Googlen rinnalla nykyisin itsenäisenä yhtiönä Alphabet-emoyhtiön alla toimiva itseajavia, autonomisia autoja kehittävän Waymon toimitusjohtaja John Krafcik on kertonut jättävänsä yhtiön.
Krafcik toimi Waymon johtajana viimeisen viiden ja puolen vuoden ajan, mitä ennen hän työskenteli Hyundailla.
Krafcikin kertoo kuitenkin aikovansa jatkaa Waymon neuvonantajana. Jatkossa Waymon toimitusjohtajuus tulee jakautumaan kahdelle johtajalle, Dmitri Dolgov ja Tekedra Mawakana, jotka ovat viimeksi toimineet sen operatiivisena johtajana ja teknologiajohtajana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Viiden ja puolen innostavan vuoden tiiminjohtajajuuden jälkeen olen päättänyt jättää toimitusjohtajan roolini Waymolla ja aloittaa uusia seikkailujen parissa. Aluksi, odotan palautumisjaksoa, yhteydenpitoa vanhojen kaverien ja perheen kanssa, sekä uusien alueiden tutkimista maailmasta. Ja jatkan toimimista neuvonantajana Waymolla, sen laajentaessa maailman ensimmäistä autonomista julkista kyytipalvelua Waymo Onea ja ajaessa ylös autonomista toimituspalvelutuotettaan Waymo Viaa”, kommentoi Krafcik.
Googlen robottiautoprojektina syntynyttä ja sittemmin kasvanutta Waymoa pidetään laajasti robottiautokehityksen kärkenä mitä tulee itseajamisen teknologiaan. Waymon autonomiset autot, jotka ovat nykyisin muokattuja Chrysler Pacificasta ja Jaguar I-Pacesta, ovat ajaneet yli 20 miljoonaa mailia itsenäisesti julkisilla teillä 25 kaupungissa. Lisäksi tietokonesimuloituna ajomatkaa on kertynyt yli 20 miiljardia mailia.
Helmikuussa Waymo kertoi aloittavansa robottitaksikyytien tarjoamisen myös San Franciscossa, Kaliforniassa. Aluksi robottitaksipalvelu rajautuu vielä vapaaehtoisiin Waymon työntekijöihin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yhdysvaltojen Phoenixissa, Arizonassa Waymo on tarjonnut jo pidempään kyytipalvelua autoillaan. Vuoden 2020 lokakuussa palvelu avautui kaikkien halukkaiden käytettäväksi oltuaan sitä aiemmin rajatummin tarjolla. Kyydin tilaaminen toimii Waymo One -sovelluksella.
Kyytejä Waymon autot ovat tarjonneet jopa kokonaan ilman kuskia, eli auton kuljettajan paikalla ei istu edes tarvittaessa auton hallintaansa ottavaa varakuskia. Aluksi näin ei kuitenkaan tapahdu vielä San Franciscossa, jossa varakuski pysyy vielä mukana autossa.
Googlen emoyhtiö Alphabetin lisäksi Waymon merkittävämpiä vähemmistöomistajia ovat siihen rahoituskierroksella sijoittaneet pääomasijoitusyhtiö Silver Laken rahastot, kanadalaista eläkerahaa sijoittava Canada Pension Plan Investment Board sekä Abu Dhabin sijoitusyhtiö Mubadala Investment Company. Muita sijoittajia ovat olleet autoteollisuuden alihankkija Magna International, autokauppaketju AutoNatio sekä ainakin pääomasijoitus- ja rahastoyhtiöiden Andreessen Horowitzin, T. Rowe Pricen, Perry Creek Capitalin ja Fidelityn rahastot.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »