Huhti-kesäkuun vuosineljänneksellä, jota sävyttivät koronaviruspandemian seurausvaikutukset liikkumisrajoituksineen ja liiketoimintojen sulkemisineen, näkyi selvä ero myös Facebookin ja Googlen liiketoiminnan kehittymisessä. Facebook ja Googlen emoyhtiö Alphabet raportoivat huhti-kesäkuun tuloksistaan myöhään eilistiltana Suomen aikaa.
Sekä Facebook että Google keräävät pääosan tuloistaan mainonnasta. Tästä huolimatta yhtiöiden bisnesten perusteissa on selviä eroja, mikä tuli ilmi hyvin poikkeuksellisella toisella neljänneksellä.
Facebookin mainoksista keräämä liikevaihto kasvoi huhti-kesäkuussa 10 prosentilla vuotta aiemmasta 18,321 miljardiin dollariin. Samanaikaisesti Googlen kokonaisuutena mainoksista kirjaama liikevaihto laski 8 prosenttia 29,867 miljardiin dollariin. Googlen mainosliikevaihto laski ensimmäistä kertaa ikinä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebookin palveluiden käyttö kasvoi koronan aiheuttamana poikkeusaikana merkittävästi, kun ihmiset pysyttelivät enemmän kotona ja ehtivät näin myös selailla enemmän Facebookia ja Instagramia. Facebookin esittämien mainosten lukumäärä kasvoikin peräti 40 prosentilla neljänneksen aikana vuodentakaiseen verrattuna. Samanaikaisesti mainosnäyttökerran hinta laski 21 prosentilla, mutta lopputuloksena Facebook ylsi siis 10 prosentin kasvuun.
Facebookin palveluiden, sisältäen myös Instagramin ja WhatsAppin, päivittäinen käyttäjämäärä kasvoi 15 prosentilla 2,47 miljardiin, ja kuukausitasolla käyttäjämäärä oli jo 3,14 miljardia 14 prosentin kasvun myötä.
Googlen liikevaihdon kannalta puolestaan ylivomaisesti tärkein palvelu on Google-haku, jossa koronavirustilanne heikensi useampien tärkeiden kaupallisten kategorioiden hakumääriä. Matkustusrajoituksista johtuen esimerkiksi hotelleja ja lentoja etsittiin luonnollisesti vähemmän, ja nämä lukeutuvat tavanomaisesti eniten mainontaan Googlessa sijoittaviin mainostajiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sekä Facebookin että Alphabetin/Googlen toimitusjohtajat korostivat palveluidensa kasvanutta merkitystä poikkeusaikana.
”Olemme iloisia, että voimme tarjota pienyrityksille työkalut joita he tarvitsevat kasvaakseen ja menestyäkseen verkossa näinä haastavina aikoina”, kommentoi Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg. ”Ja olemme ylpeitä, että ihmiset voivat luottaa palveluihimme pysyäkseen yhteydessä, kun he eivät voi olla yhdessä fyysisesti.”
”Teemme työtä auttaaksemme ihmisiä, yrityksiä ja yhteisöjä näinä epävarmoina aikoina”, sanoi Alphabetin ja Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai. ”Ihmisten kasvavissa määrin kääntyessä verkkopalveluihin – alustamme Cloud-pilvipalveluista Google Playhin ja YouTubeen – auttavat kumppaneitamme tarjoamaan tärkeitä palveluja ja tukemaan liiketoimintaansa.”
Liiketoiminnaltaan enemmän Facebookin kaltaisen, Googlen omistaman YouTube-videopalvelun liikevaihto mainoksista kasvoi 9,5 prosenttia 3,8 miljardiin dollariin huhti-kesäkuussa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mielenkiintoisesti Facebookin liikevoitto ylsi huhti-kesäkuussa jo varsin lähelle Googlen emoyhtiön Alphabetia.
Facebookin liikevoitto oli 5,963 miljardiin dollaria ja nettotulosta viivan alle kertyi 5,178 miljardia dollaria. Vuosi sitten Facebook kirjasi tulokseensa kuluina sekä 2,0 miljardia dollaria FTC-sovintosopimuksen seuraamusmaksuja että kertaluonteisen 1,1 miljardin dollarin verokulun, joten luvut vuodentakaiseen nähden eivät ole tältä osin vertailukelpoisa.
Googlen emoyhtiö Alphabetin liikevoitto puolestaan kokonaisuutena oli nyt huhti-kesäkuussa 6,383 miljardia dollaria eli vain noin seitsemisen prosenttia suurempi kuin Facebookin.
Alphabetin alla toimivan Googlen liikevoitto tosin ylsi 26 prosentin laskusta huolimatta 7,572 miljardiin dollariin 37,998 miljardin dollarin kokonaisliikevaihdolla, joka laski vuotta aiemmasta 1,7 prosenttia. Muut kuin mainosbisnekset kasvoivat Googlella huhti-kesäkuussa vahvemmin: Google Cloud -pilvipalvelut 43 prosenttia 3,007 miljardin dollarin liikevaihtoon ja muu Googlen myynti, sisältäen esimerkiksi Googlen ottaman osuuden Play-kaupan myynnistä sekä laitemyynnin, 26 prosenttia 5,124 miljardiin dollariin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Googlen rinnalla Alphabetin alla toimivat nyt Other Bets -segmenttinä esimerkiksi itseajavia robottiautoja kehittävä Waymo, autonomisia drone-lennokkeja kehittävä Wing, kuumailmapalloihin perustuvia verkkoyhteyksiä kehittävä Loon, terveysalan yhtiöt Calico ja Verily, sijoitusyhtiöt GV ja CapitalG, kuituyhteyksiä rakentanut Google Fiber, kaupunkien älyratkaisuihin erikoistunut Sidewalk Labs, uutta energiantuotantotapaa kehittävä Makani, ideahautomo Jigsaw sekä kokeellisten projektien paja X.
Other Bets -segmentin liiketappio oli huhti-kesäkuussa 1,116 miljardia dollaria laskien selvästi koko Alphabetin liikevoittoa. Monessa sen toiminnassa on kyse vasta kehityshankkeista. Liikevaihtoa Other Betsit toivat yhteensä 148 miljoonaa dollaria, 8,6 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »