Applen ekosysteemissä käytiin kauppaa noin biljoonalla eurolla vuoden 2022 aikana. Tuoreet tilastot ovat peräisin Applen rahoittamasta selvityksestä.
Applen App Storesta ladattavissa sovelluksissa tehtiin viime vuonna ostoja 1,1 biljoonan yhdysvaltain dollarin, jotakuinkin biljoonan euron, edestä. Yksi biljoona on tuhat miljardia, eli summa on melkoinen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
On hyvä huomata, että selvitys koskee kaikki Applen alustat kattavaa kauppaa sovelluksissa, jotka ovat ladattavissa App Storesta. Kyse ei siis ole App Store -myynnistä, vaan luku sisältää myös esimerkiksi taksisovelluksissa maksetut matkat, kotiin toimitetut noutoruuat ja varatut hotellit.
Raportista paljastuu esimerkiksi, että matkapalveluissa käyty kauppa kasvoi iOS:llä vuonna 2022 noin 84 prosenttia edeltävään vuoteen verrattuna, mikä heijastaa koronarajoitusten hellittämistä. Myös ruoan tilaus- ja toimituspalveluiden liikevaihto yli kaksinkertaistui.
Kauppasovelluksissa ja muissa jälleenmyynnin palveluissa rahaa liikkui noin 575 miljardia euroa, markapalveluissa taas 95 miljardia. Ruoan tilauspalveluissa kulutettiin noin 72 miljardia, elintarvikesovelluksissa taas 48 miljardia. Myös kyytipalvelut ylsivät yli 40 miljardiin dollariin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sovellusten sisäiseen mainontaan sen sijaan käytettiin 101 miljardia euroa.
Kaiken kaikkiaan App Storessa tarjolla olevissa sovelluksissa käytettiin vuonna 2022 peräti 29 prosenttia enemmän rahaa kuin vuotta aikaisemmin.
Apple huomauttaa katsauksessa myös, että yli 90 prosenttia kaupasta päätyi sovelluskehittäjille huolimatta yhtiön paikoin laajalti kritiikkiä herättäneistä komissiomaksuista.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »