Elisa kertoi syksyllä 2023 tuovansa RCS-viestiteknologian käyttöön Suomessa. Alkuvaiheessa käyttöönoton kerrottiin keskittyvän yritysasiakkaille ja tekstiviestimarkkinoinnin kehittämiseen. Nyt 020202 on kertonut toimineensa edelläkävijäyrityksenä RCS-viestien lähettämisessä.
RCS-teknologia (Rich Communcation Services) on jatkumoa perinteisille SMS-tekstiviesteille, mutta Suomessa se on ollut toistaiseksi unohduksissa. Käytännössä RCS on operaattoripohjainen vastine nykyaikaisille viestisovelluksille pyrkien tarjoamaan niiden kanssa vastaavia ominaisuuksia.
RCS:n avulla on mahdollista lähettää uuden sukupolven premium-viestejä, jotka ovat visuaalisempia ja vuorovaikutteisempia kuin perinteiset tekstiviestit. Toistaiseksi RCS-viestit ovat tuettuja vain Androidilla, mutta myös Apple on kertonut tulevasta tuesta iPhonessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
020202 on ottanut Elisan tarjoaman RCS-viestiteknologian käyttöön asiakasviestinnässään, ja tuo sen vaiheittain laajemmin käyttöön eri liiketoiminnoissaan. 020202:n asiakasviestintäpalvelu toimii LINK Mobilityn tuottamalla sovellusalustalla, jossa viestit muotoillaan tilanteeseen sopiviksi. Ensimmäisenä palvelu otettiin käyttöön 02 Taksin asiakasviestinnässä.
”02 Taksille asiakaskokemus ja asiakasviestinnän laatu ovat hyvin tärkeitä. Haluamme olla mukana kokeilemassa uusia teknologisia mahdollisuuksia, joilla voimme tarjota asiakkaillemme lisäarvoa. RCS-viestit avaavat meille keinoja kehittää viestintäämme mm. kuvien, videoiden ja jopa äänen muodossa!” iloitsee 02 Taksin Business Lead Sami Kultala.
”On uskomattoman hienoa olla mukana mullistamassa suomalaisten yritysten asiakasviestintää 02 Taksin sekä Elisan kanssa. Kaikille uuden kommunikointikanavan kanssa eteneminen on sisältänyt paljon opettelua sekä kokeilemista ja tämä pilottiprojekti onkin konkreettinen edistysaskel täysin uuden teknologian jalkauttamisessa Suomeen. RCS on nyt tullut Suomeen ja me olemme valmiita”, iloitsee Ilkka Vertanen LINK Mobility Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Rikastetun tekstiviestiteknologian tarjoaminen on askel kohti Elisan tavoitetta mahdollistaa yrityksille asiakaskokemuksen digiloikka. Palvelusta saadaan myös kerättyä dataa, jota voidaan käyttää tekoälysovelluksilla liiketoiminnan ohjaamisen tukena”, sanoo Petteri Svensson, yritysasiakkaiden liittymäliiketoiminnasta vastaava johtaja.
”Tekstiviestit ovat olleet olemassa jo yli 30 vuotta, ja tekstiviestipalveluillamme on iso ja uskollinen käyttäjäkunta. On kiinnostavaa nähdä, tarkoittaako tämä tekstiviestien suosion uutta nousua”, kertoo 020202 Ratkaisut Oy:n Business Lead Janni Hassel.
02 Taksi on valtakunnallinen taksien tilaus- ja vertailupalvelu, joka kokoaa yhteen tarjonnan yli viideltäkymmeneltä luotettavalta taksiyhtiöltä. Taksin voi tilata puhelimella tai sovelluksella.
02 Taksille on tärkeää lähettää tilauksen jälkeen asiakkaille reaaliaikaista tietoa taksin saapumisesta. 02 Taksin puhelinpalveluun soittaville tieto lähtee tekstiviestillä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Viime viikolla 02 Taksin puhelinpalvelusta taksin tilanneille asiakkaille lähetettiin RCS-viesti, jossa asiakkaita kiitettiin tilauksen tekemisestä sekä vinkattiin 02 Taksin sovelluksesta. Perinteistä tekstiviestiä visuaalisesti näyttävämpi RCS-viesti saapuu suoraan vastaanottajalle perinteisen tekstiviestin tavoin. Uusi lähettäjäprofiilitieto varmistaa, että käyttäjän saama viesti on oikealta lähettäjältä. Profiilissa näkyy lähettäjän logo sekä varmennus siitä, että lähettäjä on todellinen.
Vaikka vastaanottajien puhelimien RCS-kyvykkyyksistä ei ollut aikaisempaa dataa, niin haluttu viesti pystyttiin lähettämään kattavasti 02 Taksin puhelinpalvelusta taksin tilanneille asiakkaille. Puhelimiin, jotka eivät vielä tue RCS:ää, viesti toimitettiin automaattisesti tekstiviestinä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »