Googlen rinnalla Alphabet-emoyhtiön alla toimiva itseajavia, automisia autoja kehittävä Waymo on kertonut tänään uudesta 2,5 miljardin dollarin eli noin 2,05 miljardin euron rahoituskierroksesta.
Uudella rahoituskierroksella Waymoon sijoittivat Alphabetin ohella jälleen Andreessen Horowitz -pääomasijoitusyhtiö, AutoNation-autokauppaketju, Kanadan eläkerahasto Canada Pension Plan Investment Board, Fidelityn rahastot, autoteollisuuden alihankkija Magna International, Arabiemiraattien sijoitusyhtiö Mubadala sekä pääomasijoitusyhtiöt Silver Lake, T. Rowe Price, Temasek ja Tiger Global.
Viime vuonna Waymo nosti jo aiemmalla rahoituskierroksellaan rahoitusta 2,25 miljardia dollaria. Ennen sitä Alphabet oli toiminut Waymon ainoana rahoittajana. Waymon toiminta ei vielä tuota juurikaan liikevaihtoa samanaikaisesti tutkimuksen ja tuotekehityksen niellessä miljardeja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Googlen robottiautoprojektina syntynyttä ja sittemmin kasvanutta Waymoa pidetään laajasti robottiautokehityksen kärkenä mitä tulee itseajamisen teknologiaan. Waymon autonomiset autot, jotka ovat nykyisin muokattuja Chrysler Pacificasta ja Jaguar I-Pacesta, ovat ajaneet yli 25 miljoonaa mailia itsenäisesti julkisilla teillä 25 kaupungissa. Lisäksi tietokonesimuloituna ajomatkaa on kertynyt yli 20 miiljardia mailia.
Helmikuussa Waymo kertoi aloittavansa robottitaksikyytien tarjoamisen myös San Franciscossa, Kaliforniassa. Aluksi robottitaksipalvelu rajautuu vielä vapaaehtoisiin Waymon työntekijöihin.
Yhdysvaltojen Phoenixissa, Arizonassa Waymo on tarjonnut jo pidempään kyytipalvelua autoillaan. Vuoden 2020 lokakuussa palvelu avautui kaikkien halukkaiden käytettäväksi oltuaan sitä aiemmin rajatummin tarjolla. Kyydin tilaaminen toimii Waymo One -sovelluksella.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kyytejä Waymon autot ovat tarjonneet jopa kokonaan ilman kuskia, eli auton kuljettajan paikalla ei istu edes tarvittaessa auton hallintaansa ottavaa varakuskia. Aluksi näin ei kuitenkaan tapahdu vielä San Franciscossa, jossa varakuski pysyy vielä mukana autossa.
Aiemmin huhtikuun alussa Waymon toimitusjohtaja John Krafcik kertoi jättävänsä tehtävänsä. Krafcik toimi Waymon johtajana viiden ja puolen vuoden ajan ja jatkaa yhä neuvonantajana.
Suurista toiveista ja odotuksista huolimatta laajasti suurelle yleisölle kyytejä tarjoavien, itseajavien autojen kehitystyön on arvioitu vaativan vielä vähintään vuosia ennen kuin teknologia kypsyy riittävästi. Hyvissä olosuhteissa itseajavat autot toimivat jo varsin hyvin, mutta haasteita tuottavat muuttuvat toimintaympäristöt, vaikeammat olosuhteet alkaen vain vesisateesta sekä lisäksi vaaditun teknologian korkea hinta, minkä ansiosta kyytien tarjoaminen itseajavilla autoilla ei vielä ole kustannustehokasta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »