Google juhlistaa 20-vuotista hakukonettansa tuomalla monia uudistuksia hakuun sekä mobiilin etusivuunsa. Puhelimissa Google-sovelluksen etusivua on kutsuttu Feediksi tai suomeksi syötteeksi, mutta jatkossa se on Google Discover. Myös verkkoselaimessa toimiva Googlen hakukone muuttuu aiempaa personoidumpaan suuntaan.
Googlen mukaan uudessa Discover-osiossa nimensä mukaisesti löytää uutta sisältöä helpommin. Enää sisältö ei ole pelkkiä uutisia, säätietoja tai vaikkapa urheilutuloksia, vaan sisältöä tulee Discover-osioon paljon laajemmin. Esimerkiksi videosisältöjen alapuolelle voi tulla lisätietoja videolla esiintyvistä henkilöistä.
Discoverissa asiat on myös jaoteltu aihealueisiin, joita voi halutessaan seurata. Esimerkkinä Google käyttää Food photography –aihealuetta, josta löytää muun muassa vinkkejä ruoan valokuvaamiseen. Jos Discover-osiossa käyttäjä näkee epämiellyttävää sisältöä, voi siitä ilmoittaa sovellukselle eikä jatkossa osioon tule enää senkaltaista sisältöä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jatkossa henkilöt, jotka ymmärtävät useampia kieliä, voivat asettaa Discover-osiossa eri sisällöille eri kielet. Esimerkiksi jos suomalaista kiinnostaa amerikkalainen jalkapallo, muttei suomalaisten uutisointi siitä, voi aihealueen uutiset tilata englanniksi. Google Discover tulee puhelimien Google-sovelluksiin seuraavien viikkojen kuluessa.
Sovelluksen lisäksi uudistusta saa verkkoselaimessa toimiva Google-haku. Hakuja tehdessä Google nostaa välillä hakutulosten kärkeen sivuja, joissa olet aiemmin vieraillut ja viettänyt aikaa. Jos vaikka olet etsinyt tietoa retkeilystä ja käynyt tietyillä sivuilla, Goolge nostaa tärkeimmät sivut hakutulosten kärkeen. Vain käyttäjä itse näkee nämä tulokset ja ne voi halutessaan poistaa sivuhistoriasta, jos niin haluaa. Ominaisuus tulee saataville myöhemmin tänä vuonna.
Myöhemmin tänä syksynä hakuun tulee myös uudistettu Collections-osio. Sieltä käyttäjä voi löytää itselleen sopivia artikkeleita tiettyihin aihealueisiin liittyen sivuilta, joissa on jo vieraillut. Sivuja voi tallentaa Collections-osioon myöhempää tarkastelua varten.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Google-haku tekee jo nyt lyhyen yhteenvedon haettavasta asiasta monissa tilanteissa. Jos vaikka hakee tietoa tietystä koirarodusta, hakutulosten kärjessä näkyy lyhyt yhteenveto koirarodun perustiedoista. Tämä tulee laajentumaan ja käyttäjät saavat laajemmin tietoa nopeasti. Tällä hetkellä esimerkiksi koiraroduista on vain perustiedot ja esimerkiksi näyttelijöistä saa perustietojen lisäksi tiedon heidän elokuvistaan.
Jatkossa hakutulosten kärkeen tulee laajemmin eri osioita, joihin kerätään tietoja, vinkkejä sekä kuvia ja videoita. Esimerkkinä Google käyttää koirarotuja, joita haettaessa osioita ovat esimerkiksi terveys, koiran ostaminen, trimmaaminen ja kuinka opettaa. Yhteenvetoja on jo nyt saatavilla monissa hakutuloksissa ja ne laajenevat jatkuvasti.
Google kertoi tämän vuoden alussa tuovansa AMP Stories -tarinat hakuunsa. Ne ovat visuaalisempia uutistarinoita, jotka voivat sisältää kuvia, tekstiä, ääntä ja videoita. Pystyasennossa toimivia AMP Stories -tarinoita tekevät jo useat yhdysvaltalaiset mediayhtiöt. Google on aloittanut AMP Stories -tarinoiden näyttämisen hakutuloksissa ja ne laajenevat ajan myötä.
Viime vuonna esiteltyä Google Lensiä voi tulevaisuudessa käyttää myös Googlen kuvahaussa. Jos kuvasta löytää jonkun mielenkiintoisen esineen tai maamerkin, voi Google Lensin avulla löytää siitä lisää tietoa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »