Aiemmin Twitterinä tunnettu viestipalvelu X on jälleen ajautunut myrskyn silmään. Tällä kertaa kyse on oikeusjutusta, jolle ei näytä olevan perusteita.
Uutissivusto nimeltään Media Matters julkaisi hiljattain X:ää koskevan raportin, jossa se väitti viestipalvelun tukevan natseille myötämielistä sisältöä ja esittävän sitä suuryritysten mainosten yhteydessä. X kiisti tuoreeltaan raportin, mutta monet mainostajat ryhtyivät yhtä kaikki vetämään mainosjulkaisujaan alustalta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nyt X on haastanut Media Mattersin oikeuteen, mutta äkkivilkaisulta jokseenkin suoraviivaiselta näyttävä tapaus on todellisuudessa mutkikkaampi. Kanteessaan X nimittäin epäsuorasti myöntää Media Mattersin raportin pitävän paikkansa.
Osana raporttia Media Matters julkaisi ruutukaappauksia natsimielisistä sisällöistä esimerkiksi Applen ja IBM:n mainosten vieressä, ja kanteessaan X vahvisti kaappausten olevan aitoja. Sen sijaan se syyttää raportin julkaisijaa ”manipuloinnista”.
X:n mukaan Media Matters on tarkoituksellisesti pyrkinyt vaikuttamaan viestipalvelun algoritmeihin saadakseen haluamansa sisällöt esille yhtäaikaisesti ja lähellä toisiaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Media Matters on manipuloinut käyttökokemusta ohjaavia algoritmeja X:ssä ohittaakseen turvatoimet ja luodakseen kuvia X:n suurimpien mainosten maksullisista julkaisuista rasistisen, eripuraa lietsovan sisällön yhteydessä”, X väittää kanteessaan.
X:n mukaan Media matters on luonut tekaistun tilin, jolla se on tarkoituksella seurannut yksinomaan suuria mainostajia sekä esimerkiksi natsi-ideologiaan viittaavaa sisältöä tuottavia tahoja. Sitten se on yksinkertaisesti päiviellyt syötettä, kunnes halutut sisällöt ovat sattuneet ruudulle lähekkäin.
X:n pääomistaja Elon Musk oli jo aiemmin uhannut Media Mattersia oikeustoimilla. Tuolloin verkkoalustan edustaja kuitenkin kommentoi The Vergelle, ettei se aio sulkea silmiään viestipalvelun toimilta.
X:n nykyinen toimitusjohtaja Linda Yaccarino on sen sijaan Fortunen mukaan vakuutellut yhtiönsä työntekijöille, etteivät isot mainostajat ole kaikonneet alustalta pysyvästi. Hiljattain on kuitenkin raportoitu muun muassa Applen kyllästyneen myös Elon Muskin jatkuvaan äksyilyyn, ja iPhone-yhtiö keskeyttikin hiljattain kaiken mainontansa X:ssä.
Samalla Texasin osavaltion oikeuskansleri on vahvistanut alkaneensa tutkia Media Mattersia mahdollisesta ”vilpillisestä toiminnasta”. Kohu on siis jälleen muodostumassa viestipalvelu X:n ympärille, ja onkin vaikea arvioida, kuinka oikeustoimien lopulta käy.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »