Elisa on kommentoinut sen tietoliikenneasiantuntijoiden huomenna järjestettävää ulosmarssia. Ammattiliitto Pro tiedotti aiemmin tänään mielenilmauksesta.
Elisa kertoo sen toimihenkilöiden ilmoittaneen, että kuluttaja-asiakkaiden asiakaspalvelussa työskentelevät tietoliikenneasiantuntijat järjestävät huomenna ulosmarssin. Ulosmarssin piirissä ovat huomenna työvuorossa olevat 17 tietoliikenneasiantuntijaa.
Ulosmarssi saattaa Elisan mukaan vaikuttaa hidastavasti pieneen määrään yksittäisten kuluttaja-asiakkaidemme viankorjausaikoja, mutta laajemmat verkon häiriöt korjataan normaalitilanteessakin muiden asiantuntijaryhmien toimesta. Pro tiedotti aiemmin mahdollisista vaikutuksista kiinteän ja mobiiliverkon viankorjaukseen. Työjonoja ei käsitellä, ja sillä voi olla kerrannaisvaikutuksia joulun lähestyessä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Elisa taustoittaa myös omasta näkökulmastaan kiistan taustoja. Sen mukaan taustalla on vuosia jatkunut asiakaspalvelun kehittäminen, jossa tavoitteena on sujuvoittaa asiakkaiden asioiden hoitamista ja varmistaa, että henkilöstöä on työssä asiakastarpeen mukaisesti. Viankorjauksen tiettyjä töitä hoitavien tietoliikenneasiantuntijoiden työskentelyä on tämän vuoksi tuotu osaksi asiakaspalvelutiimejä, ja viankorjauksen toimintamalleja on kehitetty useaan otteeseen viime vuoden aikana henkilöstön kanssa neuvotellen.
Nyt kärjistynyt kiista liittyy siihen, miten tasapainotetaan joustavan työn toiveet ja asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin vastaaminen. Tietoliikenneasiantuntijoilla on ollut erillinen, työaikoihin ja paikkoihin paikallinen sopimus, jonka työnantaja on irtisanonut, ja uusista pelisäännöistä on neuvoteltu useaan otteeseen.
”Kiireessä tai esimerkiksi tilanteessa, jossa asiakkaan asia on venynyt työajan yli, keskeneräinen asia on hoidettu loppuun asti ja vasta sitten lähdetty kotiin. Kun tulevaisuudessa noudatetaan työaikaa tarkasti ja hyvin pienellä joustomahdollisuudella, korjaukseen voi tulla turhaa viivettä”, henkilöasiakasyksikön neuvotteleva luottamusmies Jukka Mutanen kertoi aiemmin Ammattiliitto Pron tiedotteessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Neuvotteluja oli Elisan mukaan tarkoitus jatkaa yhdessä sovitusti perjantaina. Toimihenkilöt ilmoittivat kuitenkin yllättäen, että eivät halua jatkaa neuvotteluja. Voimassa olevan työehtosopimuksen aikana tämä ulosmarssi on laiton.
Elisan mukaan uudessakin toimintamallissa näitä joustoja on tarjolla. Asiakaspalvelussa on esimerkiksi nykyisinkin mahdollisuus kolmen tunnin liukumiin, ja asiakaspalvelun henkilöstö hyödyntää näitä liukumia sekä itse tarvitsemiinsa joustoihin että asiakkaan loppuun saakka palvelemiseen. Etätyötä voi asiakaspalvelutehtävissä tehdä puolet työajasta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »