Apple on julkaissut loppuvuoden 2022 tuloksensa 31. joulukuuta päättyneeltä neljännekseltä. Applelle kyse oli sen kalenterivuodesta poikkeavan tilikauden 2023 ensimmäisestä neljänneksestä.
Applen liikevaihto laski vuodentakaiseen vertailukauteen verrattuna joulukuun vuosineljänneksellä 5,5 prosenttia 117,154 miljardiin dollariin, liikevoitto laski 13 prosenttia 36,016 miljardiin dollariin ja nettotulos painui 13 prosenttia 29,998 miljardiin dollariin. Osakekohtaista tulosta Apple teki 1,88 dollaria verrattuna vuodentakaiseen 2,10 dollariin.
Analyytikot odottivat Applelta keskimäärin 121,1 miljardin dollarin liikevaihtoa ja 1,94 dollarin osakekohtaista tulosta, joten Applen liikevaihto ja tulos loppuvuodelta 2022 pettivät odotukset. Välittömästi tulosjulkistuksen jälkeen pörssin jälkikaupankäynnissä Applen osake liikkui muutaman prosentin laskussa noustuaan suunnilleen saman verran aiemmin varsinaisen kaupankäynnin aikana. Applen johdon pitämän analyytikkopuhelun aikana kerrotut näkymät pienensivät osakkeen laskua. Vuodenvaihteeseen verrattuna Applen osakekurssi on edelleen lähemmäs 20 prosenttia korkeammalla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen liiketoiminta kärsi loppuvuoden 2022 aikana sekä heikentyneen yleisen taloustilanteen vaikutuksista että toimitusketjun ongelmien synnyttämästä pahasta tuotepulasta erityisesti iPhone 14 Pro -puhelinten osalta. Lisäksi Applen liikevaihto kärsi noin 8 prosenttiyksiköllä valuuttakurssimuutoksista, ja ilman valuuttakurssimuutoksia Applen liikevaihto olisikin kasvanut loppuvuonna 2022 vuodentakaiseen verrattuna.
Apple ohjeisti jo ennakkoon viime tulosjulkistuksen yhteydessä nyt raportoidun neljänneksen suorituksen kärsivän valuuttakurssimuutoksista, Mac-myynnin vahvasta vertailukaudesta ja Palvelut-segmenttiin kohdistuvista yleisen taloustilanteen vaikutuksista. Lisäksi neljänneksen aikana Apple joutui vielä erikseen varoittamaan iPhone-puhelinten toimitusongelmista tärkeän tuotantolaitoksen, Foxconnin Zhengzhoun-tehtaan Kiinassa, kärsittyä koronaongelmista ja -rajoituksista.
”Samalla, kun me kaikki jatkamme navigointia haastavassa ympäristössä, olemme ylpeitä siitä, että meillä on kaikkien aikojen paras tuote- ja palveluvalikoimamme, ja kuten aina, pysymme keskittyneenä pitkään aikaväliin ja johdamme arvojemme kanssa kaikessa, mitä teemme”, kommentoi Applen toimitusjohtaja Tim. Cook. ”Saavutimme joulukuun vuosineljänneksen aikana merkittävän virstanpylvään ja olemme innoissamme voidessamme raportoida, että meillä on nyt yli 2 miljardia aktiivista laitetta osana kasvavaa käytössä olevaa laitekantaa.”
Kuvassa iPhone 14 Pro eri väreissä. Ongelmat tehtaalla johtivat pulaan puhelimista loppuvuonna 2022.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nyt raportoidulla loppuvuoden 2022 vuosineljänneksellä Applen eri laitteista iPhone-myynti laski vuodentakaiseen verrattuna 8,2 prosentilla 65,775 miljardiin dollariin, Mac-myynti laski 29 prosenttia 7,735 miljardiin dollariin ja Applen puettavat ja kodin laitteet sekä lisävarusteet sisältävän segmentin myynti laski 8,3 prosenttia 13,482 miljardiin dollariin.
Valopilkku tuloksessa oli vahva iPad-myynti, joka nousi 30 prosentilla 9,396 miljardiin dollariin.
Apple toi nyt raportoidun neljänneksen aikana saataville uutuustuotteina iPhone 14 Plussan, 10. sukupolven iPadin, M2:lla varustetut 11 ja 12,9 tuuman iPad Prot sekä 3. sukupolven Apple TV 4K:n. Edellisen neljänneksen loppupuolella Apple toi jo saataville muut uudet iPhone 14 -puhelimet, kolme uutta Apple Watch -mallia sekä 2. sukupolven AirPods Pro -kuulokkeet.
Applen Palvelut-segmentti kasvatti liikevaihtoaan joulukuun vuosineljänneksellä 6,4 prosentilla 20,766 miljardiin dollariin. Merkittävä osa Applen palveluliikevaihdosta kertyy sen ottamasta osuudesta App Storen kautta tapahtuvista sovellusten maksuista sekä Googlen maksamasta korvauksesta oletushakukoneena toimimisesta Applen laitteissa Applen omista palveluista, kuten iCloud, Apple Music, Apple TV+, Apple Arcade ja Apple Pay, tulevien tuottojen lisäksi.
Apple kertoi sen asiakkailla olleen nyt raportoidun joulukuun neljänneksen lopussa 935 miljoonaa eri maksullista tilausta Applen kautta yhteenlaskettuna sen omiin palveluihin ja muiden kehittäjien App Store -sovelluksiin sekä sisältöihin. Määrä on noussut noin 35 miljoonalla kesäkuun 900 miljoonasta ja 150 miljoonalla vuodentakaisesta 785 miljoonasta.
Apple ei enää nykyisin kerro toimittamiensa laitteiden määriä. Apple lopetti iPhone-, iPad- ja Mac-toimitusmäärien raportoinnin loka-joulukuusta 2018 lähtien.
Applen laitemyynnin bruttokate oli nyt 37,0 prosenttia ja palvelujen 70,8 prosenttia. Bruttokate on käytännössä suoritteiden myyntihinta vähennettynä niiden suorilla valmistus- ja toimituskustannuksilla. Kokonaisuutena tuotteet ja palvelut yhteenlaskettuna Applen bruttokate oli 43,0 prosenttia laskien hieman vuodentakaisesta 43,8 prosentista.
”Teimme palveluliiketoiminnassamme kaikkien aikojen liikevaihtoennätyksen, 20,8 miljardia dollaria, ja vaikeasta makrotaloudellisesta ympäristöstä ja merkittävistä tarjontarajoitteista huolimatta kasvatimme yhtiön kokonaisliikevaihtoa ilman valuuttakurssimuutoksia”, sanoi Luca Maestri, Applen talousjohtaja. ”Kehitimme 34 miljardia dollaria liiketoiminnan kassavirtaa ja palautimme yli 25 miljardia dollaria osakkeenomistajille vuosineljänneksen aikana jatkaen samalla investointejamme pitkän aikavälin kasvusuunnitelmiimme.”
Maantieteellisesti Applen liikevaihto loppuvuoden 2022 neljänneksellä laski Amerikoissa 4,3 prosenttia 49,278 miljardiin dollariin, Euroopassa 7,0 prosenttia 27,681 miljardiin dollariin, Kiinan alueella 7,3 prosenttia 23,905 miljardiin dollariin, Japanissa 5,0 prosenttia 6,755 miljardiin dollariin sekä muualla Aasian ja Tyynenmeren alueella 2,8 prosenttia 9,535 miljardiin dollariin.
Kassassa Applella oli rahana ja sijoituksina raportointineljänneksen lopussa 165,450 miljardia dollaria. Korollisilla veloilla vähennetty nettokassa oli 54,340 miljardia dollaria.
Kuluvalta neljännekseltä Apple odottaa samanlaista liikevaihdon kehitystä vuodentakaiseen verrattuna kuin nyt raportoidulla joulukuun neljänneksellä, toisin sanoen noin 5 prosentin liikevaihdon laskua. iPhone-myynnin kehityksen Apple odottaa paranevan loppuvuoteen verrattuna saatavuushaasteiden helpotuttua, mutta iPad- ja Mac-myynnin laskevan vuodentakaiseen verrattuna yli 10 prosentilla taloustilanteen aiheuttamien haasteiden vuoksi. Palveluiden liikevaihdon Apple odottaa jatkavan hienoista kasvua taloustilanteesta huolimatta.
Mainos: Yli 1 500 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »