Myös tablettilaitteiden toimitukset laskivat alkuvuonna 2023 vuodentakaiseen verrattuna.
Monien eri älylaitteiden markkinat ovat olleet viime aikoina laskusuunnassa heikentyneen taloustilanteen vanavedessä. Maailmanlaajuisesti on aiemmin raportoitu esimerkiksi lähemmäs 15 prosentin pudotuksissa älypuhelintoimituksissa ja lähes 30 prosentin romahduksesta PC-tietokonetoimituksissa tammi-maaliskuun 2023 aikana vuodentakaiseen verrattuna.
Tutkimusyhtiö IDC:n mukaan tablettilaitteiden toimitukset laskivat tammi-maaliskuussa 2023 yhteensä 19,1 prosentilla 30,7 miljoonaan verrattuna tammi-maaliskuussa 2022 saavutettuihin 38,0 miljoonan toimituksiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tablettilaitteiden TOP5-valmistajista kolmen suurimman Applen, Samsungin ja Huawein toimitukset laskivat yleistä markkinakehitystä vähemmän, joten ne vahvistivat markkinaosuuksiaan. Samanaikaisesti markkinanelosen Lenovon ja -viitosen Amazon.comin toimitukset painuivat reilusti enemmän.
Apple nappasi iPadeillaan alkuvuoden aikana 35,2 prosentin markkinaosuuden 10,8 miljoonalla toimitetulla laitteella. Myös Applen iPad-toimitukset laskivat tutkimusyhtiö IDC:n mukaan 10,2 prosentilla vuotta aiemmasta. Samsungin toimitukset laskivat 14,3 prosentilla, ja 7,1 miljoonan tablettilaitteen toimituksilla sen markkinaosuus oli 23,1 prosenttia. Ennen kaikkea Kiinan kotimarkkinoillaan tabletteja yhä runsaasti myyvän Huawein toimitukset laskivat 9,7 prosentilla 2,0 miljoonaan, jolla irtosi 6,6 prosentin markkinaosuus.
Lenovon toimitukset painuivat 37,1 prosentilla ja sen markkinaosuus tablettilaitteiden toimituksista painuikin 9,8 prosentista alkuvuonna 2022 vain 6,2 prosenttiin alkuvuonna sen toimittaessa vain 1,9 miljoonaa tablettilaitetta. Vielä suurempi oli Amazon.comin toimitusten romahdus 62 prosentilla, minkä myötä markkinaosuus laski alle puoleen aiemmasta, vain 4,6 prosenttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kokonaisuutena tablettimarkkina laski alkuvuonna 2023 koronapandemiaa edeltävälle tasolle. Koronavuosina tablettien kysyntä sai merkittävää vetoapua kodeissa vietetyn ajan kasvusta.
”Tablettivalmistajat aloittivat vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä varoen. Kuten odotettiin, sekä kaupalliset että kuluttajien ostovolyymit olivat alhaisia, koska makroympäristö pysyi epävarmana koko ensimmäisen vuosineljänneksen ajan”, kommentoi IDC:n mobiili- ja kuluttajalaitetutkimuksen seniorianalyytikko Anuroopa Nataraj.
IDC:n tilastojen mukaan kuitenkin esimerkiksi etäoppimiseen ja hybridityöskentelyyn soveltuvien isolla näytöllä varustettujen tablettien osuus on edelleen merkittävästi korkeammalla tasolla pandemiaa edeltäneeseen aikaan verrattuna.
Lisäksi IDC näkee tablettimarkkinoilla positiivisia merkkejä kasvavan kilpailun mahdollisesti kiihdyttäessä kysyntää. Esimerkiksi OnePlus toi hiljattain markkinoille ensimmäisen tablettilaitteensa ja Googlelta on tulossa markkinoille uusi Pixel Tablet.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »