Googlen emoyhtiö Alphabet julkaisi myöhään eilisiltana markkinoiden varsinaisen kaupankäynnin sulkeuduttua jo Yhdysvalloissakin toisen vuosineljänneksen eli huhti-kesäkuun tuloksensa.
Alphabetin tulos täytti markkinaodotukset, sillä osakekurssi nousi pörssin jälkikaupankäynnissä noin kahdeksalla prosentilla.
Tulosjulkistuksensa yhteydessä järjestetyssä analyytikkopuhelussa Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai paljasti hieman tietoa myös Googlen puhelinmyynnin sujumisesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Toukokuussa tapahtuneen Pixel 3a -lanseerauksen myötä yhteenlaskettu kappalemääräinen Pixel-myynti toisella neljänneksellä kasvoi yli kaksinkertaiseksi vuotta aiempaan verrattuna”, kommentoi Pichai TechCrunchin mukaan.
Uusien aiempaa edullisempien Pixel 3a ja Pixel 3a XL -mallien lisäksi Googlen älypuhelinmyyntiä kasvatti laajentunut saatavuus. Google laajensi myyntiä Yhdysvalloissa Verizon-operaattorista myös T-Mobilelle, Sprintille ja muille pienemmille operaattorikumppaneille.
Google ei ole ikinä kertonut Pixel-puhelintensa tarkoista toimitusmääristä. Suhteessa älypuhelinten maailmanlaajuiseen kokonaismyyntiin on Googlella Pixel-puhelimillaan häviävän pieni markkinaosuus. Google on panostanut yllättävän vähän puhelintensa markkinointiin ja myynnin laajentamiseen. Itse Pixel-puhelimia on pidetty alusta asti hyvinä, ja myös tulevat Pixel 4 ja Pixel 4 XL vaikuttavat huhujen perusteella kiinnostavilta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kokonaisuutena Alphabet raportoi huhti-kesäkuulta 19 prosenttia vuotta aiemmasta kasvaneen 38,944 miljardin dollarin liikevaihdon. Oikaistu liikevoitto kasvoi 13 prosentilla 9,18 miljardiin dollariin. Vertailukaudella vuosi sitten raportoituun liikevoittoon vaikutti 5,1 miljardin dollarin edestä EU-komission langettaman sakon kirjaaminen kuluksi.
Nettotulosta Alphabet teki nyt huhti-kesäkuussa 9,947 miljardia dollaria.
Google toi Alphabetin liikevaihdosta 99,6 prosenttia, ja Googlen ulkopuolisten Other Bets -toimintojen liikevaihto oli vain 162 milljoonaa dollaria. Googlen liikevoitto oli 10,388 miljardia dollaria, kun taas Other Bets -toiminnot toivat 989 miljoonan dollarin liiketappiot. Other Betsin alle lukeutuvat esimerkiksi robottiautojen kehitys (Waymo), lääkieteteen kehitys (muun muassa Verily) sekä kuituyhteydet (Google Fiber)
Googlen liikevaihdosta 84 prosenttia kertyi mainonnasta. Mainosliikevaihto kasvoi nyt 16 prosentilla. Muu liikevaihto kohosi 40 prosentilla 6,181 miljardiin dollariin. Tämä sisältää muun muassa Google Play -sovelluskaupan myynnin, Googlen laitemyynnin sekä Google Cloud -pilvipalvelut yrityksille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Googlen mainosliikevaihdosta 27,335 miljardia dollaria eli 84 prosenttia kertyi sen omista palveluista. Googlen kumppaneille tarjoama mainosverkosto toi 5,266 miljardia dollaria liikevaihtoa, josta Google tilitti kumppaneille 69 prosenttia huhti-kesäkuussa.
Googlen omien palvelujen osalta se maksoi 13 prosenttia, saman osuuden kuin viime vuonna, kumppaneille, kuten Applelle, Googlen hakupalvelun tarjoamisesta oletuksena Applen laitteissa tai esimerkiksi eri verkkoselaimissa.
Googlen mainosliiketoiminnan kannalta tärkeitä tunnuslukuja ovat keskimääräinen klikkauksen hinta sekä klikkausten lukumäärä. Klikkihinta Googlen omissa palveluissa jatkoi painumistaan 11 prosentin vauhtia huhti-kesäkuussa verrattuna vuotta aiempaan klikkimäärän kasvaessa samanaikaisesti edelleen vahvasti 28 prosentilla.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »