Facebook testaa erittäin merkittävää muutosta pääsovellukseensa.
Tarinajulkaisut ovat viime vuosina yleistyneet. Muodon keksi Snapchat, mutta vielä suuremman hitin siitä teki Facebook kopioidessaan idean Instagramiin, WhatsAppiin, Facebook Messengeriin ja Facebookiin.
Nyt Facebook testaa pääsovelluksessaan kaikkien julkaisujen selaamisen muuttamista tarinajulkaisuja vastaavaksi, on eri sosiaalisen median sovelluksia ahkerasti tutkiva ja usein niistä mielenkiintoisia paljastuksia aiemminkin julkaissut Jane Manchun Wong kertonut alta löytyvässä Twitter-viestissään.
Facebook is testing to turn News Feed into Story Feed pic.twitter.com/83H7VWcgmD
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
— Jane Manchun Wong (@wongmjane) April 15, 2019
Muutos on merkittävä, sillä se muuttaa koko Facebookin selaamisen. Julkaisuja ei enää selattaisi pystysuunnassa selaamalla, vaan tarinoiden tavoin näytöllä yksi kerrallaan ja sivusuunnassa vaihtuen. Lisäksi nykyiset tarinajulkaisut ja toisaalta tavalliset Facebook-uutisvirran julkaisut yhdistyisivät uudessa mallissa samalla lailla selattaviksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Toistaiseksi kyse on kuitenkin yhdestä Facebookin hyvin rajatusta testistä. Sosiaalisen median jättiläisellä on jatkuvasti testissä lukemattomia pienempiä ja suurempia muutoksia sen palveluihin. Joka tapauksessa on mielenkiintoista, että Facebook tällaista muutosta edes testaa. Se merkitsee, että asiaa on Facebookilla harkittu ja arvioitu tutkimisen arvoiseksi. Facebookia luonnollisesti kiinnostaa se kummalla tavalla toteutettuna käyttäjät viettävät palvelussa enemmän aikaa.
Mielenkiintoista myös on, että Facebookin omistamassa Instagram-sovelluksessa vastaavaa muutosta testattiin myös jo viime vuoden puolella. Ainakaan Instagramin osalta testit eivät ole johtaneet vielä laajempaan käyttöönottoon.
Uudesta selaustavasta kertoneessa julkaisussa näkyy Facebookin myös parhaillaan testaama kokonaan valkopohjainen ulkoasu Facebookille. Tästäkin paljastuksesta vastannut Wong kertoi viime viikolla Facebookin kehittävän myös Messenger-viestien tuomista takaisin osaksi Facebook-pääsovellusta.
Toistaiseksi ei ole mitään tietoa, mitkä ovat Facebookin aikeet tuoda nyt testatut ominaisuudet laajemmalle käyttäjäjoukolle.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »