Facebookia käyttää todella merkittävä osa maailman ihmisistä – maaliskuussa Facebookilla oli 2,85 miljardia aktiivista käyttäjää – ja yhtiö kerää pääosan liikevaihdostaan eri palveluissaan esitettävistä mainoksista.
Facebookilla on kuitenkin muutakin orastavaa liiketoimintaa, kuten vaikkapa yrityksille tarjottava, Facebookia käyttökokemukseltaan läheisesti muistuttava yrityksen sisäiseen viestintään tarkoitettu Workplace-yhteisö- ja viestintäalusta. Workplace tarjoaa tutut Facebookin toiminnot, kuten ryhmät, kotinäkymän uutisvirran ja live-videot, mutta yrityksen sisäiseen käyttöön tarkoitetussa tuotteessa.
Nyt Facebook on kertonut Workplacen kasvaneen 7 miljoonaan maksullisen tilauksen käyttäjään. Määrä on kasvanut kahdella miljoonalla eli 40 prosentilla toukokuusta vuosi sitten.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebook avasi Workplacen alun perin vuonna 2016. Vaikka sen kasvu on ollut mukavaa, ei Workplace ole toistaiseksi toden teolla noussut haastamaan yritysten viestintäratkaisujen kärkeä. Esimerkiksi Microsoftin Teamsin aktiivikäyttäjien määrä on kasvanut jo peräti 145 miljoonaan, eli jopa 93 prosenttia 75 miljoonasta huhtikuussa 2020.
Yrityksille pikaviestipalveluja tarjoavan Slackin osalta tuoreimmat käyttäjämäärätiedot ovat syyskuulta 2019, jolloin sillä oli 12 miljoonaa päivittäin aktiivista käyttäjää. Tuosta määrä lienee kasvanut merkittävästi. Maksavia yritysasiakkaita Slackilla oli 156 000 kappaletta maaliskuussa 2021.
Facebookille Workplace on kuitenkin ollut ainakin mielenkiintoinen kokeilu, vaikka sen merkitys liiketoiminnan kokonaisuuden kannalta onkin jäänyt ja todennäköisesti myös pysyy vähäisenä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Rakensimme Workpalcen sisäiseksi versioksi Facebookista oman yhtiömme tarpeisiin, ja se oli niin kätevä, että aloimme antaa muiden organisaatioiden alkaa käyttää sitä”, Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kommentoi nyt tiistaina.
Facebook julkisti nyt myös uusia toimintoja osaksi Workplacea. Näitä ovat live-kysymys-vastaus-toiminto, integraatio Microsoft 365:n ja Googlen G Suiten kalenterien kanssa sekä joukko monimuotoisuusuudistuksia, kuten eri ihonsävyjä emojeille ja mahdollisuus esittää, miten oma nimi kuuluu lausua.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »