Googlen emoyhtiö Alphabet julkaisi myöhään maanantai-iltana Suomen aikaa loppuvuoden tulloksensa.
Ensimmäistä kertaa ikinä kerrottiin tarkemmin myös Googlen omistaman videopalvelu YouTuben sekä yrityksille tarjottavien Google Cloud -pilvipalvelujen liikevaihdosta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kokonaisuutena Alphabetin liikevaihto nousi 17 prosenttia 46,08 miljardiin dollariin loppuvuonna loka-joulukuussa. Liikevoittoa tästä jäi 9,27 miljardia dollaria ja nettotulosta 10,67 miljardia dollaria.
Markkinoita Alphabetin tulosjulkistus ei lopulta miellyttänyt, vaan sen kurssi laski pörssin jälkikaupankäynnissä reilulla neljällä prosentilla.
Videopalvelu YouTuben liikevaihto mainoksista ylsi koko vuoden 2019 osalta 15,15 miljardiin dollariin, missä oli kasvua 36 prosenttia vuonna 2018 saavutetusta 11,16 miljardista dollarista. Loppuvuonna YouTube-mainokset toivat liikevaihtoa 4,72 miljardia dollaria.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Google ei kuitenkaan paljastanut koko YouTuben liikevaihtoa, sillä tätä nykyä palvelu kerryttää tuloja myös tilausmaksuista joiden raportointi jatkuu osana Googlen muuta liikevaihtoa muun muassa Play-kaupasta kertyvän liikevaihdon ja laitemyynnin kanssa. Tämän muun Googlen liikevaihdon kasvu oli loppuvuonna vain 10 prosenttia, ja Google myönsikin laiteliiketoiminnan myynnin laskeneen.
Googlen haku ja muut sen omat palvelut YouTubea lukuun ottamatta kerryttivät koko vuonna 2019 mainosliikevaihtoa 98,12 miljardia dollaria ja loppuvuonna 27,19 miljardia dollaria. Kasvulukemat olivat näiltä osin 15 ja 16,5 prosenttia.
Google Cloud -pilvipalvelujen liikevaihto ylsi vuonna 2019 puolestaan 8,92 miljardiin dollariin vahvalla 53 prosentin kasvulla vuodesta 2018.
”Investointimme syvään tietojenkäsittelyyn, mukaan lukien tekoälyyn, joka puolelle levittyvään tietojenkäsittelyyn ja pilvilaskentaan, tarjoavat vahvaan pohjan jatkuvalle kasvulle ja uusille mahdollisuuksille laajasti Alphabetin alla”, kommentoi Alphabetin ja Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai. ”Olen todella tyytyväinen jatkuneesta edistymisestä hakuliiketoiminnassa ja kahden kasvualueemme rakentumisesta – YouTuben, joka ylsi jo 15 miljardin dollarin mainosliikevaihtoon, ja Cloudin, joka on nyt 10 miljardin dollarin vuotuisessa liikevaihtovauhdissa.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Google muutti yritysrakennettaan vuonna 2015, jolloin Googlesta irrotettiin omiksi sisaryhtiöikseen joukko kokeellisempia ja vasta kehitysvaiheessa olevia liiketoimintoja. Googlen rinnalla Alphabetin alla toimivat nyt esimerkiksi itseajavia robottiautoja kehittävä Waymo, autonomisia drone-lennokkeja kehittävä Wing, kuumailmapalloihin perustuvia verkkoyhteyksiä kehittävä Loon, terveysalan yhtiöt Calico ja Verily, sijoitusyhtiöt GV ja CapitalG, kuituyhteyksiä rakentanut Google Fiber, kaupunkien älyratkaisuihin erikoistunut Sidewalk Labs, uutta energiantuotantotapaa kehittävä Makani, ideahautomo Jigsaw sekä kokeellisten projektien paja X.
Muut Alphabetin yhtiöt Googlea lukuun ottamatta ovat tuoneet suhteellisesti vain vähäistä liikevaihtoa mutta kuitenkin jatkuvia suuria tappioita, kun ne ovat panostaneet kehitystyöhön. Erittäin hyvin kannattava Google kannattelee tuloksellaan näitä muita toimintoja.
Loppuvuonnakin Google teki liikevoittoa 11,46 miljardia dollaria, kun taas muiden Alphabetin toimintojen liiketappio oli 2,03 miljardia dollaria.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »