Apple on viime vuosina joutunut taistelemaan usein eri keinoin laajamittaisia iPhone-palautushuijauksia vastaan, ennen kaikkea Kiinassa, kertoo The Information uudessa raportissaan.
Rikolliset ovat ensin ostaneet tai varastaneet itselleen iPhone-puhelimia, poistaneet niistä arvokkaita komponentteja, kuten näytön, järjestelmäpiirin tai koko piirilevyn vaihtaen sen huonolaatuisempaan kopio- tai puhtaaseen huijausosaan (tai tietyissä tapauksissa jopa vain purkkapaketin kääreeseen) ja sitten vieneet laitteen huoltoon.
Vuosia sitten Apple oli vielä huonosti valmistautunut huijauksiin, ja rikolliset saivat helposti huollosta ”rikkoontuneen” laitteensa tilalle uuden. Tämän laitteen rikolliset voisivat myydä eteenpäin, kuten myös palauttamista laitteistaan kähveltämänsä niiden arvokkaimmat komponentit.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuonna 2013 Apple oli arvioinut käyttävänsä takuukorjauksiin 1,6 miljardia dollaria, mutta päätyi käyttämään 3,7 miljardia dollaria. The Informationin mukaan suuri osa arvion ja toteutuneen välisestä erosta johtui huijauksista.
Kasvavien summien lisäksi Applen johdon silmiä ongelmalle avasi samana vuonna tieto, jonka mukaan jopa yli 60 prosenttia Kiinassa ja Hong Kongissa vaihdetuista Apple-laitteista aktivoitiin eri Apple ID:llä kuin mitä oli käytetty palautetussa laitteessa. Tämä oli selkeä merkki siitä, että asialla olivat vaihtolaitteen samantien eteenpäin myyvät huijarit.
Apple aloitti rajoittamaan ongelmaa vaatimalla ajanvarausta ensin verkossa suoraan liikkeeseen kävelyn sijaan. Samalla se pyrki selvittämään laitteen omistajuuden. Tämän jälkeen se alkoi vaatia ohjelmistotarkistuksen suorittamista palautettavissa iPhoneissa. Nämä rajoituskeinot huijarit kuitenkin oppivat kiertämään onnistuneesti, muun muassa estäen laitteidensa käynnistymisen, jolloin niillä ei voinut ajaa ohjelmistotarkistusta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Osa huijareista käytti vielä edistyneempiä keinoja. He hyödynsivät heikkoutta Applen verkkosivuilla paljastamaan jo myytyjen iPhone-puhelinten sarjanumeroita, joita he sitten käyttivät palautettavissa laitteissa, joiden ei olisi pitänyt kuulua takuun piiriin.
Tätä nykyä Apple on saanut huijarien toiminnan jonkin verran paremmin kuriin. Huijausten osuus huollossa uuteen vaihdetuista laitteista on painunut Kiinassa yli 60 prosentista noin 20 prosenttiin, jos asiaa mitataan vaihtolaitteessa käyttöön otettavan Apple ID:n perusteella.
Apple lähettää nykyisin kaikki vaihtolaitteet tarkistettavaksi keskitettyihin korjauskeskuksiin. Lisäksi Apple on lisännyt iPhonen komponentteihin varmistustekijöitä, kuten tavallisesti näkymättömällä värillä merkintöjä akkuun sekä järjestelmäpiirin päälle vesitiiviin päällysteen.
Kiinasta laajat palautuslaitehuijaukset ovat kuitenkin laajentuneet jo muihinkin maihin, kuten Turkkiin ja Arabiemiraatteihin ja loppujen lopuksi kilpajuoksu Applen ja huijarien välillä lienee päättymätön tilanne.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »