Microsoft tiedotti tammikuussa 2022 aikeistaan ostaa Activision Blizzard -peliyhtiö jättimäisessä 68,7 miljardin dollarin yrityskaupassa. Kaupan toteutumisesta ollaan kuitenkin vielä kaukana.
Nyt myös Euroopan komissio on kuitenkin odotetulla tavalla kuitenkin siirtänyt Microsoftin Activision Blizzard -peliyhtiökaupan tarkempaan, enemmän aikaa vievään tarkasteluun. Asiasta kertoo muun muassa Bloomberg.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Euroopan komissiolla oli tähän päivään 8. marraskuuta asti aikaa ilmoittaa kaupan siirtämisestä yrityskauppavalvontansa niin sanottuun kakkosvaiheeseen. Nyt komissiolta odotetaan tarkemman tutkinnan jälkeen päätöstä kaupan kohtalosta 23. maaliskuuta mennessä. Vaihtoehtoja komissiolle ovat hyväksyä kauppa sellaisenaan, hyväksyä se ehdollisena tai kieltää kaupan toteuttaminen kokonaan.
Tammikuussa kaupoista tiedottaessaan Microsoft kertoi odottavansa kaupan toteutuvan heinäkuusta 2022 kesäkuulle 2023 ulottuvan tilikautensa 2023 aikana sen jälkeen, kun se on muun muassa saanut vaadittavat viranomaishyväksynnät. Viranomaishyväksyntöjen saaminen kaupalle ei ole kuitenkaan mitenkään varmaa, ainakaan Microsoftin esittämässä aikataulussa.
Euroopan komissio tutkii Microsoftin kaupan tarkemmin sen jälkeen, kun Microsoft ei suostunut sitoutumaan kaupan kilpailuvaikutuksia vähentäviin myönnytyksiin ehtona kaupan hyväksymiselle, kertoi aiempi raportti marraskuun alussa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Euroopan komissio on raportoidusti kysellyt Microsoftilta kaupan vaikutuksista Microsoftin toimintaan pilvipelaamisessa ja siihen liittyvissä palveluissa, kuin myös riskistä, että Microsoft kaupan jälkeen vetäisi suositun Call of Duty -pelisarjan pois kilpailevien alustojen saatavilta.
Microsoft on useampaan otteeseen vahvistanut Call of Dutyn pysyvän ”saatavilla samana päivänä Xboxille ja PlayStationille”, mutta tämä ei ole poistanut kattavasti kilpailuviranomaisten huolia.
Useammat eri kilpailuviranomaiset ovat ottaneet Microsoftin Activision Blizzard -ostoksen jo aiemmin syyniin. Esimerkiksi Iso-Britannia siirsi kaupan kilpailuvaikutusten osalta myös tarkempaan, pidempään kestävään tutkintaan. Jo aiemmin helmikuussa kerrottiin, että myös Yhdysvaltojen kauppavirasto FTC tutkii kaupan vaikutukset.
Kauppaa tutkitaan myös Australiassa, Uudessa-Seelannissa, Japanissa ja Etelä-Koreassa. Hyväksynnän kauppa on toistaiseksi saanut Brasiliasta ja Saudi-Arabiasta
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Erityistä huomiota kaupan kilpailuvaikutusten selvittämisessä on aiheuttanut huoli Activision Blizzardin pelien saatavuudesta jatkossa muilla kuin Microsoftin alustoilla. Lisäksi kilpailuviranomaiset ovat ilmaisseet olevansa huolissaan vaikutuksista syntymässä olevaan pilvipelipalvelujen markkinaan sekä pelien tilauspalveluihin.
Microsoft on viestinyt, että se aikoo jatkaa tukea nykyisille Activision Blizzardin peleille myös muilla alustoilla. Yleinen arvio on kuitenkin ollut, että tulevaisuudessa ainakin osa uutuuspeleistä saapuisi vain Microsoftin alustoille, eli Windowsille ja Xboxille. Activision Blizzardilla on paljon suosittuja pelibrändejä ja -sarjoja, kuten Warcraft, Diablo, Overwatch ja Call of Duty.
Microsoft on erikseen julkisesti kertonut sitoutuneensa pitämään Call of Dutyn saatavilla ja julkaisevansa uudet pelisarjan pelit Sonyn PlayStation-pelikonsolille useiden vuosien ajan myös Sonyn ja Activision Blizzardin vuonna 2024 päättyvän nykyisen markkinointisopimuksen päättymisen jälkeen. Microsoftin peliliiketoiminnan johtajan Phil Spencerin mukaan Microsoft vahvisti suunnitelmansa Call of Dutyn julkaisusta PlayStationille nykysopimuksen jälkeen kirjeessä Sonylle itse asiassa jo alun perin tammikuussa.
Kokonaisuutena Microsoftin Activision Blizzard -hankinnassa on merkittävästä kaupasta, joka muuttaisi koko pelialaa. Kaupalla Microsoft nousisi maailman kolmanneksi suurimmaksi peliyhtiöksi Tencentin ja Sonyn jälkeen liikevaihdolla mitattuna. Activision Blizzardilla on pelistudioita ympäri maailman ja yhteensä lähes 10 000 työntekijää. Kaupan toteuttamisen jälkeen Microsoft kertoo sillä olevan yhteensä 30 eri pelistudiota.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »