Tänään 11.11. vietetään Singles’ Dayta, sinkkujen juhlana alun perin syntynyttä ostospäivää, joka on jopa maailman suurin ostospäivä – kiitos suosionsa Kiinassa, josta Singles’ Day on maailmalle levinnyt.
Suomesas perinteisesti parhaimmat tarjoukset on nähty Black Fridayna, jonka vuoksi se on täällä vuoden suurin ostospäivä. Pikku hiljaa myös Singles’ Dayn merkitys on kuitenkin kasvanut.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hintavertailupalvelu Hintaoppaan datan mukaan viime vuoden Singles’ Dayna 12 prosentilla kaikista tuotteista hinta oli vuoden siihen asti halvin.
”Kun verrataan koko viime vuotta 1. tammikuuta – 11. marraskuuta, 12 prosenttia tuotteista oli sinkkujen päivänä halvimmillaan. Se on lähellä Black Fridayn tasoa, mutta keskimääräisissä alennusprosenteissa sinkkupäivä jää jälkeen tunnetummasta verrokistaan”, Hintaopas.fi-palvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo.
Kun verrataan marraskuun alun hintoihin Suomessa, sinkkujen päivän toteutunut keskimääräinen alennusprosentti oli viime vuonna -1,58. Niillä tuotteilla, joiden hinta laski vähintään 10 prosenttia, keskimääräinen alennusprosentti oli kuitenkin peräti -22,8. Black Fridayn vastaavat luvut olivat -4,7 ja -23 prosenttia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Edellä mainitut vertailut perustuvat Hintaopas-palvelun tietoihin.
Suomessa Singles’ Day ei ole vielä tehny Black Fridayn kaltaista läpimurtoa.
”Kuluttajatutkimustemme perusteella syksyllä 2021 32 prosenttia suomalaisista ei ollut kuullutkaan sinkkujen päivästä, kun tänä syksynä vastaava luku oli laskenut 25 prosenttiin. Viime vuoden sinkkujen päivänä jäätiin kuitenkin myyntimäärissä ennätysvuosista”, Matinvesi-Bassett kertoo.
Hintaoppaan datan perusteella Singles’ Dayna poikkeuksellisen hyviä alennuksia on nähty kirjoista. Viime vuonna jopa 49 kirjoista prosenttia oli sinkkujen päivänä vuoden halvimmalla tasolla, mikä saattaa osin johtua myös isänpäivän läheisyydestä. Kauneudenhoitotuotteista muun muassa useat huulipunat (18 % koko valikoimasta), huulikiillot (17 %) ja meikkivoiteet (16 %) olivat vuoden yleiseen hintatasoon nähden halvimmillaan.
”Sinkkujen päivää mainostetaan päivänä, jolloin kuluttajat voivat hemmotella itseään. Tämä näkyy selkeästi alennuskategorioissa, kun esimerkiksi kauneudenhoitotuotteita on saatavilla runsaasti vuoden alimpaan hintaan. Lauantai voi tarjota kuluttajille erinomaisia alennuksia tämänhetkisessä tilanteessa, jossa hintataso on muuten varsin korkealla. Kannattaa pitää silmällä erityisesti kauneus- ja terveystuotteita sekä kirjoja, jos vaikka isänpäivälahja on vielä hankkimatta”, Matinvesi-Bassett vinkkaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Viime vuonna Hintaoppaan datan perusteella 9 prosenttia Singles’ Dayn alennuksista oli niin sanottuja keinotekoisia alennuksia, eli hintoja oli ensin nostettu loka-marraskuun aikana mahdollisimman suurten sinkkupäivän alennusprosenttien saavuttamiseksi. Näitä alennuksia esiintyi erityisesti jalkineissa (16%), hajuvesissä (12%) ja keittiökoneissa (11%). 16,6 prosentilla kaikista tuotteista hinta taas nousi marraskuun alkuun verrattuna.
”Tänä vuonna uusi alennusmyyntilaki vaikuttaa kaikkien suurten ostospäivien hinnoitteluun, ja ennustamme, että hintojen pumppaaminen jatkaa laskuaan. Nopeita hinnanvaihteluita ei nähdä yhtä paljon, ja suuret alennusprosentit jakautunevat tuotteittain tai tuotekategorioittain eri alennuspäiville aiempaa enemmän”, Matinvesi-Bassett ennustaa.
Kauppojen täytyy nykyisin ilmoittaa tarjousten yhteydessä alin hinta edellisen 30 päivän aikana.
Suurina ostospäivinäkin, kuten Singles’ Dayna tai Black Fridayna, kannattaa pää pitää kylmänä ja harkita ostoksia huolella.
Kaikkien tarjoustuotteiden todellinen edullisuus kannattaa tarkistaa hintavertailupalvelusta, esimerkiksi Hintaoppaasta tai Hinta.fistä, joissa on nähtävissä myös tuotteiden hintahistoria. Tämä paljastaa myös feikkialennukset, joissa hintaa on ensin nostettu ja sitten laskettu.
Mainos: Yli 1 700 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »