Huhumylly Applen omaan sähköautoon ja sen tuotantoon liittyen on käynyt viime viikkona kuumana. Nyt tuorein raportti kertookin jälleen, että Applen neuvottelut Hyundain ja Kian kanssa olisivat katkenneet useampia viikkoja sitten.
Aiemmin Applen on viime viikkoina raportoitu laajasti käyvän neuvotteluja korealaisen Hyundai Motorin kanssa yhteistyöstä Apple-sähköauton suunnittelussa ja tuotannossa. Huhut ovat kertoneet, että lopulta Hyundai-ryhmästä yhteistyöhön Applen kanssa olisi lähdössä Kia Motors, josta Hyundai omistaa noin kolmanneksen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Esimerkiksi aiemmin tällä viikolla raportti Koreasta kertoi, että Apple tulisi sijoittamaan 4 biljoonaa wonia eli noin 3,6 miljardia dollaria tai 3 miljardia euroa Kia Motorsiin osana yhtiöiden välistä kumppanuussopimusta, joka olisi tarkoitus solmia 17. helmikuuta.
Varsin luotettavana tahona pidetyn Bloombergin mukaan Applen neuvottelut Hyundain ja Kian kanssa ovat kuitenkin keskeytyneet jo jonkin aikaa sitten. Bloombergin mukaan Apple on käynyt myös muiden autonvalmistajien kanssa keskusteluja yhä liittyen sen sähköauton valmistamiseen.
Apple’s talks with Hyundai, Kia on manufacturing an electric Apple Car paused weeks ago, sources say. https://t.co/dTur8LPEKa
— Mark Gurman (@markgurman) February 5, 2021
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mielenkiintoisesti Hyundain edustaja aiemmin tammikuussa myös vahvisti virallisesti keskustelut Applen kanssa – ja sitten kiire tulikin perumaan tätä lausuntoa. Bloombergin mukaan Hyundain ulostulo asiassa olisi harmittanut Applella, mikä lieneekin varmasti totta. Apple tunnetaan erittäin tiukkana mitä tulee sen julkistamattomien tuotteiden salaisuuteen.
Aiempien raporttien mukaan Applen sähköautojen valmistusta on suunniteltu Kia Motorsin tehtaalle, joka sijaitsee Yhdysvalloissa Georgian osavaltiossa. Tavoitteeksi raportit ovat kertoneet tuotannon aloittamisen olevan suunnitelmissa jo vuonna 2024 ja alkuvaiheessa tavoitteena on 100 000 auton vuosituotanto.
Aiemmat raportit ovat myös kertoneet, että Hyundailla ollaan vastahakoisia lähtemään vain sopimusvalmistajan roolissa Apple-yhteistyöhön – muun muassa brändiin liittyvien kysymysten vuoksi. Sen sijaan Hyundai-ryhmässä näyttäisi olevan valmiutta Kia Motorsin toimimiseen Applen kumppanina.
Kian odotetaan tuovan yhteistyöhön ennen kaikkea perinteisen autoteollisuuden valmistusosaamista. Prototyypin Apple-autosta odotetaan aiemman raportin mukaan aloittavan testeissä ensi vuonna.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Rohkeimman arvion eli vuonna 2024 tapahtuvan markkinoilletulon ohella osassa muista raporteista on toppuuteltu aikataulun kanssa. Esimerkiksi Bloomberg totesi jo aiemmassa raportissaan Applen autoprojektin olevan vasta varhaisessa vaiheessa, ja markkinoilletulon ainakin 5-7 vuoden päässä. Samoin Apple-tietäjänä ansiokkaiden paljastustensa myötä tunnettu analyytikko Ming-chi Kuo on todennut markkinoiden odotusten Apple-auton suhteen olevan yliampuvia, ja markkinoilletulo voi venyä esimerkiksi vuoteen 2028.
Aikataulu voi muuttua, mutta Apple näyttää nyt kuitenkin olevan tosissaan autonsa kanssa.
Hiljattain Apple kertoi myös mielenkiintoisesta muutoksesta johdossaan. Aiemmin johtoryhmässä laitekehityksen johtajana toiminut Dan Riccio nimittäin siirtyy ”uuden projektin” pariin. Tämän on voitu arvella olevan Applen autoprojekti, joka tunnetaan nimellä Project Titan, tai toisaalta sen projekti virtuaali- ja lisätyn todellisuuden lasien kehittämiseksi. Tämänkään suhteen ei ole toistaiseksi varmuutta miten asiat todella ovat.
Kokonaisuutena Applen autoprojektissa työskentelee kuitenkin ainakin satoja ihmisiä, mahdollisesti jo selvästi enemmänkin.
Suuri projekti jakaantuu eri asioihin keskittyviin tiimeihin. Omat pienet tiiminsä työskentelevät esimerkiksi työskentelee ajoneuvon dynamiikan, voimalinjan, turvallisuuteen liittyvien kysymysten ja akkuteknologian parissa. Applen muissakin laitteissa käytettävien omien suoritinpiirien kehityksestä vastaava tiimi on myös yhteistyössä kehittämässä suorittimia liittyen itseajamisen teknologiaan. Lisäksi Applella on ”pieni tiimi” kehittämässä esimerkiksi ajojärjestelmiä, auton sisustaa kuin myös ulkoista muotoilua. Mielenkiintoisesti koronapandemian on myös kerrottu hidastaneen tiimin kehitystyötä viimeisen vuoden aikana etätöihin siirtymisen myötä.
Applen sähköautoon on huhuttu ”seuraavan tason” akkuteknologiaa sekä LiDAR-antureiden voimin toimivana ainakin itseajamisen ominaisuuksia. On kuitenkin epäselvää, kuinka autonomisen auton Apple pystyisi tuomaan markkinoille reilun kolmen vuoden päästä ja miten mahdolliset tähän liittyvät haasteet vaikuttavat autolanseerauksen aikatauluun.
Yhden viimeaikaisen huhun mukaan, talousuutiskanava CNBC:n raportoimana, Applen ensimmäinen sähköauto olisi suunniteltu toimimaan vain täysin ilman kuljettajaa ”Nämä tulevat olemaan autonomisia, sähköisiä ajoneuvoja, jotka on suunniteltu toimimaan ilman kuljettajaa ja keskittymään viimeisen mailin liikenteeseen”. kommentoi lähde CNBC:lle viitaten viimeisellä maililla Apple-auton voivan toimia osana yhdysliikennettä ja esimerkiksi erilaisia robottitaksipalveluja.
CNBC:n mukaan Apple olisi myös lähellä sopimusta Hyundain / Kian kanssa. Ja nyt Bloomberg raportoikin puolestaan keskustelujen katkenneen jo jonkin aikaa eli muutamia viikkoja sitten, käytännössä niihin aikoihin, kun huhut julkisuudessa ensi kerran alkoivat.
Tällä hetkellä tilanne Applen autosuunnitelmien suhteen pysyy siis hyvin epäselvänä – ainakin ulospäin johtuen monista, jopa ristiriitaisista huhuista ja vuodoista, joiden todellisia tarkoitusperiä on vaikea arvioida.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »