Yhdysvalloissa on parhaillaan käynnissä kilpailuoikeudellisten syytteiden oikeudenkäynti Googlea vastaan, ja siihen liittyen Googlen hakukonesopimuksista Applen ja muiden laitevalmistajien kanssa on paljastunut joitakin uusia yksityiskohtia.
Nyt erillään oikeudenkäynnistä, mutta samaan aiheeseen liittyen Bloomberg raportoi Microsoftin keskustelleen Applen kanssa vuonna 2020 sen Bing-hakukoneen myymisestä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Microsoft olisi nähtävästi halunnut myydä Bingin Applelle, joka olisi sitten voinut korvata itse omistamallaan hakukoneella Googlen oletushakukoneena omissa laitteissaan.
Applella ja Microsoftilla oli aiemmin sopimus hakukonepalveluista. Vuodesta 2013 vuoteen 2017 Apple käytti Microsoftin Bing-hakukoneen tietoja Siri-ääniavustajapalvelun ja Spotlight-haun hakutulosten tarjoamiseen.
Raportoidusti vuonna 2016 Microsoft pyrki laajentamaan sopimustaan Applen kanssa niin, että Bing toimisi oletushakukoneena Safari-verkkoselaimessa iPhonessa, iPadissa ja Macissa. Apple kävi samaan aikaan neuvotteluja tältä osin Googlen kanssa pitkäaikaisen sopimuksensa uudistamisesta. Lopulta vuonna 2016 Apple päätti uudistaa sopimuksensa Googlen kanssa laajentaen samalla kattamaan myös Siri- ja Spotlight-haut, joka johti Applen ja Microsoftin välisen sopimuksen päättymiseen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuonna 2020 oli jälleen aika tarkastella hakukonesopimusten jatkumista. Tuolloin osana keskusteluja Bloombergin lähteiden mukaan Microsoftin johtajat tapasivat Applen palveluista vastaavan johtajan Eddy Cuen kanssa keskustellakseen mahdollisuudesta, että Apple ostaisi Bingin. Keskustelujen todetaan olleen tutkivia eivätkä ne ikinä edenneet pidemmälle.
Bloombergin raportin mukaan Applen Googlelta saamat suuret tulot sopimuksesta oletushakukoneena toimimisesta olivat keskeinen syy, miksei sitä Bingin ostaminen ja itse hakukonemarkkinoille lähteminen kiinnostaneet. Lisäksi Applella kerrotaan olleen huolia Bingin kyvystä kilpailla Googlen kanssa haun laadussa ja kyvykkyyksissä.
Apple saa Googlelta yhtiöiden välisen sopimuksen perusteella osuuden Apple-laitteilla tapahtuvien Google-hakujen tuottamista mainostuloista. Aiemmin raportoidusti sopimus on kokoluokaltaan erittäin merkittävä: Applen on arvioitu saavan. sen perusteella jopa lähemmäs 20 miljardin dollarin tulot esimerkiksi vuonna 2023.
Osana oikeudenkäyntiä Microsoft-johtaja Jon Tinter on kertonut uusia yksityiskohtia liittyen Applen ja Microsoftin välisiin neuvotteluihin vuonna 2016. Tuolloin Apple todella harkitsi, pitäisikö sen vaihtaa Googlesta Bingiin oletushakukoneena. Johtuen Bingin heikommasta markkina-asemasta Microsoft-pomon sen olisi pitänyt tarjota Applelle merkittävästi korkeampi osuus tuloista Googleen verrattuna. Tämä olisi tarkoittanut Microsoftille ainakin alkuun suurta, monen miljardin dollarin tappiota vuodessa sopimuksen saamiseksi. Lopulta sopimusta Applen ja Microsoftin välillä ei syntynyt, vaan sen sijaan Apple jatkoi – ja laajensi – sopimustaan Googlen kanssa.
Vielä vuonna 2018 Apple ja Microsoft keskustelivat mahdollisuudesta Bingin nousta oletushakukoneeksi Yhdysvaltojen ulkopuolella, mutta nämäkään keskustelut eivät lopulta edenneet.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sittemmin nykyisin Microsoftin Bing-hakukone on viimeisen vuoden aikana noussut omalta osaltaan sen tekoälystrategian keskiöön Microsoftin tuodessa generatiivisen tekoälyn ratkaisuja osaksi Bingiä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »