Yhdysvalloissa parhaillaan käynnissä oleva kilpailuoikeudellisten syytteiden oikeudenkäynti Googlea vastaan on paljastanut erilaisia mielenkiintoisia tietoja.
Keskiössä tapauksessa ovat Googlen sopimukset Applen ja muiden laitevalmistajien sekä selainten kanssa oletushakukoneen paikasta – ja se onko Google näillä sopimuksillaan käyttänyt hallitsevaa markkina-asemaansa väärin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Esimerkiksi Apple saa Googlelta yhtiöiden välisen sopimuksen perusteella osuuden Apple-laitteilla tapahtuvien Google-hakujen tuottamista mainostuloista, koska Apple on asettanut Googlen oletushakukoneeksi laitteissaan. Sopimuksen on tiedetty olevan kokoluokaltaan merkittävä, ja Googlen voivan maksaa Applelle sen perusteella nykyisellään jopa lähemmäs 20 miljardia dollaria vuodessa.
Aivan suoraa tietoa Googlen maksuista Applelle ei oikeudenkäynnistä ole tullut julki, mutta Google-hausta vastaava johtaja Prabhakar Raghavan kertoi osana todistustaan oikeudenkäynnissä Googlen käyttäneen yhteensä 26,3 miljardia dollaria vuonna 2021 päästäkseen oletushakukoneeksi eri selaimissa, laitteissa ja alustoilla. Asiasta raportoi The Verge.
Summa sisältää esimerkiksi Googlen maksut Applelle, kuin myös Mozillalle paikasta sen Firefox-selaimen oletushakukoneena, sekä muille selaimille, Android-laitevalmistajille ja operaattoreille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Google yritti ensin salata luvun tulemista julki, mutta tuomari päätti toisin eikä tietoa salattu.
Vuonna 2021 mainokset Google-haussa ja muissa Googlen omissa palveluissa, YouTubea lukuun ottamatta, toivat Googlelle kaikkiaan noin 149 miljardia dollaria liikevaihtoa valtaosan liikevaihdosta kertyessä Google-hausta. Liikevaihtoon suhteutettuna Google maksoi vuonna 2021 sopimustensa perusteella 17,7 prosenttia kumppaneilleen, joiden kanssa se on sopinut oletushakukoneena toimimisesta.
The New York Times raportoi hiljattain lähteisiinsä perustuen, että vuonna 2021 Applelle Google maksoi noin 18 miljardia dollaria.
Applen nettotulos kalenterivuodelta 2021 oli noin 117 miljardia dollaria, joten maksut Googlelta toivat noin 15 prosenttia sen koko liiketoiminnan tuloksesta. Näin ollen myös Applelle Googlea vastaan nyt käytävän oikeudenkäynnin lopputuloksella on huomattava vaikutuksensa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Toistaiseksi ei ole selkeää näkemystä siitä, mikä tapauksen lopputulos tulee olemaan. Jos Googlelta esimerkiksi kiellettäisiin sopiminen oletushakukoneena toimimisesta, voisi tällä olla merkittäviä vaikutuksia ei vain Googlen itsensä vaan myös Applen liiketoimintaan.
Toistaiseksi Apple ei ole lähtenyt haastamaan Googlea omalla hakukoneellaan, vaikka tällaista on toki yhtiössä on harkittu. Ainakin osasyynä tähän lienevät olleet houkuttelevat – ja käytännössä suoraan tulosriville valuvat – maksut Googlelta. Oikeuden tehtäväksi jää päättää, nähdäänkö Googlen suojelevan näillä maksuilla markkina-asemaansa lainvastaisella tavalla.
Hiljattain kuultiin Bloombergilta myös raportti, jonka mukaan Microsoft olisi vuonna 2020 kaupitellut Applelle Bing-hakukonettaan, joka on käytännössä ainoa merkittävä olemassa oleva haastaja Googlelle.
Applella ja Microsoftilla oli aiemmin sopimus hakukonepalveluista. Vuodesta 2013 vuoteen 2017 Apple käytti Microsoftin Bing-hakukoneen tietoja Siri-ääniavustajapalvelun ja Spotlight-haun hakutulosten tarjoamiseen. Raportoidusti vuonna 2016 Microsoft pyrki laajentamaan sopimustaan Applen kanssa niin, että Bing toimisi Googlen sijaan oletushakukoneena laajemmin Apple-laitteissa. Lopulta tuolloin Apple valitsi kuitenkin toisen tien – yhteistyön laajentamisen Googlen kanssa – ja on valitsemallaan tiellä sittemmin pysynyt.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Bloombergin raportin mukaan Applen Googlelta saamat suuret tulot sopimuksesta oletushakukoneena toimimisesta olivat keskeinen syy, miksei sitä Bingin ostaminen ja itse hakukonemarkkinoille lähteminen kiinnostaneet. Lisäksi Applella kerrotaan olleen huolia Bingin kyvystä kilpailla Googlen kanssa haun laadussa ja kyvykkyyksissä.
Googlen kanssa kilpailukykyisen haun kehittäminen ei ole yksinkertaista, ja tämä lieneekin houkuttelevien maksujen sijaan toinen syy, miksi Apple on pidättäytynyt Googlen haastamisesta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »