Applen loppuvuoden 2023 tulosjulkistuksen jälkeisessä analyytikkopuhelussa sivuttiin myös Applen 25. tammikuuta esittelemiä muutoksia, joilla se aikoo saattaa iPhonen, App Storen ja selainten osalta tuotteensa ja palvelunsa Euroopan digimarkkinasäädöksen mukaisiksi sen 7. maaliskuuta koittavaan aikarajaan mennessä.
Hyvin mielenkiintoisena uutena tietona Applen talousjohtaja Luca Maestri paljasti, että Euroopan unionin alue tuo Applelle vain noin 7 prosenttia sen maailmanlaajuisesta App Store -liikevaihdosta.
Pelkästään Euroopan unionissa tapahtuvilla muutoksilla ei siis ole kovin suurta merkitystä Applen kokonaisuuteen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Muuten Applen johto viesti, että on vielä hyvin vaikeaa ennustaa, miten sovelluskehittäjät mukautuvat uusiin sääntöihin.
Applen esittelemissä muutoksissa EU-alueelle se sallii jatkossa iPhonessa vaihtoehtoiset sovelluskaupat vapauttaen näin sovellusten jakelun, minkä lisäksi Applen omassa App Storessakin jaettavat sovellukset voivat jatkossa hyödyntää muita maksutapoja kuin Applen digitaalisen sisällön myyntiin, vapauttaen maksutavan valinnan. Apple on kuitenkin asettanut näiden mahdollisuuksien hyödyntämiselle erinäisiä rajoituksia, joista tärkeimpänä uudet liiketoimintaehdot.
Apple on suunnitellut esittelemänsä uudet digimarkkinasäädöksen vaatimusten täyttämiseen räätälöidyt ehtonsa niin, että ne asettavat selkeitä haasteita menestyvien vaihtoehtoisten sovelluskauppojen syntymiselle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Digimarkkinasäädös edellyttää Applelta vaihtoehtoisten sovelluskauppojen sallimista vain iPhoneissa, ei iPadeissa, joiden iPadOS on katsottu erilliseksi alustaksi, jolle ei sen käyttäjämäärän rajallisuuden takia ole asetettu samoja vaatimuksia iPhonen iOS:lle.
Jos kehittäjä haluaa tuoda iPhone-sovelluksensa saataville vaihtoehtoisesta sovelluskaupasta tai hyödyntää muita maksutapoja sovelluksessaan digitaalisen sisällön myyntiin, tulee kehittäjän hyväksyä Applen uudet EU-alueen liiketoiminnalliset ehdot.
Uusien ehtojen mukaan toimittaessa Apple perii jatkossa App Storen kautta jaettujen sovellusten osalta EU-alueella 17 prosentin tai 10 prosentin komission digitaalisten sisällön myynnistä, huolimatta valitusta maksutavasta. Sovellukset voivat siis tarjota vaihtoehtoisia maksutapoja, mutta komissio Applelle on sama käytetystä maksutavasta huolimatta. Alennettu 10 prosentin komissio koskee yli vuoden jatkuneita tilauksia sekä pieniä sovelluskehittäjiä.
Lisäksi, Applen maksutavalla sovelluksissa suoritetuista maksuista Apple perii 3 prosentin lisäkomission.
Uutena lisäyksenä, joka onkin aiheuttanut eniten parranpärinää, osana uusia ehtojaan Apple esitteli kuitenkin vielä Core Technology Fee -maksun. Jatkossa uudet ehdot valinneiden kehittäjien tulee maksaa sovelluksensa miljoonan ilmaisen asennuksen vuotuisen rajan ylityttyä Applelle 0,50 euron maksu jokaisesta vuotuisesta sovelluksen ensimmäisestä asennuksesta käyttäjätiliä kohden. Asennuksiksi lasketaan myös päivitykset.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Monia sovellus- ja pelikehittäjiä voikin houkutella pysyminen vanhassa mallissa.
Apple tarjoaa edelleen kehittäjille vaihtoehtona myös vanhan tutun komissiorakenteensa, jossa se ottaa 30 tai 15 prosentin komission sovellusten myyntihinnasta ja sovelluksen sisäisistä ostoista Applen maksutavalla. Jos kehittäjä valitsee vanhoissa ehdoissa pysymisen, mikään ei muutu: sovellusta ei voi tuoda tarjolle muun kaupan kautta eikä se voi sisältää vaihtoehtoista maksutapaa, eikä uusi Core Technology Fee -maksu koske vanhalla mallilla jatkavia sovelluksia. Kahden eri mallin välillä ei voi hyppiä: jos kehittäjä valitsee käyttöön uudet ehdot, ei niistä voi palata vanhoihin.
Lisäksi, edellä mainittu Core Technology Fee -maksu koskee suoraan heti ensimmäisestä asennuksesta alkaen vaihtoehtoisia sovelluskauppoja, eli ne itsessään eivät hyödy ilmaisista ensimmäisestä miljoonasta asennuksesta muiden sovellusten tavoin.
Edellä mainittujen App Storen ja sovelluskaupan muutosten ohella Apple avaa digimarkkinasäädöksen vaatimuksesta NFC-lähiyhteyden iPhonessa muille mobiilimaksupalveluille kuin Apple Paylle, sallii muut selainmoottorit kuin WebKitin iPhonen verkkoselaimissa ja tuo ensi kertaa Safari iPhonessa käynnistettäessä tarjolle uuden oletusselaimen valintanäkymän.
Lisäksi maailmanlaajuisesti Apple muutti suhtautumistaan pelien suoratoistosovelluksiin. Tähän saakka Apple on käytännössä rampauttanut pelien suoratoistopalvelut vaatimalla eri pelien tarjoamista erillisten sovellusten muodossa. Jatkossa pelien suoratoistopalvelut sallitaan Apple-laitteissa niin, että ne voivat tarjota koko pelikataloginsa osana yhtä sovellusta.
On vielä epäselvää, miten Euroopan unioni tulee suhtautumaan Applen muutoksiin digimarkkinasäädöksen toimeenpanemiseksi. Muun muassa Spotifyn ja kumppaneiden esittämän äänekkään vastustuksen myötä Euroopan komissioon kohdistuu kova paine puuttua Applen toimintaan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »