Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen seurannaisvaikutukset söivät jo tammi-maaliskuun lopulla Googlen liiketoimintaa.
Google perää pääosan liikevaihdostaan mainonnasta, johon koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi tehdyillä rajoitustoimilla ja kuluttajakysynnän rapautumisella oli suuret vaikutukset heti maaliskuussa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Googlen emoyhtiö Alphabet raportoi alkuvuoden tuloksestaan myöhään eilisiltana Suomen aikaa. Sijoittajat ottivat tulosjulkstuksen kokonaisuutena vastaan positiivisesti Alphabetin osakekurssin noustua pörssin jälkikaupankäynnissä 7,65 prosenttia varsinaisen kaupankäynnin 3,31 prosentin laskun jälkeen. Alkuvuoden aikana saavutettuun kaikkien aikojen korkeimpaan noteeraukseen verrattuna Alphabetin osake on kuitenkin nytkin nähdystä noususta huolimatta edelleen laskenut 13 prosenttia.
Alphabet jakaa liiketoimintansa Google-yksikköön sekä Other Bets -yksikköön, jonka alle lukeutuvat ennen kaikkea kehitysvaiheessa olevat liiketoiminnat kuten Waymo-robottiautot, Wing-drone-toimitukset ja useammat terveydenhoitoon liittyvät hankkeet.
Google-yksikön liikevaihto kasvoi alkuvuonna 13,7 prosenttia 40,975 miljardiin dollariin. Vuotta aiemmin liikevaihdon kasvu oli vielä 17 prosenttia. Googlen omien sivujen, suurimpana tietenkin Googlen hakukoneen, yhteenlaskettu liikevaihto mainoksista kasvoi 11,6 prosenttia 28,54 miljardiin dollariin. Osana tätä YouTuben mainosliikevaihto kasvoi noin miljardilla dollarilla vuotta aiemmasta 4,038 miljardiin dollariin tammi-maaliskuussa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yhteensä Googlen muille sivustoille tarjoaman mainosverkoston kanssa Googlen mainoksista keräämä liikevaihto nousi 33,763 miljardiin dollariin. Tästä Google maksoi 7,452 miljardia dollaria eli 22 prosenttia yhteensä erilaisille kumppaneille, kuten mainosverkoston sivustoille, Applelle ja muille Google-hakua laitteissaan ja selaimissaan tarjoaville ja YouTube-kanaville.
”Suoriutuminen oli vahvaa neljänneksen kahden ensimmäisen kuukauden aikana mutta sitten maaliskuussa koimme merkittävää hidastumista mainosliikevaihdossa. Tiukennamme keskittymistämme tehokkaampaan toimintaan jatkaessamme investointeja pitkän aikavälin mahdollisuuksiin”, kommentoi Alphabetin ja Googlen talousjohtaja Ruth Porat.
Google kärsii mainostulojen heikentymisestä samalla, kun sen palvelujen käyttö on monin osin noussut korkeammalle tasolle kuin koskaan aiemmin.
Mainonnan lisäksi Google-liiketoiminnasta raportoidaan yrityksille tarjottavat Google Cloud -pilvipalvelut, joiden liikevaihto kasvoi 52 prosenttia 2,777 miljardiin dollariin sekä muu Googlen liikevaihto, joka sisältää niin Google-laitemyynnin, Googlen osuuden Play-kaupan myynnistä sekä tilausmaksut esimerkiksi YouTubesta, Tämä muu liikevaihto kasvoi 22,5 prosenttia 4,435 miljardiin dollariin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Googlen mukaan sovelluslataukset Google Playsta ovat kasvaneet 30 prosentilla helmikuusta maaliskuuhun. Google Meet -videotapaamispalvelun käyttäjämäärä puolestaan on yli 30-kertaistunut tammikuusta nyt jo yli 100 miljoonaan päivässä. Myös Google-hakujen ja YouTube-katselun määrä on kasvanut.
Liikevoittoa Google-yksikkö toi kokonaisuutena tammi-maaliskuussa 9,27 miljardia dollaria eli 22,6 prosenttia liikevaihdosta pienellä kasvulla vuotta aiemmasta 9,188 miljardista. Other Bets -yksikön tappiot puolestaan syvenivät. Other Bets -liiketoiminnat toivat liikevaihtoa vain 135 miljoonaa dollaria verrattuna vuotta aiempaan 170 miljoonaan ja liiketappio syveni 868 miljoonasta 1,121 miljardiin dollariin.
Kokonaisuutena Alphabetin liikevaihto kasvoi alkuvuonna 13 prosenttia 41,159 miljardiin dollariin ja oikaistu liikevoitto laski 8,305 miljardista dollarista 7,977 miljardiin dollariin liikevoittomarginaalin painuessa 23 prosentista 19 prosenttiin. Raportoitu liikevoitto kasvoi vuotta aiemmasta, koska viime vuoden ensimmäisellä neljänneksellä liikevoittoa painoi 1,7 miljardin sakko EU-komissiolta.
Alphabetin sakoista oikaistu nettotulos oli viime vuoden ensimmäiseltä neljännekseltä 8,339 miljardia dollaria, kun nyt se ylsi vain 6,836 miljardiin dollariin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »