Apple kasvattaa mainospaikkojen määrää App Store -sovelluskaupassaan tuomalla mainoksia uusiin kohteisiin, kuten esimerkiksi App Storen Tänään-kotinäkymään.
Mainoksia App Storen hakutuloksissa on ollut mukana ensimmäisillä markkinoilla jo vuodesta 2016 alkaen. Keväällä 2019 mainokset laajenivat käyttöön myös Suomessa, ja toukokuussa 2021 Apple aloitti esittämään maksettuja mainoksia myös Haku-näkymän Ehdotetut-sovelluslistauksessa.
Nyt Apple lisää App Storeen kaksi uutta sijaintia mainoksille. Mainoksia voi ilmestyä kortteina App Storen Tänään-kotinäkymään sekä yksittäisten sovellusten sivuille niiden sisältämien ehdotettujen muiden sovellusten listaukseen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen mukaan Tänään-kotinäkymässä uusi mainospaikka sijaitsee toisena korttina yläreunasta laskien. Muuten Tänään-kotinäkymä pysyy ennallaan esitellen ja nostaen eri tavoin esiin mielenkiintoisia App Store -sovelluksia ja -pelejä.
Yksittäisten sovellusten sivuilla mainospaikka sijaitsee alareunassa ”Saatat pitää myös näistä” -osiossa, jossa on muuten tarjolla ehdotuksia samankaltaisista muista sovelluksista. Applen mukaan sovellusten julkaisijat eivät voi kohdistaa mainoksiaan näkymään tietyn sovelluksen esittelyn yhteydessä, vaan mainosten sijoittaminen tapahtuu Applen algoritmien perusteella relevanttien sovellusten yhteyteen.
Uudet mainospaikat ilmestyvät pian App Storeen testattavaksi, mutta tarkempia yksityiskohtia ei ole tiedossa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Apple Search Ads -mainokset tarjoavat kaikenkokoisille kehittäjille mahdollisuuksia kasvattaa liiketoimintaansa. Kuten muutkin mainosmahdollisuutemme, nämä uudet mainosten sijoittelut rakentuvat samalle perustalle – ne sisältävät vain sisältöä sovellusten hyväksytyiltä App Store -tuotesivuilta, ja ne noudattavat samoja tiukkoja tietosuojastandardeja”, kommentoi Apple.
App Storen lisäksi Apple tarjoaa mainospaikkoja Apple News -sovelluksessa ja Pörssi-sovelluksessa.
Applen oman mainosliiketoiminnan laajentaminen on kiinnittänyt jo aiemmin huomiota, sillä keväällä 2021 Apple myös leikkasi toimintamahdollisuuksia kilpailevilta mainosratkaisuilta esitellessään osana iOS ja iPadOS 14.5 -käyttöjärjestelmäversioita uudistuksena sovellusten seurannan läpinäkyvyyden, joka pakottaa sovellukset kysymään käyttäjiltä erikseen luvan seurannalle. Tämä vähentää mahdollisuutta erityisesti seurata mainonnan tehokkuutta eri sovellusten välillä – esimerkiksi sitä, asentaako käyttäjä sovelluksen nähtyään ensin sen mainoksen Facebookissa.
Apple itse käyttää App Store -mainosten kohdentamiseen Apple ID -käyttäjätiliin liittyviä tietoja, kuten ikää, kiinnostuksen kohteita ja aiemmin App Storesta ladattuja sovelluksia. Applen omalta osalta tällä tavoin kohdennettu mainonta on päällä oletusasetuksena.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applelle mainospaikkojen tarjoaminen App Storessa on yksi keino kasvattaa sovelluskaupan liiketoimintaa tilanteessa, jossa Applen suoraan ottamaan osuuteen digitaalisen sisällön kaupankäynnistä App Store -sovelluksissa sen maksutavalla kohdistuu painetta useista eri suunnista.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »