Käyttäjien tietoturvaa ja yksityisyyttä korostava viestipalvelu Signal aloitti Facebookissa kenties rehellisimmän mainoskampanjan koskaan. Facebook ei avoimuudesta innostunut, vaan ajoi kampanjan alas välittömästi.
Facebook sekä sen omistama kuvapalvelu Instagram keräävät tunnetusti käyttäjistään monenlaista tietoa mainosten kohdentamiseksi. Käyttäjiä erotellaan esimerkiksi sijainnin ja iän, mutta myös yksityiskohtaisempien tietojen, kuten vaikkapa parisuhdestatuksen tai kiinnostusten kautta. Signal aloitti ennennäkemättömän mainoskampanjan, joka kertoi käyttäjille täsmällisesti, mitä Facebook heistä tietää.
Signalin kampanja koostui tekstipohjaisista ”mainoksista”, jotka alkoivat aina samalla tavalla ja kertoivat sitten, miten mainos on kohdennettu. Koko mainosteksti saattoi kuulua suomeksi käännettynä vaikkapa seuraavasti: ”Näet tämän mainoksen, koska olet vastikään avioitunut pilatesohjaaja ja heikkona sarjakuviin. Tämä mainos käyttää myös sijaintiasi ja tietää sinun olevan La Jollan kaupungissa.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainoskampanjan juonena oli tehdä käyttäjille selväksi, kuinka paljon Facebook heistä Facebook- ja Instagram-selailujen perusteella tietää. Facebook itse ei avoimesta ja läpinäkyvästä kampanjasta innostunut, vaan poisti sen palveluistaan lähes välittömästi sulkien samalla sitä ylläpitäneen mainostajatilin.
Facebook ei liiemmin ole kommentoinut tapausta sanallakaan. Joka tapauksessa kyseessä on jälleen mielenkiintoinen osoitus siitä, kuinka paljon Facebookin kaltaiset, mainosten kohdentamisesta tulonsa keräävät yhtiöt käyttäjistään tietävätkään. Lisätietoa Signalin mainoskampanjasta on luettavissa viestipalvelun blogista.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »