Tutkimusyhtiö Counterpoint Research on julkaissut katsauksensa maailmanlaajuisiin älypuhelinmarkkinoihin alkuvuoden 2023 aikana.
Counterpointin mukaan toimitukset laskivat tammi-maaliskuussa 2023 vuodentakaiseen verrattuna 14 prosentilla 280,2 miljoonaan älypuhelimeen.
Samsung nousi kappaleissa mitattuna nyt alkuvuodesta jälleen suurimmaksi ohi loppuvuonna 2022 kärkeen yltäneen Applen. Counterpoint Researchin mukaan Samsung toimitti 60,6 miljoonaa ja Apple 58,0 miljoonaa älypuhelinta tammi-maaliskuun aikana. Samsungin toimitukset laskivat vuodentakaisesta vertailukaudesta 19 prosentilla ja Applen vain 2 prosentilla. Apple ylsikin tammi-maaliskuussa 2023 kaikkien aikojen korkeimpaan ensimmäisen vuosineljänneksen markkinaosuuteensa, 21 prosenttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Muut TOP5-älypuhelinvalmistajat olivat Xiaomi 30,5 miljoonan, Oppo sisältäen OnePlus-brändin 28,0 miljoonan ja Vivo 20,8 miljoonan älypuhelimen toimituksilla. Niiden toimitukset laskivat vastaavasti 22, 10 ja 18 prosentilla vuodentakaisesta.
Counterpoint näkee älypuhelintoimitusten heikon kehityksen taustalla Kiinan markkinoiden odotettua hitaamman elpymisen sekä kuluttajaluottamuksen heikentymisen, nyt myös nähtyjen pankkien kaatumisten myötä.
”Tämä heikentää edelleen kuluttajien luottamusta markkinoiden hellittämättömän epävakauden vuoksi. Älypuhelinmarkkinoihin vaikuttivat myös eräät suuret brändit, jotka toimittivat vähemmän uusia laitteita markkinoille, joilla on suuria varastoja, kun kuluttajat valitsevat uusimisen harvemmin, mutta ostavat kestävämpiä älypuhelimia”, kommentoi Counterpoint Researchin vanhempi analyytikko Hameet Singh Walia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kun älypuhelinmarkkinoita tarkastellaan kappalemäärien sijaan myynnin arvolla ja tuloksella, on Apple ylivoimainen markkinajohtaja.
Counterpointin mukaan kokonaisuutena älypuhelinmyynnin liikevaihto laski alkuvuodesta 2023 vuodentakaisesta noin 7 prosentilla 104 miljardiin dollariin.
Applen osuus älypuhelinmyynnin liikevaihdosta oli noin puolet ja liikevoitosta yli 80 prosenttia. Yhdessä Samsungin kanssa Applen osuus alan voitoista oli 96 prosenttia, ja muille jäi vain murusia.
”Apple menestyi kokonaismarkkinaa paremmin useiden tekijöiden vuoksi. Ensinnäkin sen ekosysteemin vetovoima estää asiakkaita valitsemasta halvempaa älypuhelinta jopa taloudellisten vaikeuksien aikana. Toiseksi, kun kestävyydestä on tulossa prioriteetti monille, Apple ei ole vain vallannut lähes puolta jälkimarkkinoista, vaan se houkuttelee myös käyttäjiä, jotka ovat valmiita maksamaan enemmän pidempään kestävistä laitteista. Kolmanneksi se on Z-sukupolven kuluttajien suosima tuotemerkki lännessä, ja se on siten asemoitunut kestävään menestykseen”, kommentoi Counterpointin tutkimusjohtaja Jeff Fieldhack Applen menestystä.
Myös Kiinasta Apple on saanut kasvua. ”Samalla se on täyttänyt Huawein jättämää aukkoa Kiinan premium-markkinoilla. Apple pystyy siis kestämään taloudellisia ja muita heilahteluja paremmin kuin kilpailijansa samalla kun se nauttii horjumattomasta uskollisuudesta.”
Counterpoint Researchin tilasto älypuhelinvalmistajien osuudesta liikevoitosta, liikevaihdosta ja toimituksista.
Mainos: Yli 1 500 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »