Facebookin, Instagramin ja WhatsAppin omistava Meta Platforms panostaa tätä nykyä pitkälle toistakymmentä miljardia euroa vuositasolla tulevaisuuden vrituaali- ja lisätyn todellisuuden ja niistä rakentuvan metaversumivisionsa rakentamiseen.
Nyt Meta on vahvistanut ostavansa Alankomaissa pääkonttoriaan pitävän Luxexcelin, joka on keskittynyt kehittämään älylaseja. Meta vahvisti yritysoston TechCrunchille. Ensimmäisenä siitä kertoi belgialainen De Tijd. Luxexcelillä on ollut toimintaa myös Belgiassa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Metan vuonna 2009 perustetusta Luxecelistä maksamasta kauppahinnasta ei ole tietoa.
Luxexcel on hyödyntänyt 3D-tulostamista vahvuuksilla varustettujen linssien valmistamiseen erilaisiin laseihin. Viime aikoina yritys on keskittynyt korkeamman teknologian linssiratkaisuihin, joissa tulostettaviin linsseihin voidaan integroita LCD-näyttöjä tai holografinen kalvo.
”Olemme innoissamme, että Luxexcel-tiimi on liittynyt Metaan, mikä syventää nykyistä kumppanuutta kahden yrityksen välillä”, kommentoi Metan edustaja TechCrunchille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huhujen mukaan Meta ja Luxexcel ovat voineet tehdä yhteistyötä liittyen Metan lisätyn todellisuuden Project Aria -lasiprojektiin.
Meta on esitellyt visiostaan tulevaisuuden lisätyn todellisuuden laseista muun muassa syksyllä 2021.
Lisätyn todellisuuden lasit vaativat vielä paljon työtä monella eri osa-alueella – esimerkiksi hologramminäytöissä, projektoreissa, akuissa, piireissä, kameroissa, kaiuttimissa, antureissa ja muissa komponenteissa, jotta kaikki tarvittavat osat saadaan pakattua riittävän kompaktiksi kokonaisuudeksi, jotka muistuttavat tavallisia silmä- tai aurinkolaseja ja tarjoavat myös esimerkiksi riittävän akunkeston.
Meta on kertonut lähestyvänsä lisätyn todellisuuden lasien tulevaisuutta kahdesta suunnasta. Tulevaisuuden lopullisen vision toteuttamiseksi vaaditun tutkimuksen sekä kehitystyön tekemisen lisäksi toinen lähestymistapa on tuoda markkinoille lasit, jotka sisältävät sen verran tekniikkaa, mitä niihin nykyisin on mahdollista sovittaa.
Syyskuussa 2021 tuolloin vielä Facebookina tunnettu yhtiö esittelikin yhdessä Ray-Banin kanssa Ray-Ban Stories -lasit, jotka eivät sisällä näyttöjä, mutta ovat varustettu kahdella 5 megapikselin kameralla, joilla voi tallentaa korkeintaan 30 sekunnin mittaisia videoita ja valokuvia. Nämä siirtyvät langattomasti Wi-Fi-yhteydellä älypuhelimen Facebook View -sovellukseen.
Metan lisäksi myös monet muut, kuten Apple, Google, Niantic ja Snap kehittävät tahoillaan omia lisätyn todellisuuden laseja.
Mainos: Yli 1 500 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »