Apple tavoittelee oman mainosliiketoimintansa voimakasta kasvattamista.
Applen suunnitelmista raportoi tuoreimmassa Power On -uutiskirjeessään Bloombergin Apple-reportteri Mark Gurman. Hänen lähteidensä mukaan Applen mainosliiketoiminnasta vastaava johtaja Todd Teresi on asettanut tavoitteen mainosliiketoiminnan vuotuisen liikevaihdon kasvattamisesta ”kaksinumeroiseksi” miljardeissa dollareissa mitattuna verrattuna nykyiseen arvioituun noin 4 miljardiin dollariin vuodessa. Applen tavoitteena on näin ollen lähitulevaisuudessa jopa liiketoiminnan kolminkertaistaminen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tavoitteet mainosliiketoiminnan kasvattamisesta tulevat todennäköisesti näkymään mainospaikkojen määrän kasvussa Apple-laitteiden, erityisesti iPhonen ja iPadin, eri toiminnoissa ja Applen omissa sovelluksissa.
Tällä hetkellä Applella on mainospaikkoja App Store -sovelluskaupassa, Apple News -sovelluksessa ja Pörssi-sovelluksessa.
Hiljattain Apple kertoikin jo App Storessa pian käyttöön tulevista uusista mainospaikoista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainoksia App Storen hakutuloksissa on ollut mukana ensimmäisillä markkinoilla jo vuodesta 2016 alkaen. Keväällä 2019 mainokset laajenivat käyttöön myös Suomessa, ja toukokuussa 2021 Apple aloitti esittämään maksettuja mainoksia myös Haku-näkymän Ehdotetut-sovelluslistauksessa.
Seuraavaksi nyt mainoksia alkaa ilmestyä kortteina App Storen Tänään-kotinäkymään sekä yksittäisten sovellusten sivuille niiden sisältämien ehdotettujen muiden sovellusten listaukseen.
Jo nykyisin Applen mainospaikkoja sisältävien sovellusten ohella Apple todennäköisesti laajentaa mainospaikkoja myös useampiin sovelluksiin. Bloombergin Gurmanin lähteiden mukaan Apple on jo ainakin testannut sponsoroituja hakutuloksia Kartat-sovelluksessaan, minkä lisäksi myös Applen Kirjat- ja Podcastit-sovelluksissa saatetaan jatkossa nähdä mainoksia.
Applen oma mainosliiketoiminta on osa sen Palvelut-segmenttiä, jonka liikevaihto on jatkanut vakaassa kasvussa ja jonka liikevaihto vuositasolla on jo lähemmäs 80 miljardia dollaria. Palvelut-segmenttiin kirjautuu myös Applen välillisesti mainoksista saama liikevaihto perustuen sopimukseen Googlen kanssa sen paikasta oletushakukoneena Apple-laitteissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen oman mainosliiketoiminnan laajentaminen on kiinnittänyt jo aiemmin huomiota, sillä keväällä 2021 Apple myös leikkasi toimintamahdollisuuksia kilpailevilta mainosratkaisuilta esitellessään osana iOS ja iPadOS 14.5 -käyttöjärjestelmäversioita uudistuksena sovellusten seurannan läpinäkyvyyden, joka pakottaa sovellukset kysymään käyttäjiltä erikseen luvan seurannalle. Tämä vähentää mahdollisuutta erityisesti seurata mainonnan tehokkuutta eri sovellusten välillä – esimerkiksi sitä, asentaako käyttäjä sovelluksen nähtyään ensin sen mainoksen Facebookissa.
Apple itse käyttää mainosten kohdentamiseen Apple ID -käyttäjätiliin liittyviä tietoja, kuten ikää, kiinnostuksen kohteita ja aiemmin App Storesta ladattuja sovelluksia. Applen omalta osalta tällä tavoin kohdennettu mainonta on päällä oletusasetuksena.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »