Joukko eri teknologiayhtiöitä ja sovelluskehittäjiä ovat perustaneet sovelluskauppojen epäreiluiksi kokemiaan käytäntöjä vastustavan ja muuttamaan pyrkivän yhteenliittymän, nimeltään Coalition for App Fairness. Ennen kaikkea yhteenliittymän tähtäimessä on Apple ja sen App Store -sovelluskauppa.
Mukana yhteenliittymässä ovat esimerkiksi Applen ja Googlen kanssa kiistan tänä syksynä aloittanut Epic Games, jonka suosittu Fortnite-peli heitettiin sovelluskaupoista ulos, musiikin suoratoistopalvelu Spotify, joka on valittanut Applen toiminnasta Euroopan komissiolle kuin myös pienikokoisia paikantimia Tile, joka myöskin on tehnyt yhteistyötä Applen vastaisessa kilpailuoikeudellisessa selvityksessä.
Yhteenliittymän mukaan Applen toiminta App Store -sovelluskaupan osalta ”verottaa kuluttajia” ja ”murskaa innovaatiomahdollisuuksia”.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
App Store -sovelluskauppa on ainoa kanava, jonka kautta sovelluksia voi laajasti asentaa Applen iPhone- ja iPad-laitteisiin. Applella on kaupan sovelluksille omat sääntönsä, jotka ovat aiheuttaneet paljon keskustelua läpi vuosien. Sovellusten App Store -pakkojakelun lisäksi sovelluskehittäjiä riepovat ennen kaikkea myös App Storen komissiot: Apple ottaa itselleen 30 prosentin osuuden App Store -sovellusten, niiden tilausten ja sovellusten sisäisten App Storen kautta maksettavien ostosten myynnistä. Kehittäjät eivät myöskään saa esitellä sovelluksissaan vaihtoehtoisia maksutapoja, joilla ne voisivat kiertää Applen ottaman osuuden.
Esimerkiksi Epic Gamesin Fortnite-peli poistettiin App Storesta, ja vastaavasti Google Playsta, juurikin koska Epic lisäsi peliin oman suoramaksutavan, jonka kautta ostoksia pelissä pystyi tekemään ohi Applen ja Googlen.
App Storen 30 prosentin komissioon poikkeus ovat yli vuoden mittaiset tilaukset, joissa Applen osuus laskee 15 prosenttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Coalition for App Fairness -yhteenliittymän perustajajäseniä ovat Basecamp, Blix, Blockchain, Deezer, Epic Games, European Publishers Council, Match, News Media Europe, Prepear, ProtonMail, SkyDemon, Spotify ja Tile.
Yhteenliittymän mukaan Apple tienaisi sovellusostojen komissioista 15 miljardia dollaria vuodessa. Yhteenliittymä vertailee Applen ottamaa 30 prosenttia maksuvälittäjien yleisiin alle 5 prosentin komissioihin. Sitä yhteenliittymä ei kuitenkaan mainitse, että 30 prosenttia on yleinen taso Applen ja Googlen mobiilisovelluskauppojen lisäksi myös monilla muilla digitaalisen sisällön markkinapaikoilla, kuten esimerkiksi myös pelikonsoleissa niiden sovelluskauppojen osalta.
Lisäksi App Store -sovelluskauppa tarjoaa maksuista ottamaansa osuutta vastaan paljon enemmän kuin tavallinen pelkkä maksunvälittäjä: sovellusten ja päivityksen jakelun kuluttajille, näkyvyyttä kaupassa ja yleisesti ottaen turvallisen markkinapaikan, jonne mukaan pääsevät sovellukset tarkistetaan ja jossa käyttäjät voivat esimerkiksi arvioida sovelluksia.
Lisäksi Apple ei veloita ilmaisten sovellusten jakelusta App Storessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nyt julkaistu uusi yhteenliittymä, jonka tavoitteena on Applen App Store -käytäntöjen muuttaminen oikeuden tai lainsäädännön kautta, houkuttelee mukaan lisää sovelluskehittäjiä – niin suuria kuin pieniä. Ainoana edellytyksenä mukaan liittymiselle on vähintään yhden sovelluksen löytyminen App Storesta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »