Taittuvanäyttöiset älypuhelimet ovat kasvattaneet suosiotaan tasaisesti viime vuosina, mutta samanaikaisesti on kasvanut myös niiden kestävyyteen pettymään joutuneiden määrä.
Nyt SamMobile-sivusto raportoi joukon puolalaisia Samsungin taittuvanäyttöisten älypuhelinten käyttäjiä ainakin harkitsevan joukkokanteen jättämistä Samsungia vastaan liittyen taittuvanäyttöisten älypuhelinten odotukset pettäneeseen kestävyyteen ja sen jälkeisiin ongelmiin.
SamMobilen mukaan yli 1 100 Samsungin Galaxy Fold ja Flip -sarjojen puhelinten käyttäjää on tuonut valituksensa julki Facebook-ryhmässä. Erityisen pettyneitä monet ovat Samsungin asiakaspalvelun ja huollon toimintaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samsungin taittuvanäyttöisissä älypuhelimissa taittuvan sisänäytön päällä on suojakalvo, jota ei ole tarkoitettu poistettavaksi. Ajan kanssa pikku hiljaa tämä suojakalvo kuitenkin kuluu ja voi alkaa pikku hiljaa irtoamaan reunoista ja kulmista alkaen.
Samsungin edustaja Puolassa on kommentoinut, että suojakalvon irrotessa tai vaurioituessa ”pyydämme asiakkaita välittömästi menemään valtuutettuun huoltoliikkeeseen ja vaihtamaan sen maksutta takuuajan puitteissa”.
Ongelmaksi on kuitenkin muodostunut, etteivät kaikki taittuvanäyttöisten älypuhelinten omistajat todellisuudessa ole saaneet maksutonta palvelua näytön suojakalvon vaihtamiseen. Osassa tapauksia tämä on kuitenkin voinut johtua siitä, että he ovat itse irrottaneet suojakalvon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Käyttäjät ovat lisäksi raportoineet Samsungin huoltojen pyrkivän välttämään takuukorjauksia, ellei niitä painosteta negatiivisilla sosiaalisen median julkaisuilla.
Lisäksi merkittävä ongelma ylipäänsä on myös se, että Samsung tarjoaa vain vuoden takuun ja tämän ajan täyttymisen jälkeen se on pyrkinyt keplottelemaan itsensä irti vastuusta. Lisäksi Samsungin huoltopalveluja on syytetty hitaudesta, useiden päivien huoltoajasta, ilman vaihtolaitetta. Huolto vaatii myös laitteen tyhjentämistä tehdasasetuksille, mikä tietenkin aiheuttaa lisävaivaa.
Valitukset Samsungin taittuvanäyttöisten laitteiden kestävyydestä ja Samsungin kirjavista huoltokäytännöistä eivät rajoitu vain Puolaan, vaan aiemmin vastaavista pettymyksistä on raportoitu muuallakin, kuten SamMobilen mukaan Alankomaissa. Lisäksi vastaavia ongelmia huoltojen ja ongelmien takuukorjausten piiriin kuulumisen kanssa on ollut Suomessakin, kuten SuomiMobiili.fi nosti esiin elokuussa.
Päivitys 19. syyskuuta kello 12.35:
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samsung on halunnut selventää taittuvanäyttöisten älypuhelintensa huoltojen toimintaa Suomessa tämän artikkelin julkaisun jälkeen väärinkäsitysten välttämiseksi.
Suomessa kaikkien Samsung-puhelinten takuu on aina kaksi vuotta ja sen päälle tulee vielä yhden vuoden reklamaatioaika, jonka aikana meidän huoltomme on käytännössä hyväksynyt kaikki ulkoisista vaurioista aiheutumattomat korjaukset takuun alle, kertoo Samsung.
Näytönsuojakalvoon vaihto kuuluu Suomessa taittuviin puhelimiin ilmaiseksi yhden kerran takuuaikana ilman lisämaksua. Pintakalvon mahdollisesti irrotessa tilalle asennetaan tässä tapauksessa huollossa veloituksetta uusi kalvo.
Samsungin mukaan rajatapauksissa huolto noudattaa myös politiikkaa, jossa laitteen korjaus kääntyy aina takuun piiriin, eikä asiakkaan maksettavaksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
///
Nähtäväksi jää, jättävätkö oikeustoimia harkitsevat käyttäjät Puolassa lopulta joukkokanteen Samsungia vastaan.
Kestävyys on edelleen yksi ratkaiseva tekijä siinä, osoittautuvatko taittuvanäyttöiset älypuhelimet lopulta vain ohimeneväksi ilmiöksi vai ovatko ne osa älypuhelinten tulevaisuutta. Samsungin mobiililiiketoiminnan johtaja on visioinut Samsungin myyvän jo vuonna 2025 enemmän taittuvanäyttöisiä kuin muita huippupuhelimiaan. Tähän Samsung tuskin pääsee, ellei se jatkossa pysty parantamaan taittuvanäyttöisten älypuhelinten ostajien tyytyväisyyttä hankintaansa paremman kestävyyden ja vähemmän hermojen kiristämistä aiheuttavien huoltopalvelujen kautta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »