Nokia-puhelinyhtiö HMD Globalin joulukuun alussa teettämän kyselytutkimuksen vastaajista 81 prosenttia kertoo ottavansa huomioon puhelimen kestävyyden valitessaan uutta puhelinta. Silti 66 prosenttia kyselyyn osallistuneista kertoi, etteivät älypuhelimet kestä käytössä riittävän pitkään.
Nokia-puhelimia myyvällä HMD Globalilla on luonnollisesti tutkimuksensa takana ajatus tuoda esille Nokia-älypuhelinten pitkää päivityslupausta: kaksi vuotta Android-käyttöjärjestelmäpäivityksiä ja kolme vuotta tietoturvapäivityksiä, myös edullisemmissa malleissa.
Noin kolmasosa tutkimukseen osallistuneista ilmoitti edellisen älypuhelimensa käyttöajaksi noin kaksi vuotta. Lisäksi ainoastaan 11 prosenttia ilmoitti käyttäneensä edellistä älypuhelintaan yli neljän vuoden ajan. Tärkeimmät syyt puhelimen vaihdolle olivat:
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
1. Puhelimen akunkeston heikentyminen (38 %)
2. Puhelimen hajoaminen (35 %)
3. Puhelimen käyttöjärjestelmän sekä sovellusten hidastuminen (26 %)
”On tietysti harmi, etteivät älypuhelimet kestä käytössä niin pitkään kuin olisi toivottavaa. Positiivista on, että puhelinten kestävyyteen kiinnitetään huomiota. Tällä hetkellä älypuhelimia käytetään hieman kertakäyttöluonteisesti, ja haluamme HMD:llä muuttaa tätä käytösmallia sekä kannustaa kuluttajia tekemään kestäviä valintoja. Siksi valmistamme älypuhelimia, jotka itseasiassa paranevat ajan kuluessa”, kertoo HMD:n Pohjoismaiden liiketoimintajohtaja Ossi Korpela.
”Koska Nokia-puhelimissa on puhdas Android, voimme tarjota siihen uusia päivityksiä paljon kilpailijoitamme pidempään. Ajan mittaa paraneva käyttökokemus perustuu kuukausittaisiin ohjelmisto- ja turvallisuuspäivityksiin, jotka kulkevat älypuhelintemme mukana kolmen vuoden ajan”, Korpela jatkaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
77 prosenttia vastanneista pitää puhelimen hankinnassa tärkeänä, että puhelinmalliin on tarjolla päivityksiä mahdollisimman pitkään. 86 prosenttia vastaajista päivittää älypuhelimensa käyttöjärjestelmää – 51 prosenttia kertoi puhelimensa päivittävän käyttöjärjestelmän automaattisesti ja 38 prosenttia kertoi pyrkivänsä päivittämään puhelimensa uusimman päivityksen saavuttua.
Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että valtaosa suomalaisista (85 prosenttia) ostaa puhelimensa itse. Työnantajan tarjoamaa puhelinta kertoi käyttävänsä 9 prosenttia vastaajista ja ainoastaan 7 prosenttia ilmoitti käyttävänsä muualta saatua puhelinta. Eniten itse ostetusta puhelimesta maksoivat nuoret aikuiset (18-24-vuotta), joilla puhelimen keskiarvohinta oli 498 euroa. Vähiten uudesta puhelimesta maksavat 65-75 -vuotiaat, joilla puhelimen keskiarvohinta tippui 299 euroon. Keskimäärin suomalaiset maksavat puhelimesta 346 prosenttia.
”Nuoret ovat innokkaampia panostamaan puhelimeen enemmän, mikä voi kertoa puhelimeen liitetystä merkityksestä. Ikäryhmästä riippumatta puhelimeen käytetään kuitenkin satoja euroja, minkä takia niitä harvemmin saadaan esimerkiksi lahjaksi aikuisten joukossa”, Korpela toteaa.
Suomalaisten harkitessa puhelimen ostoa tärkeimpiä kriteereitä ovat puhelimen vastine rahalle (43 %), puhelimen käyttöjärjestelmä (39 %), tallennustilan koko (32 %) ja puhelimen kamera (32 %). Ainoastaan 3 prosenttia vastaajista ilmoitti puhelimen tuotannon vastuullisuuden olleen tärkeä tekijä edellisen älypuhelimensa hankinnassa.
Tutkimus toteutettiin Bilendin Finlandin verkkopaneelissa joulukuun 2019 alussa. Kyselyyn vastasi 1000 täysi-ikäistä (18-75-vuotiasta) suomalaista, jotka omistavat älypuhelimen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »