee nimellä Store Services Fee, ja se täytyy maksaa 12 kuukauden aikana sovelluksen asentamisesta, päivityksestä ja tai uudelleenasentamisesta tehdyistä ostoista milllä tahansa alustalla. Store Services Fee täytyy siis maksaa Applelle, jos käyttäjä asentaa yhdenkin päivityksen – ja kehittäjä vapautuu siitä vasta 12 kuukauden jälkeen sovelluksen poistamisesta.
Kaksiosainen palvelumaksurakenne tarkoittaa käytännössä korkeampia palvelumaksuja sovelluksen ensimmäisen asennuksen jälkeen 12 kuukauden ajan, sillä tältä osin kehittäjän täytyy maksaa sekä Initial Acquisition Fee että Store Services Fee. 12 kuukauden jälkeen voimaan jää vain Store Services Fee -maksu.
Olemassa oleviin tilauksiin palvelumaksut eivät ulotu. Kehittäjän ei siis tarvitse maksaa Applelle, jos vaikkapa suoratoistopalvelun käyttäjä on tehnyt tilauksen aiemmin, ennen kuin on ladannut palvelun iOS-sovelluksen.
Sen sijaan jos käyttäjä lataa ensin iOS-sovelluksen ja tämän jälkeen tilaa palvelun, vaikkapa täysin eri laitteella, Applen sääntöjen mukaisesti kehittäjän on suoritettava edellä mainitut palvelumaksut Applelle käyttäjän ostosta tai tilauksesta.
Kokonaisuutta sekoittavat vielä tietyt erot komissioiden määrässä. Initial Acquisition Fee -palvelumaksun suuruus on 5 prosenttia myynnistä riippumatta kehittäjän valinnoista.
Sen sijaan Store Services Fee on 10 prosenttia myynnistä, jos käytössä ovat Applen vaihtoehtoiset liiketoimintaehdot ja niiden sisältämä Core Technology Fee -maksu. Jos taas käytössä ovat aiemmat tavalliset App Store -ehdot, on tämä palvelumaksu 20 prosenttia myynnistä.
Vielä edellä mainittuihin poikkeuksena ovat App Store Small Business Program -kehittäjät, joiden liikevaihto App Storesta on alle 1 miljoona dollaria kalenterivuodessa, tai yli vuoden jatkuneet tilaukset. Näiden osalta käytössä ovat alennetut palvelumaksut, 10 prosentin sijaan 5 prosenttia ja 20 prosentin sijaan 7 prosenttia.
Kaiken kaikkiaan Applen nyt esittelemä ehto- ja palvelumaksukokonaisuus on jälleen ainakin monimutkainen. Lähtökohtaisesti Apple on kuitenkin pyrkinyt vastaamaan EU:n aiempia käytäntöjä kohtaan esittämään kritiikkiin.
Myös Euroopan komissio myönsi aiemmin, että Apple on oikeutettu jonkinlaiseen korvaukseen App Store -sovelluskaupan toimimisesta alustana käyttäjähankinnalle, mutta aiempien Applen maksujen ylittävän asianmukaisen tason. Applen mukaan sen nyt esittelemät muutokset johtavat alempiin palvelumaksuihin kehittäjille.
Nähtäväksi jää, miten komissio tulee reagoimaan Applen nyt esittelemiin muutoksiin.
Aiemman näkemyksensä kanssa samalla komissio julkisti myös aloittaneensa tutkinnan Applen osana digimarkkinasäädökseen vastaavia muutoksia esittelemistä uusista liiketoiminnallisista ehdoista jotka on hyväksyttävä sovellusten jakelemiseksi muualla kuin Applen omassa App Storessa. Osana näitä ehtojaan Apple esitteli uuden Core Technology Fee -maksun kehittäjille, joka tarkoittaa käytännössä 0,50 euron vuotuista maksua Applelle jokaisesta sovelluksen käyttäjästä. Muut sovellukset kuin vaihtoehtoiset sovelluskaupat on vapautettu maksusta ensimmäisen miljoonan vuotuisen asennuksen osalta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »