Spotify kertoi eilen Stream On -julkistustapahtumassaan muun muassa korkeamman, häviöttömän äänenlaadun Spotify HiFi -version tulosta myöhemmin tänä vuonna sekä laajentumisesta 85 uudelle uudelle markkinalle, jonka ansiosta Spotify tulee pian ensi kerran saatavilla yli miljardille ihmiselle.
Lisäksi Spotify kertoi kuitenkin myös useista uutuuksista liittyen podcasteihin, joiden painoarvoa palvelussaan Spotify on viime vuosien aikana voimallisesti pyrkinyt kasvattamaan satojen miljoonien eurojen arvoisilla yritysostoilla ja houkuttelemalla palveluunsa yksinoikeudella suosittuja podcasteja.
Eilen Spotify kertoikin siltä myös jo pitkään povatuista uutisista liittyen podcastien kasvattamiseen suuremmaksi liiketoiminnaksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tällä hetkellä mainokset podcasteissa on useimmiten toteutettu kiinteästi osana podcasteja niin, että esimerkiksi podcastissa esiintyvä henkilö voi lukea mainokset ääneen. Jatkossa tähän on odotettavissa merkittävä muutos, jos Spotify onnistuu suunnitelmissaan.
Spotify esitteli eilen Spotify Audience Networkin, joka on sen uusi kaiken kattava markkinapaikka äänimainonnalle. Näitä äänimainoksia mainostajat voivat Spotifyn kautta jatkossa sijoittaa kohdennetusti podcastien mainoskatkoille kiinteästi podcasteihin tallennettujen mainosten sijaan.
Käytännössä Spotify tavoittelee podcasteissa kuultavalle mainonnalle samanlaista kehitystä kuin mitä on tapahtunut verkkomainonnassa mainosverkostojen myötä. Jatkossa mainostajan on helppo luoda Spotifyn jo aiemmin tarjolle tuomassa Spotify Ad Studio -palvelussa mainoskampanjoita ja kohdentaa ne podcastien yhteyteen halutulle yleisölle käytettävän budjetin rajoissa – ja mitata mainonnalla saavutettavia tuloksia.
Aluksi Spotifyn uudet podcast-mainosmahdollisuudet mahdollistava Streaming Ad Insertion -teknologia on saatavilla Yhdysvalloissa, Kanadassa, Isossa-Britanniassa ja Saksassa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Spotify Audience Networkin kautta jaeltuja mainoksia voidaan kuulla osana Spotifyn Originals- ja Exclusives-podcasteja kuin myös jatkossa Spotifyn omistamien Megaphone- ja Anchor-työkalujen kautta luotuja ja julkaistuja podcasteja. Lisäksi osana Spotify Audience Networkia ovat jatkossa myös Spotifyssa musiikkipuolella palvelun ilmaisversiossa esiintyvät mainospaikat.
Spotifyn podcast-mainosteknologian pitäisi jatkossa laajentua myös podcasteihin, joita kuunnellaan Spotifyn ulkopuolella, mutta tältä osin Spotify ei ole vielä jakanut tarkempia yksityiskohita.
Mainosten ohella Spotifyn tuleviin suunnitelmiin kuuluu myös mahdollisuus yksittäisille podcasteille tarjota maksullisia tilauksia sisältöihinsä Spotifyn palvelussa. Jatkossa osasta suosituimpia podcast-sisältöjä voi siis joutua maksamaan erikseen.
Mainos: Jätä tästä yhteydenottopyyntö DNA:lle ja voit voittaa iPhone 12 Pro Maxin!
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »