Vielä ennen tätä viikkoa Metaa pidettiin johtavana toimijana mitä tulee virtuaalitodellisuuslaitteiden kehitykseen, mutta ainakin mielikuvissa Apple onnistui nostamaan laitteet aivan uudelle tasolle esitellessään maanantaina 5. kesäkuuta ensimmäiset virtuaalilasinsa, Apple Vision Pron, jota Apple itse nimittää tosin uudenlaiseksi tilatietokoneeksi virtuaalilasien sijaan.
Facebook-yhtiö Meta on käyttänyt perustajansa ja toimitusjohtajansa Mark Zuckerbegin johdolla virtuaali- ja lisätyn todellisuuden hankkeidensa kehitystyöhön jo kymmeniä miljardeja dollareja, mutta toistaiseksi Metan laitteet ja ohjelmistot ovat jättäneet paljon toivomisen varaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Näyttöjen, suorituskyvyn ja monien laitetta kokeilemaan jo päässeiden mukaan myös ohjelmiston osalta Applen Vision Pro ohitti heti houkuttelevuudessa Metan.
Zuckerberg uskoo kuitenkin yhä omaan visioonsa ja yhtiöönsä.
Varsinaisesti julkisesti Zuckerberg ei ole Applen Vision Pro -julkistusta kommentoinut, mutta jakoi mielipiteensä yhtiön sisäisessä tilaisuudessa, jota The Verge -sivusto oli tavalla tai toisella päässyt seuraamaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Toistaiseksi näkemäni perusteella sanoisin, että hyvä uutinen on se, ettei heillä ole sellaisia maagisia ratkaisuja mihinkään fysiikan lakien rajoituksiin, joita tiimimme eivät olisi jo tutkineet ja ajatelleet. He päätyivät käyttämään korkeamman tarkkuuden näyttöä, ja sen ja kaiken muun tekniikan tekniikan myötä se maksaa seitsemän kertaa enemmän ja vaatii nyt niin paljon energiaa, että tarvitaan (erillinen) akku ja siihen liitetyn johto sen käyttämiseksi. He tekivät tämän design-kompromissin, ja se saattaa olla järkevää niissä käyttötapauksissa, joihin he tähtäävät”, Zuckerberg kommentoi.
Zuckerberg kommentoi Apple Vision Pron 3 499 dollarin hintaa verrattuna Metan 499 dollarin Quest 3 -laitteeseen, jonka ensijulkistuksen se kiirehti tapahtumaan ennen Applen lanseerausta.
”Mutta katsokaa, mielestäni heidän ilmoituksensa todella esittelee sitä eroa yhtiöidemme arvoissa ja näkemyksessä tavalla, joka on mielestäni todella tärkeää. Me innovoimme varmistaaksemme, että tuotteemme ovat kaikkien saatavilla ja edullisia, ja se on keskeinen osa toimintaamme. Ja olemme myyneet kymmeniä miljoonia Questejä”, Zuckerberg linjaa.
Raportoidusti Applen tavoite ensimmäisen vuoden osalta Vision Pron tuotannoksi on vain alle 1 miljoonaa kappaletta.
”Vielä tärkeämpää on, että näkemyksemme metaversumista ja läsnäolosta on pohjimmiltaan sosiaalinen. Se kertoo ihmisistä, jotka ovat vuorovaikutuksessa uusilla tavoilla ja tuntevat itsensä läheisemmiksi uusilla tavoilla. Laitteemme tarjoaa myös aktiivisuutta ja asioiden tekemistä. Sitä vastoin jokainen demo, jonka he näyttivät oli henkilöstä, joka istui sohvalla yksin”, Zuckerberg nostaa esiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Se voi olla visio tietojenkäsittelyn tulevaisuudesta, mutta se ei ole sitä, mitä haluan. On olemassa todellinen filosofinen ero siinä, miten lähestymme tätä. Ja nähdessäni mitä he esittelivät ja kuinka he aikovat kilpailla, innostuin entisestään ja olin monella tapaa optimistisempi siitä, että sillä, mitä teemme, on merkitystä ja tulemme menestymään. Mutta siitä tulee hauska matka”, Zuckerberg valoi uskoa joukkoihinsa.
Suuri ero Metan ja Applen kilpailevien ratkaisujen välillä on siinä, että Apple on lähtenyt rakentamaan käyttöliittymäänsä ja Vision Prota kameroiden välittämän ympäröivän tilan kuvan päälle, mutta pääasiassa vain kaksiulotteisena, kun Meta on pyrkinyt kolmiulotteisuuteen ratkaisussaan, joka muistuttaa enemmän virtuaalimaailmaa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »